FantasDick Skrevet 17. april 2015 #1 Skrevet 17. april 2015 Vi er på let etter enebolig, bor i et område med få hus - både til salgs og generell befolkning. Vi skal bli boende i området. Har to hus i kikkerten nå, begge ligger litt utenfor det opprinnelig området vi ville holde oss innenfor, men det går bra. Begge har greie tomtestørrelser, ligger landlig og pent til på hver sin "ende" om av området, begge har fin størrelse, er godt vedlikeholdt og pent oppusset. Vi vil helst ha 4 soverom hvorav ett skal brukes som gjesterom, men vi har kun behov for 3. Vil ha vaskerom. Det ene huset er strøkent med akkurat vår stil/smak innenvendig! Bare å ta med sofaen og lev lykkelig resten av våre dager. Plasseringen er litt for nært en vei, tomta må jobbes litt med og det må bygges terasse/uteområde. 4 soverom, som vi ønsker oss. Vaskerom. Lav pris og vi har da en del penger igjen å bruke på uteområdet. Det andre huset er pent oppusset, men ikke vår stil/smak - det er likevel en stil vi kan trives med. Tomta er nydelig, tilbaketrukket med egen vei til huset og terasse/uteområdet er helt perfekt! Kun 3 soverom, men har en kjellerstue som kan huse overnattingsgjester. Stort vaskerom/bad i kjeller med bl.a boblebad. Medium pris, omtrent på smertegrensa vår, men har til gjengjeld utleie-enhet. Jeg synes det virker som en umulig oppgave å velge.. De er så like, men samtidig så ulike. Det ene er praktfullt inni og OK utenpå, mens det andre er OK inni og praktfullt utenpå. Vil dere komme med noen tanker? Det er første gang vi skal kjøpe enebolig.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #2 Skrevet 17. april 2015 Beliggenhet er den tingen dere IKKE kan gjøre noe med. Så jeg ville latt den telle mest. Vegger kan rives, rom kan flyttes på, ting kan males, man kan bygge på, rive ned, male og herje. Men man får ikke gjort noe med en vei som ligger for nærmt. Anonymous poster hash: 27247...578 12
FantasDick Skrevet 17. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2015 Beliggenhet er den tingen dere IKKE kan gjøre noe med. Så jeg ville latt den telle mest. Vegger kan rives, rom kan flyttes på, ting kan males, man kan bygge på, rive ned, male og herje. Men man får ikke gjort noe med en vei som ligger for nærmt. Anonymous poster hash: 27247...578 Ja, det er sant! Samtidig er den veien kun en liten gårdsvei så det er nesten ikke trafikk der, og med gjerde rundt tomta er det absolutt levelig mtp barn og hund. Dette huset er også omtrent 1 km nærmere "sentrum" enn det andre huset, så det er litt kortere å gå. Ingen av disse tingene veier særlig tungt, da. Det er nettopp det som er så irriterende! Ja, vi kan selvsagt pusse opp og herje, men vi planlegger å ikke bo her så altfor lenge, så vi ønsker oss helst et nyoppusset hus, for å slippe å gjøre noe. Derfor vi sitter igjen med disse to husene. Begge er nyoppusset med kvalitet - bare veldig forskjellig stil.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #5 Skrevet 17. april 2015 Ja, det er sant! Samtidig er den veien kun en liten gårdsvei så det er nesten ikke trafikk der, og med gjerde rundt tomta er det absolutt levelig mtp barn og hund. Dette huset er også omtrent 1 km nærmere "sentrum" enn det andre huset, så det er litt kortere å gå. Ingen av disse tingene veier særlig tungt, da. Det er nettopp det som er så irriterende! Ja, vi kan selvsagt pusse opp og herje, men vi planlegger å ikke bo her så altfor lenge, så vi ønsker oss helst et nyoppusset hus, for å slippe å gjøre noe. Derfor vi sitter igjen med disse to husene. Begge er nyoppusset med kvalitet - bare veldig forskjellig stil. Om dere ikke har tenkt å bo der så lenge ville jeg gått for hus nr 2. Med hus nr 1 høres det ut som dere må jobbe mye med uteområdene for å trives, og det er sånt som tar tid, penger og energi, og høres ikke ut som det er verdt all jobben og pengene når dere likevel skal flytte fra det om et par-tre års tid. Anonymous poster hash: 27247...578
