AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #1 Skrevet 17. april 2015 Hva tenker du om dette? Eller er for systemet i USA eller Norge? Eller midt i mellom? Anonymous poster hash: a8ea0...ab2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #2 Skrevet 17. april 2015 Norsk fengsel er luksushotell flere mer enn gjerne vil komme tilbake til istedet for å leve i fattigdom i hjemlandet. Anonymous poster hash: 3744d...303
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #3 Skrevet 17. april 2015 Norsk fengsel er luksushotell flere mer enn gjerne vil komme tilbake til istedet for å leve i fattigdom i hjemlandet. Anonymous poster hash: 3744d...303 Fint hvis vi klarer å la dette være en diskusjon om trådens tema, og ikke vri oss inn i innvandrerhat som det alltid gjør her Anonymous poster hash: a8ea0...ab2 1
debattanten Skrevet 17. april 2015 #4 Skrevet 17. april 2015 For mange er det nok fristende å tenke at USA sin variant er bedre, for der får de kriminelle "skikkelig straff". Faktum er dog det motsatte, i USA kommer de ut av fengslene verre enn når de gikk inn. Så man kan si hva man vil om rettferdighet osv osv, men faktum er at Norge sin variant er bedre. Uten at det behøver å bety at ting er optimalt her i landet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #5 Skrevet 17. april 2015 For mange er det nok fristende å tenke at USA sin variant er bedre, for der får de kriminelle "skikkelig straff". Faktum er dog det motsatte, i USA kommer de ut av fengslene verre enn når de gikk inn. Så man kan si hva man vil om rettferdighet osv osv, men faktum er at Norge sin variant er bedre. Uten at det behøver å bety at ting er optimalt her i landet. Jeg er enig med deg! Dette sier han i videoen også. Han bruker et spesielt begrep på dette, det er mye høyere risiko for at man blir satt inn i fengsel i USA etter man har vært der. I Norge er det som regel slik at man er ute av fengsel for godt når man først er ute. Anonymous poster hash: a8ea0...ab2 1
FrittIndivid Skrevet 17. april 2015 #6 Skrevet 17. april 2015 Hva tenker du om dette? Eller er for systemet i USA eller Norge? Eller midt i mellom?Anonymous poster hash: a8ea0...ab2 Heller nok mer mot et system som de har i USA hvor de kriminelle får skikkelig straff når de bryter loven, men med et sterkere fokus på rehabilitering enn de har i mange delstater idag. For det er viktig å merke seg når man snakker om USA at hver delstat er svært forskjellig med svært forskjellige lover og fengselsystemer hvor noen er flinkere på dette enn andre
nordpedant Skrevet 17. april 2015 #7 Skrevet 17. april 2015 Det er egentlig uvesentlig hvilket system som fungerer best. Man behandler rett og slett ikke folk slik den amerikanske fengselsindustrien gjør. Det er umenneskelig, og kan ikke forsvares. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #8 Skrevet 17. april 2015 Sinnsykt at 2,2 mill sitter i bur (fengsel) i USA. Skulle Norge hatt tilsvarende andel av befolkningen i fengsel så måtte Norge ha bygget nye fengsel til å huse 30000 nye fanger. Mot dagens 3700.. Anonymous poster hash: ed6a4...355
Gjest Saxofon Skrevet 17. april 2015 #9 Skrevet 17. april 2015 Jeg er enig med deg! Dette sier han i videoen også. Han bruker et spesielt begrep på dette, det er mye høyere risiko for at man blir satt inn i fengsel i USA etter man har vært der. I Norge er det som regel slik at man er ute av fengsel for godt når man først er ute. Anonymous poster hash: a8ea0...ab2 2/3 blir arrestert på nytt og halvparten av det blir sendt tilbake til fengsel. Det er en ganske stor prosent!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #10 Skrevet 17. april 2015 Sånn umiddelbart frister det sikkert å straffe folk så strengt som i USA. Eller land som er enda verre, forsåvidt. Så ser man på statistikker og bruker huet. Da skjønner man at det er verdt å bære over med at noen ikke får svi akkurat så mye som vi kanskje tenker de fortjener, for de begår langt mindre kriminalitet når de slippes ut enn i de aller fleste andre land. Vårt system fungerer. Jeg sier ikke at "gjort er gjort" når det gjelder uhyrlige forbrytelser, jeg sier bare at det viktigste hensynet er og blir å sørge for at sjansen er minst mulig for at det skjer igjen. Der er vårt system bedre, det viser tallene. Så får jeg bare leve med at mitt høyst menneskelige ønske om hevn og (det som for meg er) rettferdighet iblant må vike for rehabilitering og barmhjertighet. Det er et godt bytte. Anonymous poster hash: 34f22...335 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #11 Skrevet 17. april 2015 Fint hvis vi klarer å la dette være en diskusjon om trådens tema, og ikke vri oss inn i innvandrerhat som det alltid gjør her Anonymous poster hash: a8ea0...ab2 Hvor fant du innvandrerhat? Jeg svarte meget relevant til temaet. Norske fengsler er skikkelig luksus, mens amerikanske er mer spartanske. Der er det gjerne flere som deler celle, her har fangene eget rom og mange andre goder de fleste amerikanske fanger kan bare drømme om. Anonymous poster hash: 3744d...303
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå