Gå til innhold

Hva forventes av en 2-åring i barnehagen mht å leke alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forventes det at 2-åringer i barnehagen skal leke en del alene?

Hva med de barna som søker det sosiale og ønsker kontakt med de ansatte og andre barn og vil leke og har det bra slik: er det feil?

Bør 2-åringer leke endel alene i barnehagen?

Er det galt/avvikende og være "kontaktsøkende"?

Spør dere erfarne foreldre / eventuelt barnehagepersonale da vi har en fornøyd og glad 2-åring i barnehagen og i en foreldresamtale sa ped.lederen at barnet leker bra med de andre og alt går bra - men hvis det skal være noe så er det:

"Virker kontaktsøkende på personalet og de andre barna (vil leke med dem)".

Vi foreldre sa i fra at barnet kan leke alene hjemme..men at det sikkert synes det er gøy med andre barn i barnehagen og at dette ansees som positivt!

Synes egentlig det var merkelig å si i en foreldresamtale.

2 år gammel? Klart det.

Hva mener andre som har barn selv/jobber i barnehage?

Anonymous poster hash: f60a9...674

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg forventer at en 2-åring også behersker det å leke alene, uten å måtte 'ha' andre barn eller voksne i nærheten hele tiden.

Men det er også veldig positivt at 2-åringen er kontaktsøkende!

Jeg ønsker å se begge deler hos 2-åringen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg forventer at en 2-åring også behersker det å leke alene, uten å måtte 'ha' andre barn eller voksne i nærheten hele tiden.

Men det er også veldig positivt at 2-åringen er kontaktsøkende!

Jeg ønsker å se begge deler hos 2-åringen

Takk for svar! :)

Tenker at du høres ut som om du har god greie på dette og har solid erfaring fra barn og barnehage.

Anonymous poster hash: f60a9...674

AnonymBruker
Skrevet

Har barnet alltid vært sånn eller blitt sånn nå? Rundt 2-årsalderen er det ganske vanlig med en fryktperiode som kan vise seg gjennom at barnet ikke vil være alene i et rom, blir redd for mørke og skygger, får nattskrekk eller blir klengete på voksne.

Jeg synes ikke det er noe galt at et barn er kontaktsøkende, det er jo bare et sunt tegn på tillit. Men om barnet er klengete og/eller masete så er det jo på grunn av noe, som at det ikke ønsker å være alene/oversett. Vår toåring er klengete hjemme, men veldig flink å leke alene i barnehagen, men sosialt er han mer kontaktsøkende nå enn før fordi an begynner å bli så sosialt utviklet at han ønsker mer samlek og kommunikasjon. Hjemme begynner engstelighetene også å slippe og han er mer selvstendig.

Jeg synes det var formulert litt rart fra barnehagens side og særlig hvis de ikke sa noe mer enn akkurat det.

Anonymous poster hash: 35062...3a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...