Gå til innhold

Slapp og rar i kroppen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi har jernmangel, og vi bruker jerntilskudd i samråd med lege.

Så til spm. Noen flere med barn med jernmangel? Her blir jenta ofte forkjølet pga det. I periodene hvor jernet går nedover virker hun varm i huden, men har ikke feber. Vi har fått tildelt flere sykedager pga dette. Hun er nå blitt såpass stor at hun sier ifra selv hvis hun ikke føler seg på topp. Innimellom er vi hjemme uten uttalt sykdom, men fordi hun føler seg slapp og rar i kroppen og jobber hardt for å følge tempoet i barnehagen. Hun kan ha sine herjeperioder de dagene hun er slapp, men de er korte og etterpå legger hun seg på sofaen. I de dårlige periodene så puster hun også raskere enn vanlig.

Er det noen andre her inne som har barn med jernmangel som har samme erfaring?

Anonymous poster hash: f8fd9...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare for hvordan det er med barn. Men har vært plaget selv med lavt jern fra pubertetsalder.

Blir og slapp og fort sliten når jeg har lite jern. Samt kortpustet og puster dermed raskere.

Er det gjort noe videre utredning på hvorfor hun har lite jern? Vet ikke om det er normalt at det utredes, men barn har vel sjelden grunner til å ha lite jern. Hos kvinner i fertil alder er det ikke uvanlig da de mister jern ved menstruasjon. Men barn mistet vel ikke jern?

AnonymBruker
Skrevet

Blir du også blek og mørk under øynene?

Det har blitt gjort utredning. Vi har vært på sykehuset to ganger for det. De finner ingen grunn for at jernet er lavt. Det er litt frustrerende å ikke vite hvorfor. Samtidig så vet vi at sykehuset har utelukket alvorlige sykdommer.

Skrevet

Er hun testet for cøliaki? Det gir ofte jernmangel...

AnonymBruker
Skrevet

Er hun testet for cøliaki? Det gir ofte jernmangel...

Hun er testet for det ja. Hun har ikke cøiliaki.

Skrevet

Blir du også blek og mørk under øynene?

Det har blitt gjort utredning. Vi har vært på sykehuset to ganger for det. De finner ingen grunn for at jernet er lavt. Det er litt frustrerende å ikke vite hvorfor. Samtidig så vet vi at sykehuset har utelukket alvorlige sykdommer.

ja, jeg blir mørk under øynene (poser). Men mistenker at dette, hos meg, er et resultat av at jeg er slapp/trøtt og ikke et direkte resultat av jernmangelen.

Blek blir jeg også. Kaldsvetter gjerne mere.

Skrevet

Hun er testet for det ja. Hun har ikke cøiliaki.

Er hun testet med gastroskopi? Evt biopsi?

AnonymBruker
Skrevet

ja, jeg blir mørk under øynene (poser). Men mistenker at dette, hos meg, er et resultat av at jeg er slapp/trøtt og ikke et direkte resultat av jernmangelen.

Blek blir jeg også. Kaldsvetter gjerne mere.

Det gjør hun også.

AnonymBruker
Skrevet

Er hun testet med gastroskopi? Evt biopsi?

Det er hun ikke.

Men i følge den testen hun tok så fikk vi også beskjed om at hun ikke er arvelig disponert til å få cøliaki. Det er vel bare visse vevstyper som gir cøliaki.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...