Sandra Skrevet 23. august 2004 #1 Skrevet 23. august 2004 Fordi babyen min lå i seteleie til kontroll nå i uke 33, har jeg søkt og lest endel om seteleie. Derfor tenkte jeg at jeg kunne lime inn det jeg har samlet til meg selv, kanskje også andre kan få bruk for det. Å føde barn i seteleie, er jo ikke akkurat en drømmesituasjon, det virker som det er risiko forbundet til både vaginal forløsning og keisersnitt. De "lærde" strides om hva som er best, og de store undersøkelser kan vise ganske forskjellig reslutater. Det betyr at det egentlig er opp til den legen eller jordmorens som informerer deg om forløsningen som påvirker dine meninger, det er så mye uenighet at jeg føler en egenltig ikke kan vite hva som er best.. Derfor har jeg nå samlet litt av det jeg har kommet over av stoff om seteleie og vending. I tillegg setter jeg også inn de spørsmålene jeg selv skal spørre jormoren og legene som skal undersøke meg når den tid kommer. (om det blir nødvendig da, håper IKKE det) Neste UL for å se hvordan barnet ligger er når jeg er i uke 37, dette er hos min gynekolog. Om det viser seg at knøttet ligger i seteleie fortsatt vil jeg bli sendt til sykehuset for nærmere utredning. Litt om hva som skjer der også nedenfor: Stoffet er tatt fra: (1)http://www.helsetilsynet.no/templates/Page____6433.aspx (2) http://www.oslo.sintef.no/smm/Rapporter/Ra...Rapport3-03.pdf. (3) Tall fra MFR
Sandra Skrevet 23. august 2004 Forfatter #2 Skrevet 23. august 2004 Om seteleie: Det er omtrent 1500 setefødsler til termin per år i Norge. Hyppigheten av vaginal setefødsel har vært høyere i Norge enn mange andre vestlige land, gjennom 90-tallet er over 40% født vaginalt. Helsetilsynet ba i brev av 22.11.2000 Senter for medisinsk metodevurdering (SMM) om å foreta en systematisk granskning av all vitenskapelig litteratur om bruk av keisersnitt ved setefødsel, bakgrunnen var TBTs studie om forløsning ved seteleie Studien Term Breech Trial (TBT) hadde deltagere fra 121 sentre i 26 land. De konkluderte i tidsskriftet The Lancet, at planlagt keisersnitt ga det beste resultat for foster i seteleie til termin, og alvorlige komplikasjoner for mor var lik ved de to forløsningsmetoder ?Det har vært reist spørsmål om TBT resultater uten videre kan overføres til norske forhold. Mange land og sentre i studien har en annen svangerskapsomsorg, fødselsovervåking, pediatrisk service og praktisk erfaring i vaginale setefødsler enn i Norge. Ekspertgruppen har derfor gått detaljert inn i multisenterstudien og sammenholdt resultatene med norske studier og innhentede data om norsk praksis. Det viste seg at perinatal og neonatal dødelighet og sykelighet uansett forløsningsmetode, var klart lavere i vårt land enn i TBT-studien.?(2) Det er viktig at den fødende får god informasjon om forløsningsmåten, dette er i overenstemmelse med pasientrettighetsloven. Det er ikke entydig at det er høyere kostnader ved keisersnitt enn ved vaginal forløsning ved seteleie, og vil det vil derfor være liten grunn til å trekke inn kostnadsmessige argumenter når man velger forløsningsmåte. Hyppigheten av seteleie er relatert til svangerskapets varighet. Tidlig i svangerskapet ligger en mye større andel av fostrene i seteleie enn i ukene før termin. I uke 25-28 fødes ca 18% i seteleie, ved termin (uke 37-42) ca 3% (17) Barn som ligger i seteleie: - har en lavere fødselsvekt og en større andel er vekstretardert ved fødselen (94, 95). - alvorlige misdannelser som påvirker fosterets evne til å bevege seg sees hyppigere ved seteleie. (eks: ryggmargsbrokk og nevrologiske sykdommer, alvorlig hydrocefalus (vannhode) - hyppigheten av dødfødsel for barn i seteleie var fem ganger så stor som for barn i hodeleie i Norge på slutten av 1960-tallet, tre ganger så høy i 1980 og bare 1,1 gang så høy i 1990. (3)Det vil si at hos noen barn i seteleie vil tilstander hos barnet som gjør at det ligger i seteleie, forklare økt sykelighet og dødelighet, ikke forløsningsformen. - Hyppigheten av medfødte misdannelser hos fostre i seteleie er i de fleste studier ca 6%, mot 2-2,5% ved hodeleie (19, 66). - store registerstudier har vist at barn født i seteleie har en tre ganger så stor risiko for vekstretardasjon og misdannelse ved fødselen enn barn født i hodeleie (2) For å avgjøre om en kvinne skal forløse barnet ved keisersnitt eller vaginalt avhenger av en rekke faktorer, bla. - svangerskapsvarighet - komplikasjoner i svangerskapet - fosterets størrelse, fødselsvekt - mors bekkenstørrelse, pelvimetri - regler for selektering til keisersnitt eller vaginal fødsel - mulighet for overvåkning under fødsel - fødselshjelpers erfaring - kliniske ferdigheter og neonatal service. Disse nødvendige undersøkelsene gjøres