Gå til innhold

Hva gjør dere i eventyrstunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge brukt å lese bøker på sengekanten til småen, men synes det har vært så knotete siden jeg må ha på så mye lys på rommet. Jeg fant en side som heter eventyrtimen det var genialt. Siden er mørk og teksten er hvit så kan ha lav lysstyrke på mobil el pad når jeg skal lese 😊 hva pleier dere å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker bare å rette leselampa over senga mot boka. Da er det mørkt ellers i rommet.

• Liker 1
Skrevet

Har lest mye for tantebarna med en liten lampe man fester på boka med en klype. Kjøpt på amazon for mange år siden, ment for første modellen Kindle.

AnonymBruker
Skrevet

Har på nattbordslampen. Når vi har lest ferdig, sier vi natta og slukker lyset.

Anonymous poster hash: ff7fc...748

• Liker 1
Skrevet

Har på taklyset. Leser en bok hun velger selv, og så en bok på rim vi leser hver kveld. Når den er ferdig vet hun at det er natta, så da er det bare å slukke lyset og hun legger seg ned.

AnonymBruker
Skrevet

Setter på tven.

Anonymous poster hash: 84acc...104

Skrevet (endret)

Bordlampa fra IKEA til 29 kr er gull :) Der kan også ungene slå seg løs på lampeskjermen med klistremerker eller malesaker, da blir lampeskjermen mørkere når den er ferdig dekorert :)

Men mine barn liker å ha på nattlampa på natta, har egentlig aldri hatt problem med at det har blitt for mye lys med ei bordlampe.

... Også syns jeg at skjerm (ipad/iphone) er skikkelig trist ved leggetid.... Ei skikkelig bok med fine bilder er gull verdt :)

Endret av Ultiva
Skrevet

Vi bruker nattbordlampe når vi leser, og så slår vi av lyset og synger nattasang.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt...skjerm er selvsagt bannlyst og forbudt på soverommet før leggetid!

Ingen - aldri.

Barn skal ha ro og god søvn.

Anonymous poster hash: 8a56d...25e

• Liker 2
Skrevet

Ærlig talt...skjerm er selvsagt bannlyst og forbudt på soverommet før leggetid!

Ingen - aldri.

Barn skal ha ro og god søvn.Anonymous poster hash: 8a56d...25e

Det kan da godt hende barnet får ro og god søvn selv om boka blir lest på nettbrett med lav lysstyrke.

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Vi har på lys i hele rommet når jeg leser. Skrur det ikke av før etter at vi har sagt natta og gitt nattakos. Det har vært rutinen vår i en evighet, så for oss er det ikke noe problem å ha lyset på i rommet under lesinga. Når barnet blir lest for er jo dette gjerne med på å roe ned barnet så for oss går det helt fint. :)

Jeg er enig med de andre om at all bruk av skjermer under leggetid er bannlyst!

Endret av Mrs. Random Nick
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever i en moderne tid folkens. Å si at noe er bannlyst er vel litt å ta i her. Det neste er at noen sier TS er en dårlig mor som bruker pad.

Anonymous poster hash: 5732f...27a

Skrevet

Vi lever i en moderne tid folkens. Å si at noe er bannlyst er vel litt å ta i her. Det neste er at noen sier TS er en dårlig mor som bruker pad.

Jeg bannlyser skjermer på soverommet for egen søvnkvalitet :) I denne moderne tid så vet jeg at det blåhvite lyset herjer litt med hjerna mi, og om jeg leser mye på mobilskjermen rett før jeg skal sove, så tar innsovningen mye lengre tid. Papir eller Kindle er bedre.

Med evt egne barn ville jeg også unngått skjermer ved leggetid, ikke fordi det er verre å lese på et nettbrett enn i en eventyrbok, men pga skjermlyset.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med å bruke en skjerm Jeg bruker www.eventyrtimen.no og mine to gutter sovner som noen steiner. Det tar de sikkert etter sin far 😊

Anonymous poster hash: 5dbd8...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bannlyser skjermer på soverommet for egen søvnkvalitet :) I denne moderne tid så vet jeg at det blåhvite lyset herjer litt med hjerna mi, og om jeg leser mye på mobilskjermen rett før jeg skal sove, så tar innsovningen mye lengre tid. Papir eller Kindle er bedre.

Med evt egne barn ville jeg også unngått skjermer ved leggetid, ikke fordi det er verre å lese på et nettbrett enn i en eventyrbok, men pga skjermlyset.

Pleier du å legge deg samtidig med unge din? Da er det vel bare å sitte slik at ungen ikke ser skjermen.. Ungen min legger seg kl 19, jeg legger meg kl 22 30, unngår skjermer de siste 40 min. Om jeg så leser på en mørk skjærm kl 19 da så rekker jeg klart å bli trøtt til min leggetid.

Skrevet

Pleier du å legge deg samtidig med unge din? Da er det vel bare å sitte slik at ungen ikke ser skjermen.. Ungen min legger seg kl 19, jeg legger meg kl 22 30, unngår skjermer de siste 40 min. Om jeg så leser på en mørk skjærm kl 19 da så rekker jeg klart å bli trøtt til min leggetid.

Hun mente vel at hun selv ikke leste fra skjerm når hun selv la seg pga at det var vanskeligere å sovne etterpå pga det. Og at hun pga den erfaringen ikke ville lest for barnet sitt fra skjerm pga at barnet da gjerne ville oppleve samme innsovingsproblemene.

• Liker 1
Skrevet

Hun mente vel at hun selv ikke leste fra skjerm når hun selv la seg pga at det var vanskeligere å sovne etterpå pga det. Og at hun pga den erfaringen ikke ville lest for barnet sitt fra skjerm pga at barnet da gjerne ville oppleve samme innsovingsproblemene.

Spanderer en runde om vi treffes. :) Du forstod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre som skjønte at dette bare er en reklametråd for den nettsiden? :P

Anonymous poster hash: 3b300...bc5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da foreldra som leser for barnet. Trenger ikke se skjermen de. Synes folk lager storm i vannglass. Bruk bok om det passer best, men å bruke ord som bannlyst får folk til å virke så bastante.

• Liker 2
Skrevet

Vi pleier å vise sidene i boken til barna. Det er jo bilder/illustrasjoner i bøkene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...