Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk lønning for 2 dager siden, og har nå 150 kr igjen - grunnet uforutsette regninger. Hva skal jeg gjøre nå? Noen gode tips? Kan jeg be om forskudd på lønn?

Anonymous poster hash: 6f04f...b3e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du ha pengene til da? Kommer det flere regninger? Har du mat hjemme? Skal du ha bensin på bilen? +++ osv Skriv opp hva du trenger penger til og hvor masse,

Se hvor langt du kommer for pengene du har, pant flasker, selg unna ting på kjøp og salgsider, be pent om et lite(!) lån av venner/familie (obs: bare hvis du vet du klarer å betale tilbake på neste lønn), sjekk på Finn om det finnes noen småjobber ++

Ang forskudd på lønn kommer dette an på hva slags regler de har for dette på arbeidsplassen din. Du kan jo undersøke det også.

Lykke til!

:blomst:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forskudd på lønn, kredittkort, lån av NAV sosial, eventuelt nødpenger om du ikke har noen sparepenger av noe slag, lån av venner/familie, bruk opp alt av mat du har i skapene osv osv.

Jeg ser virkelig ikke problemet. Har du ingen sparepenger stående, ingen buffer av noe slag? Nå merker du fordelen ved å spare regelmessig.

Anonymous poster hash: 5b7de...fb4
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp massevis av egg og brød for det du har. Det vil gi deg masse proteiner og næring for en billig penge. Hvis du går tom etterhvert, så kan du midlertidig flytte inn hos en venn/familien.

Anonymous poster hash: 168a3...241

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uforutsette regninger? Hvordan er det mulig?

Anonymous poster hash: cca88...442

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Havregryn.

Anonymous poster hash: bad4a...83a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende den beste. Kanskje hun fikk en bot? :)

Anonymous poster hash: 5b7de...fb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan gi ts forskudd på lønn om hun...

Anonymous poster hash: dd66c...dca
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange har noen måneder som er litt dyrere enn andre, og hvis det sammenfaller med en uforutsett utgift (sønnen min på tre sparket til bildøra vår som bulket en annen dør = 13 000 veldig sure kroner. Vaskemaskin kan ryke, eller kanskje man må til tannlegen). Ja, alle burde ha en buffer, men det er bare på KG at "alle" har 30-40 000 stående og vente i slike tilfeller.

TS, du kan spørre om forskudd på lån. Det er vanlig å gjøre på min jobb (eldre, ansvarlige, godt etablerte mennesker. Igjen: KGs økonomiske verden sammenfaller ikke helt med verden der ute). Bare vær veldig forsiktig denne måneden. For havner du bakpå ved neste lønningsdag igjen er du like langt. Fokus må være på å få deg ut av knipa uten å danne et uheldig mønster.

Anonymous poster hash: 9103f...9d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare si et stort tusen takk til (nesten) alle som har svart meg så forståelsesfullt:)) Ble nesten litt rørt av så mange gode ord her. Hadde regnet med å bli halshugd pga dette ;) Jeg har nå overført de 2000 kronene jeg hadde på sparekontoen, selv om det er surt må det jo bare gjøres. Kom også på at det går an å ringe banken og be de overføre noen kroner fra BSU-kontoen. Hvis jeg får forskudd på lønn vil det bare bli surr, og som siste AB skriver - fare for ond sirkel...

Men dere har kommet med mange gode tips, tusen hjertelig takk igjen! Skal se på finn.no nå etter småjobber - veldig lurt!

Og havregryn og egg blir det storhandel av senere:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange har noen måneder som er litt dyrere enn andre, og hvis det sammenfaller med en uforutsett utgift (sønnen min på tre sparket til bildøra vår som bulket en annen dør = 13 000 veldig sure kroner. Vaskemaskin kan ryke, eller kanskje man må til tannlegen). Ja, alle burde ha en buffer, men det er bare på KG at "alle" har 30-40 000 stående og vente i slike tilfeller.

TS, du kan spørre om forskudd på lån. Det er vanlig å gjøre på min jobb (eldre, ansvarlige, godt etablerte mennesker. Igjen: KGs økonomiske verden sammenfaller ikke helt med verden der ute). Bare vær veldig forsiktig denne måneden. For havner du bakpå ved neste lønningsdag igjen er du like langt. Fokus må være på å få deg ut av knipa uten å danne et uheldig mønster.

Anonymous poster hash: 9103f...9d9

Dette er jo ikke regninger som må betales på dagen. Ts må jo ha hatt i det minste noen dagers varsel på det som skulle betales. Altså da tid f.eks. til å be om utsettelse på den regningen eller andre ting.

Det er ikke mange situasjoner her i livet hvor man plutselig på dagen må ut med mange tusen som man ikke visste om på forhånd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke regninger som må betales på dagen. Ts må jo ha hatt i det minste noen dagers varsel på det som skulle betales. Altså da tid f.eks. til å be om utsettelse på den regningen eller andre ting.

Det er ikke mange situasjoner her i livet hvor man plutselig på dagen må ut med mange tusen som man ikke visste om på forhånd.

Kan ikke du heller konsentrere deg om deg selv istedenfor henge deg opp i andres valg/liv om du har ikke noe fornuftig å bidra med? Jeg legger ikke ut privatlivet mitt her, så du aner ikke hva du snakker om, hvem du snakker med, hva dette handler om osv osv osv. Takk for bidraget ditt, som ga meg null og niks.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det en måned til neste lønning, så du har i verste fall 150 kr å bruke på mat på en hel måned?

Kjøp tørkede belgfrukter. Masse proteiner, kjempesunne og steinbillige. Linsesuppe til middag? :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det en måned til neste lønning, så du har i verste fall 150 kr å bruke på mat på en hel måned?

Kjøp tørkede belgfrukter. Masse proteiner, kjempesunne og steinbillige. Linsesuppe til middag? :)

Åå, takk for tips :) Linse- og løksuppe blir det nok store mengder av framover, ja ;)

Skrevet

Et lite mat-tips til: Pose med lapskausblanding (grønnsaker) på KIWI koster ca 7 kr! Kan lage lapskaus eller grønnsakssuppe. Kjapt, billig, godt og sunt! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har det så stramt at man har 150 kr til overs etter uforutsette utgifter er det på tide å begynne å spare opp en buffer. Nei det er ikke bare på kg det er hipt å ha buffer, det er noe alle banker anbefaler på det sterkeste. Helst 3 netto månedslønner.

Hva om bilen havarerer i morgen? Vaskemaskina ryker på mandag? Du skader en tann eller får tannpine i helga, og må på tannlegevakta, det er dyrt. Hva om du mister jobben og må på dagpenger? Da får du 66 av lønna du har hatt i det siste. Hva om du har et uhell med bilen og må ut med 3-4000 i egenandel? Hva om du må til lege eller legevakt og trenger medisiner?

Du kan være heldig å aldri oppleve at alt går rett vest, eller det kan skje i morgen. Da er det en god ide å ha noen kroner i bakhånd! Derfor er det lurt å ha noen lønninger satt til side.

Anonymous poster hash: a3964...68c

Skrevet

Hvor mye har du etter vanlige utgifter ellers da TS?

Jeg gikk tom et par dager før lønning i mars, og siden jeg ikke ville bruke et uttak fra sparekonto (har 12 gebyrfrie uttak i året, og det var ingen krise), så brukte jeg mastercardet i de siste dagene.

Dersom du vet du har penger til å betale med en gang du får lønn, så mener jeg det går helt fint. Dessuten får du ikke renter dersom du betaler med en gang heller

Skrevet

Svineknoke x2, poteter, rotgrønnsaker = middag for ei hel uke. Husk å fryse ned i porsjoner :)

AnonymBruker
Skrevet

Åå, takk for tips :) Linse- og løksuppe blir det nok store mengder av framover, ja ;)

Masse deilige linser i innvandrerbutkker, ikke fall for friselsen til å kjøpe bønner på boks, de er vasstrukne og smaker høgg. Bløtlegg og kok selv,nam nam :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...