FantasDick Skrevet 17. april 2015 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2015 Nummer to. Helt klart. Vil du si noe om hvorfor du tenker det? Om dere ikke har tenkt å bo der så lenge ville jeg gått for hus nr 2. Med hus nr 1 høres det ut som dere må jobbe mye med uteområdene for å trives, og det er sånt som tar tid, penger og energi, og høres ikke ut som det er verdt all jobben og pengene når dere likevel skal flytte fra det om et par-tre års tid. Anonymous poster hash: 27247...578 Ja, for at vi skal direkte trives i hus nr.1 må vi flytte/rive opp noen trær/busker, sette opp gjerde rundt hele tomta (litt over ett mål), bygge terasse og gjøre "noe" rundt gårdsplass/inngangsparti for å gjøre det litt penere. Planen er ikke å bli boende, nei, men skal aldri si aldri. Sånn med tanke på finansiering vil det bli et ganske høyere lån, men lavere utgifter å faktisk betale på grunn av utleie-enheten, så det er jo også noe å tenke på. Vi har også regnet med evne til å betjene lånet uten leietager og med 8% rente.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #7 Skrevet 17. april 2015 Jeg ville gått for nummer 2, det med best beliggenhet. Location, location, location Anonymous poster hash: 28590...9a0
FantasDick Skrevet 17. april 2015 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2015 Hm.. Hva hvis man ser bort fra beliggenheten? Hus nr.2 ligger jo ca. 1 km lengre unna sentrum og har privat vei som vi må få en avtale på å få brøytet om vinteren bl.a Jeg sier ikke at dette betyr så veldig mye, men det er jo småpirk angående beliggenheten akkurat som på hus nr.1. Heller mest mot hus nr.2 selv, men klarer liksom ikke la stilen i hus nr.1 gå riktig enda..
Grønt blad Skrevet 17. april 2015 #9 Skrevet 17. april 2015 (endret) For min del er det viktig å kunne gå/sykle til sentrum/butikken, og dersom veien til bolig 1 har lite trafikk, er kanskje den beliggenheten best? Med beliggenhet mener jeg sol/vindforhold, område og avstand til sentrum/jobb/skole/butikk/bussholdeplass o.l., ikke opparbeidet tomt. Jeg ville valgt boligen med best beliggenhet. Alt annet kan man gjøre noe med. Endret 17. april 2015 av Grønt blad
Sola de Skrevet 17. april 2015 #10 Skrevet 17. april 2015 Høres ut som nr 1 er det du aller helst vil ha. 1
fresia Skrevet 18. april 2015 #11 Skrevet 18. april 2015 jeg sier hus nr 1 huset har akkurat deres smak og stil innvendig + det ekstra soverommet som dere ønsker. det har også en lav pris, mens hus nr 2 ligger på "smertegrensa". det teller mye for meg i hvertfall. jeg aner ikke hvor mye jobb det er å bygge terrasse, gjerde osv., men jeg føler det er verdt det..? det er også et stort pluss at det er kortere avstand til sentrum. personlig ville jeg ikka hatt utleie-enhet, men skjønner at det lønner seg økonomisk :-)
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #12 Skrevet 18. april 2015 Tror jeg ville valgt den med utleie del DERSOM det faktisk er mulig å drive utleie såpass lang fra byen. Tror jeg ville undersøkt det først. Men som noen sier; beliggenhet kan du gjøre lite med, men tak og vegger kan fikses på. Og hvor mye styr synes dere at det er? Kan dere gjøre det selv og synes det er ok å bo på en "byggeplass" en stund? Anonymous poster hash: c384f...1ed
FantasDick Skrevet 28. april 2015 Forfatter #13 Skrevet 28. april 2015 Takk for svar! Hus nummer 2 utgår etter å ha kikket nærmere. Huset må dreneres, det er vanskelig å komme til terrasse/hage/kjellertrapp må rives om man skal komme til. I tillegg fant vi ut av stua faktisk er umulig å møblere med de behovene vi har. Hus nummer 1 er fremdeles aktuelt, men også dette må dreneres. Er mye lettere å komme til og ikke så mye fukt i kjelleren, så vi ser ikke like mørkt på det. Det har imidlertid dukket opp enda et alternativ, var på visning i dag faktisk! Det er noe helt annet enn de andre to og det vi trodde vi lette etter, men jeg må si dette frister nesten mest av alle. Det er en halvpart av en tomannsbolig, fint strøk med en del boliger, men ligger tett på skog og har terrasse/hage vendt mot skogen og ikke nabolaget. Det er bittelitt lite og har bare 3 soverom uten kjeller/loft for gjester, men er stort nok for oss pluss babyen som kommer. Det er helt nytt, ferdigstilles om noen dager og leveres nøkkelferdig. Innredet presis etter vår smak, rent, lyst og meget høy standard. Ok pris. Er helt i villrede, vi nå. Litt mindre plass i et litt mer bebygd strøk (1 min unna sentrum) i splitter nytt hus presis etter vår smak og stil - eller enebolig med litt mer plass, et litt annet område enn opprinnelig ønsket, må gjøres litt med, men kommer til å bli bra?
Grønt blad Skrevet 28. april 2015 #14 Skrevet 28. april 2015 (endret) Her må dere bare finne ut hva som veier tyngst for dere: beliggenhet standard eller størrelse (og potensiale?). Det er ikke noe som er mer riktig, objektivt sett. Ta med faktorer som arbeid/oppussing (liker dere og har dere tid og krefter til dette eller betaler dere noen), reise til jobb og fritidsaktiviteter og potensiale for verdistigning (om dere med sikkerhet vet dere vil flytte om noen år). Endret 28. april 2015 av Grønt blad
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #15 Skrevet 28. april 2015 Jeg har bodd i gammelt hus, langt unna sentrum. Helt ny rekkehusleilighet med veldig høy standard, men lite. 500 m unna sentrum med skog i nærheten. Og nå bor jeg i gammel halvpart av tomannsbolig, lenger unna sentrum, men nærme skogen. Som jeg savner den nye rekkehusleiligheten i sentrum. Selv om den var bare 75 m2, og 3 soverom. Nå har jeg 130 m2 og 4 soverom. Anonymous poster hash: 6fabc...16d
FantasDick Skrevet 29. april 2015 Forfatter #16 Skrevet 29. april 2015 Takk for flere tanker! Tror vi heller mot det nye huset, jeg altså. Tomannsboligen. Det ligger egentlig i et strøk jeg ikke har lyst å bo i, men samtidig har vi mange kjente og familie i nabolaget, det er byens beste strøk hvor "alle" (minus meg/oss) har lyst å bo, det er 3-4 minutts gange til jobb for mannen, til skole for barnet (jeg er hjemme), til sentrum/butikker/cafe/lege/alt. Og det er helt deilig NYTT! Og vannbåren varme!
Grønt blad Skrevet 29. april 2015 #17 Skrevet 29. april 2015 (endret) Høres ut som et riktig valg. Håper dere får huset! Endret 29. april 2015 av Grønt blad
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #18 Skrevet 29. april 2015 Syns dere skal velge det nye jeg:) Anonymous poster hash: a8eb9...306
FantasDick Skrevet 29. april 2015 Forfatter #19 Skrevet 29. april 2015 Takk for svar igjen! Hadde avtale med "byggherren" i dag og det ferdigstilles enda et helt likt hus om en mnd. Vi har mer eller mindre bestilt dette huset nå, så kan vi gjøre noen små endringer i forhold til det ferdige huset (ikke noen store ting, bare prikken over i'en, liksom). Det ferdige huset skal ut i budrunde, og vi orker ikke bli med på den. Snart nytt hus på oss, da!
catman Skrevet 29. april 2015 #20 Skrevet 29. april 2015 Tenker nr1. Har rett antall rom. Utearbeid er ganske kjekt - og det er ikke noe press på dere. Har du ikke tid, lar du det ligge litt. Ikke så farlig, eller plagsom som en uferdig gang, bad, kjøkken. Økonomi er også viktig. Utleie er mye pes, og litt av vitsen med å bo i enebolig blir borte. Det er kjekt å ha det romslig. Vi har ultralave boutgifter fordi vi bor landlig til, en halv time fra nærmeste by. Jobber litt mindre nå i jobber som vi vil ha - venner av oss er nødt til å holde på "gode" inntektsjobber de egentlig misliker, mye pga hus. Disse folka har også for dyr bil, men det blir en annen sak... Slik tenker nå jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå