Gå til innhold

Har akkurat spist pasturisert brieost fra Tine. Trygt?

Anbefalte innlegg

Gjest mammanicolene
Skrevet

Den er jo forsåvidt fersk i.o.m at jeg åpnet den nå, så regner med det er trygt eller? Har savnet brieost så sykt mye, og når jeg leste at man kan spise det så lenge det er pasturisert og ferskt, ble jeg sååå glad. MEN leser jo at listeria fremdeles kan forekomme nå da, så da ble jeg litt usikker igjen.....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den er pasteurisert skal den være trygg.

Anonymous poster hash: 3471f...efe

AnonymBruker
Skrevet

De ville vel ikke solgt det hvis det var farlig?

Anonymous poster hash: 9dabe...f59
Skrevet

De ville vel ikke solgt det hvis det var farlig?

Anonymous poster hash: 9dabe...f59

... farlig for GRAVIDE. :)

• Liker 3
Skrevet

Det er bare å lese på matportalen. Der står alle de offisielle rådene. Men nei, man skal i følge rådene ikke spise mykoster som brie, camembert og muggost selvom den er av pasteurisert melK. Unntaket er hvis den er varmvarmebehandlet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De ville vel ikke solgt det hvis det var farlig? Anonymous poster hash: 9dabe...f59

Å, er det mulig..

Gjest Bygdis
Skrevet

Fra matportalen:

Listeria er også påvist i halvfaste og myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Pasteurisering dreper alle skadelige bakterier i melka, men man vet at osten kan bli forurenset med Listeria etter pasteuriseringen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å lese på matportalen. Der står alle de offisielle rådene. Men nei, man skal i følge rådene ikke spise mykoster som brie, camembert og muggost selvom den er av pasteurisert melK. Unntaket er hvis den er varmvarmebehandlet.

Pasteurisering er varmebehandling :P :p

• Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Hun mener vel at osten skal være varmebehandlet...

Gjest mammanicolene
Skrevet

Jaja..Nå har jeg ihvertfall spist en halv brieost og kost meg som aldri før, så håper det går bra :P

Gjest Vevila
Skrevet

Jaja..Nå har jeg ihvertfall spist en halv brieost og kost meg som aldri før, så håper det går bra :P

Det går nok helt fint. :)

Skrevet

No shit Sherlock :P :p :P hvis du tenker etter så menes da at man varmebehandler selv i f.eks stekeovn før spising. Nettopp fordi osten kan ha blitt smittet etter pasteurisering.
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke trygt, nei. Ville ikke gjort det igjen.

Anonymous poster hash: 1f115...5d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke trygt, nei. Ville ikke gjort det igjen.

klart det er trygt.....

Anonymous poster hash: 265c0...43f

AnonymBruker
Skrevet

klart det er trygt.....

Anonymous poster hash: 265c0...43f

Nei, de er ikke helt trygge selv om de er pasteurisert. De kan inneholde listeria. Detstår mye om det hvis man bare googler litt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det står t.o.m på tine sine sider. Og på matportalen. Lurt å sjekke sånt FØR man spiser.

• Liker 3
Gjest mammanicolene
Skrevet

Anser dette som trygt jeg altså. Sjansen er jo så liten at det er latterlig. Den var jo fersk og nyåpnet også.

AnonymBruker
Skrevet

Anser dette som trygt jeg altså. Sjansen er jo så liten at det er latterlig. Den var jo fersk og nyåpnet også.

Sjansen er der fremdeles, og det kan få store skader på fosteret dersom du blir smittet. Skjønner ikke at noen vil risikere det for litt ost, men...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette skriver produsenten av osten:

"Myke oster og muggost

Det har imidlertid blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men vil du være helt trygg, så unngå dem under svangerskapet."

Anonymous poster hash: 79d15...315
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...