etter 37 ukers svangerskapsvarighet. Man kan så planlegge keisersnitt eller vaginal fødsel. Selv om vaginal fødsel er planlagt kan det oppstå situasjoner under fødselen som gjør akutt keisersnitt nødvendig. Det kan også bli resultatet ved planlagt keisersnitt, hvis komplikasjoner oppstår eller kvinnen går i fødsel før planlagt dato. Maternell sykelighet på lengre sikt er ikke omtalt i de inkluderte studier. Det foreligger imidlertid data som viser en økt risiko for alvorlige komplikasjoner (foreliggende eller fastsittende morkake, uterusruptur) ved senere svangerskap og fødsler hos kvinner som har gjennomgått keisersnitt. I tillegg kommer en økt risiko som ikke er spesifikt knyttet til keisersnitt, men til å ha gjennomgått en mageoperasjon: (laparatomi) tarmslyng (ileus), sammenvoksninger (adheranser) som kan gi smerter og tekniske problemer ved eventuelle senere inngrep i mage.(2)
Sandra Skrevet 23. august 2004 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2004 Om vending: Vending før 37 svangerskapsuker er lite hensiktsmessig fordi så mange fostre vil snu seg tilbake til seteleie. Ved ytre vending skal en rekke betingelser oppfylles før selve vendingsforsøket utføres. Kvinnen skal informeres om inngrepet og alternativene, samt akseptere at vendingsforsøket utføres.(2) Hos førstegangsfødende er andelen spontane vendinger rapportert å være 8% til termin De fleste studier rapporterer at vending lykkes hos en høyere andel av de kvinner som har født tidligere. Hos flergangsfødende er andel vellykkede vendinger ca 75% hos førstegangsfødende ca 45% Kvinner som skal tilbys et ytre vendingsforsøk bør selekteres, selv om det ikke er enighet om hvilke kriterier som skal anvendes. Kvinnen og fosteret bør overvåkes før, under og etter vendingsforsøket for å oppdage eventuelle komplikasjoner. - Alvorligere episoder med vaginalblødning som resulterer i akutt keisersnittsforløsning, til tross for vellykket vending, forekommer i 0,6% til 0,9% - Der foreligger også andre studier som indikerer at keisersnittsfrekvensen er høyere hos kvinner som har hodeleie etter en vellykket vending. For kvinner med seteleie finnes altså en risiko for akutt keisersnitt relatert til vendingsforsøket samt en økt risiko for keisersnitt under fødselen når barnet tidligere har ligget i seteleie. - Påvirkning av fosterets hjertelyd sees i opptil 56% og er den hyppigst forekommende komplikasjon ved vendingsforsøk - Navlesnorskomplikasjon, i form av omslyngning av fosteret, forekommer også. Risikoen for alvorlige komplikasjoner er liten, men til stede. Det er ikke avklart hvilken innflytelse vendingsforsøk har på den perinatale dødelighet og eventuelle senkomplikasjoner. Ytre vending kan redusere antallet av barn født ved keisersnitt på indikasjonen seteleie. I Norge kommer knapt 60% av barn i seteleie til termin til verden ved keisersnitt.
Sandra Skrevet 23. august 2004 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2004 Dette skal jeg spørre om, så de kan fortelle hva de synes: -Hva blir konsekvensene for kvinnen ved senere svangerskap?->keisersnitt -Risiko, noe negativt med vending seteleiebarn? -Hastekeisersnitt er forbudet med mer risiko enn planlagt? Er det ikke da dumt å velge vaginalt om en er usikker, det vil kanskje uansett bli keisersnitt? Fant dette: Oppsummering Akutt keisersnitt gir høyest risiko for maternell sykelighet(2) -Risiko ved vending?
Plonk Skrevet 25. august 2004 #5 Skrevet 25. august 2004 Jeg har en venninne som fødte i USA. Babyen lå i seteleie, og der var det fast rutine at det da skulle forløses ved keisersnitt. Heldigvis snudde han seg av seg selv like før fødselen så hun slapp, men poenget er at når helsepersonellet ikke lar setefødsler skje normalt, har de heller ingen rutiner på å ta i mot barn på den måten, ergo er det tryggere med keisersnitt. I Norge har man mye ekspertise på denne typen fødsler nettopp fordi man i stor grad lar dem skje naturlig, og derfor er det svært gode muligheter for at alt forløper normalt og med mye mindre komplikasjoner enn ved keisersnitt. Jeg kjenner selv fire stykker som har født setebarn på naturlig måte, og det har gått helt fint med alle sammen. Plonk
Montezuma Skrevet 26. august 2004 #6 Skrevet 26. august 2004 Huff, synes et av innleggene her hørtes så nedtrykkende ut, at jeg vil bare oppmuntre vordenede mødre litt: Mitt "setebarn" var en stor og god jente (4,2 kg i uke 35!), og frisk som en fisk! (dvs. hun hadde småtteri å "stri med", men det var av helt andre årsaker enn seteleie). keisersnittet gikk helt uten komplikasjoner, og jenta mi er forsatt kvikk og rask og stor og fin! bare til litt oppmuntring.......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå