AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #1 Skrevet 17. april 2015 Hvor mange kalorier inneholder hvert av måltidene deres?Anonymous poster hash: b097e...0c1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #2 Skrevet 17. april 2015 Spiser som regel 4 måltider. Tre av dem som regel på ca. 500-600 kalorier, mens middagen vet jeg ikke, men minst like mye, kanskje opp mot 800? Spiser også frukt i mellom måltidene, blir vel rundt 300 kalorier til sammen på det også. Anonymous poster hash: 57423...fb1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #4 Skrevet 18. april 2015 Jeg spiser som oftest 4 ganger om dagen, men teller ikke kalorier.....eller, jeg prøver å tenke hva som er sånn ca sunt og ikke spise altfor karborikt. F.eks er en dags matinntak sånn: Frokost: 2 speltlomper med en halv boks tunfisk i vann, rødløk og litt majones Lunsj: 2 ryvita med 1 hardkokt egg i skiver og litt kaviar Middag: 1 laksefilet, 1 potet, masse grønnsaker og en klatt lettrømme Kvelds: Ei stor skål gresk yoghurt med en neve knuste valnøtter og ei ts honning. Holder meg både mett og slank. (trener 4 ganger i uken, og etter trening spiser jeg 1 banan og drikker et glass fettfri biola) Anonymous poster hash: c45f3...009
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #5 Skrevet 18. april 2015 Frokost på 500kcal, middag på 650 og kvelds på 650 sånn ca. Pluss småknasking av frukt/grønnsakerAnonymous poster hash: 8d0db...dce
Wiggins Skrevet 18. april 2015 #6 Skrevet 18. april 2015 (endret) Det er joule som er den ordentlige enheten for energi! Joule er bygd opp av SI-enheter (SI, système international, er det internasjonale systemet av måleenheter som meter, kg, sekund osv.), calori er en særdeles kronglete definert enhet: 1 calori = den energimengden som skal til for å varme opp 1 gram vann 1 grad Celcius. Så kommer to kompliserende faktorer: - Det krever mye mer energi å varme opp vann fra f. eks. 1 til 2 grader Celcius enn fra 50 til 51. Rundt null grader er vann i en faseovergang, fra is til vann, og da går mesteparten av energien med til faseovergangen. Derfor har man valgt seg fra 14,5 til 15,5 grader Celcius. - Det krever mindre energi å varme opp vann hvis lufttrykket er lavt, f. eks. på høyfjellet. På hyttetur har jeg opplevd at egg jeg trodde skulle være bortimot hardkokte var bløtkokte, fordi vannet koker ved lavere temperatur. Derfor må man i definisjonen legge til at det skal være ved 1 atmosfæres trykk. I sykkelsesongen, dvs. fra for et par uker siden, spiser jeg 4-5000 kJ i hvert måltid, fire måltider om dagen. Hvis du absolutt vil ha det i kalorier får du bruke konverteringsfaktoren 4,2. 1 calori = 4,2 joule. Edit: Glemte å bruke kJ, altso kilo Joule, i antallet jeg spsier om dagen. 5000 joule hadde ikke vært mye å bli mett av, det er vel omtrent den energien man får av en brødsmule. Endret 18. april 2015 av Wiggins
Nixnick Skrevet 18. april 2015 #7 Skrevet 18. april 2015 Vanligvis spiser jeg 85 kcal til frokost, 115 kcal til lunsj, 4-500 kcal til middag, og 300 kcal til kvelds. Med noen mellommåltider/snacks holder jeg meg rundt 1500 kcal per dag til sammen.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #8 Skrevet 18. april 2015 Aner ikke, prøver å trøkke i meg mest mulig, ellers blir jeg kvalm før neste måltid, og prøver også å unngå å gå ned i vekt. Frokosteksempel: to knekkebrød med totalt en hel avokado samt så mye rømme som jeg får plass til og kanskje litt tomat. Pluss en brødskive med peanøttsmør og noen eplebåter. Et lite glass smoothie eller juice ved siden av. Ca like mye til lunsj, litt mer til middag, litt mindre til kvelds. Aldri færre enn 3 måltider om dagen. Men teller aldri kalorier. Anonymous poster hash: 7b7b4...130 1
Gjest Skrevet 18. april 2015 #9 Skrevet 18. april 2015 (endret) Spiser som regel 4 måltider. Tre av dem som regel på ca. 500-600 kalorier, mens middagen vet jeg ikke, men minst like mye, kanskje opp mot 800? Spiser også frukt i mellom måltidene, blir vel rundt 300 kalorier til sammen på det også. Anonymous poster hash: 57423...fb1 Virkelig? 2600-2900kcal pr dag? Trener du mye? Jeg ligger på rett under 1800 kcal om dagen, sånn ca. Teller ikke kcal, mest fordi jeg spiser lavkarbo, og dermed så begrenses kcal-inntaket mitt helt naturlig Frokost pleier å ligge på rundt 500 kcal, og lunch på ca 300 kcal. Middagen går fort opp i 800-900 kcal. Resten blir evnt til småsnacks mellom måltidene om jeg føler for noe slikt Endret 18. april 2015 av Hello Kitte 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #10 Skrevet 18. april 2015 Frokost: 250 Lunsj: 250 Middag: 400-500 Kvelds: 200 Anonymous poster hash: 6ef6e...0f7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #11 Skrevet 18. april 2015 Tja, 300-350 på alle foruten om middag som er på 5-600 kanskje? Ligger på 1500-ish fordi jeg for tiden er veldig inaktiv pga. skade:\ Anonymous poster hash: f4ec0...93c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #12 Skrevet 18. april 2015 Virkelig? 2600-2900kcal pr dag? Trener du mye? Jeg ligger på rett under 1800 kcal om dagen, sånn ca. Teller ikke kcal, mest fordi jeg spiser lavkarbo, og dermed så begrenses kcal-inntaket mitt helt naturlig Frokost pleier å ligge på rundt 500 kcal, og lunch på ca 300 kcal. Middagen går fort opp i 800-900 kcal. Resten blir evnt til småsnacks mellom måltidene om jeg føler for noe slikt Jeg spiste omtrent det samme de periodene jeg hadde en fysisk krevende jobb og jeg er kvinne. Kanskje AB-en som svarte er mann? De trenger jo ofte mange flere kalorier enn oss, en mann på 1.90 har en basalforbrenning på nesten 2200. Uansett synes jeg det er tullete å svare slik. Anonymous poster hash: 2e613...5b1 5
Gjest Skrevet 18. april 2015 #13 Skrevet 18. april 2015 Jeg spiste omtrent det samme de periodene jeg hadde en fysisk krevende jobb og jeg er kvinne. Kanskje AB-en som svarte er mann? De trenger jo ofte mange flere kalorier enn oss, en mann på 1.90 har en basalforbrenning på nesten 2200. Uansett synes jeg det er tullete å svare slik.Anonymous poster hash: 2e613...5b1 Hvorfor er det tullete av meg å svare slikt? Får man ikke lov til å spørre om noe her?
Wonderbitch Skrevet 18. april 2015 #14 Skrevet 18. april 2015 Jeg spiste omtrent det samme de periodene jeg hadde en fysisk krevende jobb og jeg er kvinne. Kanskje AB-en som svarte er mann? De trenger jo ofte mange flere kalorier enn oss, en mann på 1.90 har en basalforbrenning på nesten 2200. Uansett synes jeg det er tullete å svare slik. Anonymous poster hash: 2e613...5b1 Jeg tror ikke Hello Kitte mente noe vondt med det? Jeg synes i hvert fall det er interessant å se hvor forskjellige man er, noen kan ha behov for mye mat (for å holde vekten) mens andre igjen må spise bittelite for ikke å gå opp. Jeg som skal ned i vekt, synes det er nyttig å tenke på at alle kropper er forskjellige, så det som passer for deg, passer ikke nødvendigvis for meg. Derfor kan det også være lurt å ta kostholdsråd og slanketips med en klype salt. På fitnessbloggen f.eks virker det som alle hisser seg voldsomt opp om noen spiser mindre enn 2000 per dag, selv når de skal ned i vekt. Mens andre steder blir det anbefalt å ligge på 1200-1300.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #15 Skrevet 18. april 2015 Hvorfor er det tullete av meg å svare slikt? Får man ikke lov til å spørre om noe her? Fordi du aldri vet hvem du svarer og ja, jeg synes det er dumt å svare slik. «Spiser du virkelig SÅ mye??» Anonymous poster hash: 2e613...5b1 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #16 Skrevet 18. april 2015 Jeg tror ikke Hello Kitte mente noe vondt med det? Jeg synes i hvert fall det er interessant å se hvor forskjellige man er, noen kan ha behov for mye mat (for å holde vekten) mens andre igjen må spise bittelite for ikke å gå opp. Jeg som skal ned i vekt, synes det er nyttig å tenke på at alle kropper er forskjellige, så det som passer for deg, passer ikke nødvendigvis for meg. Derfor kan det også være lurt å ta kostholdsråd og slanketips med en klype salt. På fitnessbloggen f.eks virker det som alle hisser seg voldsomt opp om noen spiser mindre enn 2000 per dag, selv når de skal ned i vekt. Mens andre steder blir det anbefalt å ligge på 1200-1300. Kropper er ikke så veldig forskjellige egentlig, det er bare det at folk flest over- eller undervurderer eget matinntak hvis ikke maten veies og kaloriinnholdet regnes ut nøyaktig. BMR-kalkulatorer gir en ganske grei pekepinn på hva man trenger. «Høy» og «lav» forbrenning eksisterer egentlig ikke, med unntak av for den promilleandelen av mennesker som har stoffskiftesykdommer. Anonymous poster hash: 2e613...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #17 Skrevet 18. april 2015 Teller ikke kalorier. En vanlig dag kan se slik ut: frokost: havregryn lunsj: 2-3 brødskiver (med ost, makrell i tomat, skinke osv) middag: Der varierer det veldig. Men eks: 4-5 biter av hjemmelaget pizza, to laksebiter med poteter og grønnsaker. 3/4 av en fiskegrateng med poteter og grønnsaker. Kveldsmat: to brødskiver med omelett sammen med litt grønnsaker. Gjerne noe mellommåltider i mellom også. Jeg har ett veldig avslappet forhold til mat og kalorier (ikke peiling på hvor mye kalorier det er i hva). 170 høy og veier 53 kg. Anonymous poster hash: 5cc2c...846
Gjest Skrevet 18. april 2015 #18 Skrevet 18. april 2015 Fordi du aldri vet hvem du svarer og ja, jeg synes det er dumt å svare slik. «Spiser du virkelig SÅ mye??»Anonymous poster hash: 2e613...5b1 Jaja, da får du mene det Ikke noe mer Off Topic fra min side iallefall 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #19 Skrevet 18. april 2015 Jaja, da får du mene det Ikke noe mer Off Topic fra min side iallefall Flott. Anonymous poster hash: 2e613...5b1 1
Chifru Skrevet 18. april 2015 #20 Skrevet 18. april 2015 Ca 300 kcal til frokost, 300kcal til lunsj, og middagen regner jeg med er det dobbelte. Spiser små porsjoner. Er 178 høy og veier 62 kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå