*AM* Skrevet 23. august 2004 #1 Del Skrevet 23. august 2004 Er det noen som kan dele en lett og god rundstykk oppskrift med meg? JEg har prøvd en del oppskrifter, men de blir bare harde og små. :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mockbamilla Skrevet 23. august 2004 #2 Del Skrevet 23. august 2004 Grove rundstykker 1 kg hvetemel 500 g sammalt hvete grov 10 g salt 200 g margarin 50 g gjær 1 l melk Smelt smøret, tilsett melken, og varm væska til ca 37 grader. Ha så i gjæra, og bland det inn i det tørre. Heves to ganger. Stekes ved 175 grader i ca 15 min. Blir luftige og gode, og nesten alltid vellykkede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. august 2004 #3 Del Skrevet 23. august 2004 Grove seter-rundstykker (35-40 stk) 200 g smør 1 liter melk 75 g gjær 3 ts salt 2 ss sukker 200 g havregryn 300 g sammalt hvete 900 g hvetemel Smelt smøret og hell i melken, varm til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve til dobbel størrelse. Elt deigen lett og del i 35-40 emner som trilles til rundstykker. Sett på stekebrett, dekk til og etterhev ca 20 minutter. Pensle med egg, og stek på midterste rille ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl på rist. Rundstykker med havregryn (12 stk) 125 g havregryn 100 g solsikkefrø 3 dl kokende vann 25 g smeltet smør 2 ts salt 1 ss honning 3 dl lunkent vann 50 g gjær 100 g grovt sammalt hvete 500 g hvetemel Bland havregryn og solsikkefrø og hell kokende vann over. Avkjøles til det er fingervarmt. Rør ut gjær i det lunkne vannet. Tilsett salt, smør og honning. Hell det i blandingen av havregryn og solsikkefrø. Rør inn mel. La heve til dobbel størrelse. Elt deigen og del den i 12 emner. Form dem og sett på stekebrett. Pensle med egg og stek ved 225 grader i 10-15 minutter. Grove rundstykker med urter, hvitløk og soltørkede tomater 50 g gjær 6 dl lunkent vann 2 ½ + 2 ss olje 250 g hvetemel 250 g sammalt hvete grov 250 g havregryn 60 g hvetekli eller havrekli 1 ts salt 2 fedd finhakket hvitløk 1,5 ts oregano, basilikum eller provencekrydder 6-8 soltørkede marinerte tomater Løs gjæren opp i litt av det varme vannet. Tilsett resten av vannet og 2 ½ ss olje. Tørrgjær blandes rett i melet. Bland sammen det tørre, ev tilsatt finhakket hvitløk, finhakket soltørket tomat og krydder, hell i vannet og arbeid sammen til en glatt deig. Tilsett 2 ss olje og elt lett slik at oljen smører seg rundt deigen. Dekk bakebollen med plast og sett til heving på et lunt sted, ca 40 min, til dobbel størrelse. Kna deigen godt, form til rundstykker som settes på stekebrett. La heve 30-40 minutter. Stek på midterste rille ved 225 grader i 10-12 min. Egner seg godt til frysing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå