gardiner Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Er det noen som forstår dette å kan vær så snill å hjelpe meg med denne oppgaven? Betrakt en økonomi som kan beskrives ved følgende sammenhenger: (1) Y = C + I +G + NX (2) C = c(Y -T) +C , der 0 < c <1 (3) T = tY, 0 < t <1 (4) I = I - bi , der b > 0 (5) NX = X0 - aY der a > 0 hvor eksport (X), offentlige utgifter (G) og realrenten ® er eksogent gitt. a) Gjør rede for modellens forutsetninger og sammenhenger (ligninger). Anta at en generell endring i husholdningenes forventninger fører til en svikt i privat konsumetterspørsel. I modellen over kan dette behandles som en eksogent gitt reduksjon i parameteren C0 (samtidig som de øvrige parametre i modellen er uendret). b) Drøft ved hjelp av modellen hvordan dette vil påvirke bruttonasjonalproduktet. c) Vil privat konsumetterspørsel gå ned med mer eller mindre enn reduksjonen i C0 ? Begrunn svaret. d) Hva skjer med de øvrige endogene variabler i modellen som følge av redusert C0 ? e) Drøft hvordan finans og/eller pengepolitikken kan motvirke uønskede virkninger av denne svikten i konsumetterspørselen.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #2 Skrevet 17. april 2015 Oh, Keynes! Gøy! a) Modellen forutsetter faste priser/ fast valuta tror jeg... ingen omregninger sånt sett:) Og at den består av endogene og eksogene variabler, altså endogene blir bestemt AV/INNI modellen, mens eksogene bestemmes utenfor modellen. Det kommer av latin, ikke sant, eks = utenfor. Dvs, modellen bestemmer ikke skattenivået eller rentenivået vettu, for det gjør jo myndighetene;);) Derimot bestemmer modellen hvor mye som går på konsum og investering. C og i, RIGHT....? b) Du ser jo allerede at når C går ned vil også Y (altså bnp) gå ned. Det ser man jo i modellen ved første øyekast:) men du må sette inn hele greia, sånn her: y= c(y-t) + c + (I-bi) + G + (Xo-aY) og så regne ut slik at du finner c, a og i. På denne måten vil du finne multiplikatoren:) Den trenger du for å besvare spørsmål C. Nå må jeg på jobb. Anonymous poster hash: 42491...af7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå