Gå til innhold

Ska opp i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år, 160 cm og 48 kg. Jeg ønsker å gå opp noen kilo i vekt, og trenger derfor litt uformell veiledning.

Til vanlig jogger jeg ca. fire ganger i uka, i alt fra 30 til 60 minutter. I tillegg trener jeg styrketrening ca. tre dager i uka. Ellers går jeg en-to turer i skog og mark, på ca 60 minutter.

I en ukes tid har jeg nå inntatt 2500-3000 kalorier per dag. Spiser vanlig mat som jeg har lyst på, og prøver fortsatt å holde usunnheter til helger eller spesielle anledninger.

Dette har jeg tenkt å fortsette med.

Omtrent hvor mye kan jeg legge på meg i løpet av en viss tid? Tenker bare et ca-mål :) Håper på hjelp!

Anonymous poster hash: da310...a6c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du noe om hvor mye du forbrenner på treningen? Det er vanskelig å regne ut kaloribehov ut i fra "jogging fire ganger i uken", da du f.eks. ikke skriver noe om hvor langt du jogger. Og styrketreningen, er det tung styrketrening tre ganger i uka, eller lett styrketrening for å gjøre noe annet i tillegg til joggingen?

Gjest Runforit
Skrevet

Her må du regne. Hvor mange km jogger du i uka? Du brenner ca din egen vekt i kcal per km.

Da må du plusse på de kaloriene i kaloribudsjettet.

I tillegg må du regne basalforbrenningen din, aktivtetsnivå ellers og så finne ut hvor mange kcal du har spist for å ligge på vekta du ligger på i dag.

Når de tallene er på plass kan du sette opp et regnestykke. Plusser du på 500 kcal per dag på tallet som er vedlikehold pluss det du brenner de dagene du jogger så kan du klare 0,5 kg i vektoppgang per uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...