AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #1 Skrevet 17. april 2015 Jeg har tidligere år hatt maur i hus på vår/sommer. De siste 2-3 årene i alle fall. Jeg leier kjellerleilighet. Er dette noe jeg vil bli plaget med for alltid så lenge jeg bor her? Jeg snakket med huseier i fjor, og de sa det er normalt med litt maur i hus når det blir varmere ute. Men er det egentlig det? I fjor ble jeg invadert, og måtte spraye hele leiligheten med gift. Ikke veldig moro siden jeg har barn og innemiljøet blir jo rett og slett forgifta. I år har jeg foreløpig drept 2 maur her inne i huset. En oppdaget på badet og en på kjøkkenet. Betyr dette at de er på tur inn i massekoloni igjen? Eller kan det komme inn en uskyldig liten her og der? Faen altså.. Jeg hater dette her! Og ja, jeg har normalt rent og ikke mye matrester. Tips? Anonymous poster hash: 71665...862
rorodinbåt Skrevet 17. april 2015 #3 Skrevet 17. april 2015 Stø masse kanel der du ser de kommer inn. Gjorde det her vips vekk... 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #4 Skrevet 17. april 2015 Har ikke forstått hvor de kommer inn ennå. Bare oppdaget 2-3 stk på gulvene. Men skal strø litt kanel her og der, kan jo ikke skade. Ts. Anonymous poster hash: a6274...1ac
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #5 Skrevet 17. april 2015 Hvordan ser de ut? Små svarte. Ganske sikker på det er sukkermaur. Anonymous poster hash: a6274...1ac
Trimsi Skrevet 17. april 2015 #6 Skrevet 17. april 2015 Hvis det er snakk om "sukkermaur" små svarte jordmaur, vil de sannsynligvis forsvinne ganske snart. Det er veldig vanlig at noen kommer inn på våren for å lete etter mat. Så snart de finner mere mat ute vil de forsvinne. Viktig å oppbevare mat i tette skuffer eller bokser og ha minimalt med smuler på gulv og bord. IKKE sprøyt med gifmtidler, ikke bra for verken dyr eller mennesker. Hvis de øker i antall og du har mistanke om at de har reir inne (ikke så vanlig), kan du vanne med et middel rundt grunnmuren på huset, eller du kan legge ut forgiftet åte i små bokser inne i huset. Da vil de forsvinne i løpet av et par dager. Lykke til! 1
Gjest mirimi Skrevet 17. april 2015 #7 Skrevet 17. april 2015 Maurbokser har funket bra hjemme hos oss
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #8 Skrevet 17. april 2015 Det er veldig vanlig at noen kommer inn på våren for å lete etter mat. Dette stemmer veldig godt. Og det pleier jeg utnytte faktisk. Jeg kjøper sånn maurgift på tube og legger noe sted på gulvet (på noe av plastikk så det er lett å ta opp fra gulvet og kaste senere - det fester seg maur i det så det er kjedelig å vaske opp fra gulvet) hvor maurene går/er i nærheten av. Når de endelig har funnet det legger de igjen massevis av lukte-stoffer på gulvet, så en må la gulvet være i en ukes tid rundt der maurene går, så de luktestoffene får lokket til seg så mye maur som mulig. Men de dør jo ikke av å spise giften? Nei, det er hele poenget! De tar med seg "maten" hjem til sine små krapyl, mater de små dj*vlene med det, så de små dj*vlene dør. Vanligvis så dør maurene etter noen uker og så er det nye maur som tar over. Men når de små livene forgiftes og dør hele tiden så er det ingen til å ta over når de gamle dør og hele maurtuen forgår. Hurra! Hurra! Hurra! Anonymous poster hash: 99c4c...ede 1
Minya Skrevet 18. april 2015 #9 Skrevet 18. april 2015 Jeg har tidligere år hatt maur i hus på vår/sommer. De siste 2-3 årene i alle fall. Jeg leier kjellerleilighet. Er dette noe jeg vil bli plaget med for alltid så lenge jeg bor her? Jeg snakket med huseier i fjor, og de sa det er normalt med litt maur i hus når det blir varmere ute. Men er det egentlig det? I fjor ble jeg invadert, og måtte spraye hele leiligheten med gift. Ikke veldig moro siden jeg har barn og innemiljøet blir jo rett og slett forgifta. I år har jeg foreløpig drept 2 maur her inne i huset. En oppdaget på badet og en på kjøkkenet. Betyr dette at de er på tur inn i massekoloni igjen? Eller kan det komme inn en uskyldig liten her og der? Faen altså.. Jeg hater dette her! Og ja, jeg har normalt rent og ikke mye matrester. Tips? Anonymous poster hash: 71665...862 Et øyeblikk trodde jeg du var vår leieboer, helt til jeg så du har barn Vi hadde en invasjon av stokkmaur for to år siden, stakkars leieboeren ble kastet ut av leiligheten av maur, og vi måtte til med Anticimex. Etter at vi fikk sprøytet inni veggene og under gulvet, ble den mauren borte, men det har også vært litt sukkermaur på badet hennes, som nå i vår flyttet ut i stua hennes. Anticimex ordner sjeldent med sukkermaur da de er lettere å bli kvitt med vanlige maurmidler, så vi har instruert leieboer i hvor og hvordan hun skal sette ut maurbokser og maurgift, så forhåpentligvis gir det seg når hun er konsekvent med det. Kanel er et godt alternativ om du ikke synes det hjelper med vanlige maurbokser. Strø det i kriker og kroker og alle steder du har sett mauren har gått. Unngå å støvsuge det opp igjen, evt strø nytt like etter støvsuging. Kanel er giftig i store mengder, og mengdene mauren får i seg tilsvarer at du plutselig gnafser i deg halvannen kilo kanel. En blanding av bakepulver og melis er også et godt alternativ. Dette kan legges i små bokser slik at det ikke blir klissete over alt. Melisen lokker til seg mauren, mens bakepulveret eser når de har spist det slik at de imploderer. Permetrin spray i sprekker, under lister og inni veggsprekker og slikt hvor barna ikke kommer til er også en god idé. Permetrin er giftig for alle insekter, men også for både to- og firbeinte som ikke skal ha det i seg, så unngå å spraye det på flater, men pass heller på å få det innunder og innimellom der barna ikke kommer til.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #10 Skrevet 19. april 2015 Har samme problem. Sprayet grunnmuren (på utsiden) med gift (ulovlig å bruke pr. nå), så kan ikke anbefale merket, da det ikke er å oppdrive lovlig i Norge. Det fungerer forøvrig bra. Det som kan være en idé å nevne til huseier, er at maur kan komme dersom det er mye fukt, f.eks. på bad o.l. Det kan tyde på lekkasje av noe slag. Anonymous poster hash: 60bd6...b2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå