AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #1 Del Skrevet 16. april 2015 Hei. Ei venninne av meg ble mildt sagt sjokkert da jeg sa at jeg enda ikke har søkt etter en studenthybel- leilighet, så i dag søkte jeg omsider etter en hybel gjennom SiB. Så mitt spørsmål er om jeg fortsatt har gode muligheter til å finne meg et sted å bo til høsten, på tross av at jeg søkte så sent. Jeg visste nemlig ikke at de ga ut hybler og leiligheter fortløpende, av den gunn har jeg ikke søkt før nå - og nå sitter jeg her og engster meg for at jeg ikke får en trivelig plass å bo, og må gå ut i det private markedet ... Anonymous poster hash: ef645...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #2 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg er forresten førstegangssøker, og bor langt unna Bergen - dersom dette har noe å si for min søkand? Anonymous poster hash: ef645...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #3 Del Skrevet 16. april 2015 Det kommer til å gå bra. Du er tidlig nok ute. Anonymous poster hash: c8f90...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #4 Del Skrevet 16. april 2015 Hver samskipnad opererer med forskjellige regler for tildeling, men vet en del byer prioriterer førstegangssøkere (nye studenter). Ring til SiB, og hør med dem Anonymous poster hash: cd526...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #5 Del Skrevet 16. april 2015 Å søke i april er IKKE å være tidlig ute i de store studiebyene. De fleste samskipnadene har lange køer allerede i februar. Forskjellen er hvordan hver enkelt samskipnad prioriterer søkere. Anonymous poster hash: cd526...7fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #6 Del Skrevet 16. april 2015 Du kan ikke regne med å få SIB leilighet. For det er bare utenlandsstudenter som får dem. Og de kommer mer langveis fra. Og det er vanskeligere å komme inn på det private markedet for dem en deg. Ha ha tulla..... Vet du, at du blir vanligvis prioritert når du er 1 års student og kommer fra langtbortistan. Men ring SIB du, så blir du kanskje beroliget. Det er endel nye og fine hybler som står å venter på nytt skoleår. Anonymous poster hash: ca6e3...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #7 Del Skrevet 16. april 2015 Du kan ikke regne med å få SIB leilighet. For det er bare utenlandsstudenter som får dem. Og de kommer mer langveis fra. Og det er vanskeligere å komme inn på det private markedet for dem en deg. Ha ha tulla..... Vet du, at du blir vanligvis prioritert når du er 1 års student og kommer fra langtbortistan. Men ring SIB du, så blir du kanskje beroliget. Det er endel nye og fine hybler som står å venter på nytt skoleår. Anonymous poster hash: ca6e3...743 Herregud, hahaha, jeg fikk frysninger nedover ryggen min da jeg leste ditt første avsnitt! - TS Anonymous poster hash: ef645...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daniel123 Skrevet 16. april 2015 #8 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Å søke i april er IKKE å være tidlig ute i de store studiebyene. De fleste samskipnadene har lange køer allerede i februar. Forskjellen er hvordan hver enkelt samskipnad prioriterer søkere. Anonymous poster hash: cd526...7fb -.- -TS Edit: Faen, der røk anonymiteten Endret 16. april 2015 av Daniel123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marai123 Skrevet 16. april 2015 #9 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Jeg er fra Bergen og bodde noen år i en SiB-hybel. Den fikk jeg i det første semesteret jeg studerte i oktober. Poenget er. Om du ikke får SiB-hybel med en gang ville jeg vurdert å leie hos private, men fortsatt ha en søknad inne hos SiB (de må oppdateres i ny og ne for at det skal gjelde). Det er alltid noen nye studenter som slutter første semesteret osv. For øvrig må man belage seg på mulige store fellesavgifter hos SiB, selv om det stort sett jevner seg ut siden det er billigere å bo i de hyblene enn i det private markedet. Endret 16. april 2015 av Marai123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #10 Del Skrevet 17. april 2015 Jeg søkte på studentskipnaden i Oslo i juni og fikk en fin hybel, så tror ikke du skal bekymre deg for mye Anonymous poster hash: 01c85...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #11 Del Skrevet 17. april 2015 Det står jo klart og tydelig at hos SiB så er ikke søketidspunkt relevant for hovedtildelningen, så lenge det er innenfor fristenAnonymous poster hash: 21af9...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #12 Del Skrevet 17. april 2015 Å søke i april er IKKE å være tidlig ute i de store studiebyene. De fleste samskipnadene har lange køer allerede i februar. Forskjellen er hvordan hver enkelt samskipnad prioriterer søkere. Anonymous poster hash: cd526...7fb Å søke i April går allikevel helt fint om du er en av søkerklassene som blir prioritert. Anonymous poster hash: 2faf6...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 17. april 2015 #13 Del Skrevet 17. april 2015 Jeg søkte i mai tror jeg (i Oslo), og fikk hybel med EN gang. Cluet er å ikke være så kresen. Jeg har en hybel på 13 kvm, og deler kjøkken med 7 andre. Det er ikke meningen at studenter skal bo i leiligheter, med mindre man er rik fra før av. Bo som meg, og det er lettere å få et sted å bo, samtidig som lommeboken er full året rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #14 Del Skrevet 17. april 2015 Hvis du har tid til å dra innom selve studentskipnaden hadde det vært det beste:) de vet hvor det er minst kø, hvor du bør søke osv. Dette gjorde jeg og samboeren min, og havnet på 4.plass på en helt ok studentby, fremfor å havne på 277.plass på den andre plassen vi søkte på i begynnelsen. Kan du bo hele sommeren også? Det hjelper på. De vil jo tette hullene mellom utflyttede og innflyttede studenter. Anonymous poster hash: b394e...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 17. april 2015 #15 Del Skrevet 17. april 2015 Sakset fra SiB's tildelingsreglement: "§ 3 SØKNADSFRISTER 1. Det er ett hoveduttak med søknadsfrist 31. mai. 2. Utenom hoveduttak tildeles bolig fortløpende. 3. Alle søknader slettes 30. september og 31. januar. (...) § 6 PRIORITERINGSREKKEFØLGE VED TILDELING AV BOLIGER VED HOVEDUTTAK Regler for hoveduttak gjelder i perioden 01.06 - 15.09 1. Beboere med ønske om ny leieavtale hvor bovilkårene fortsatt tilfredsstilles. 2. Internasjonale studenter som har reservert bolig i henhold til avtale mellom SiB og utdanningsinstitusjonene. 3. Førstegangs-studenter med hjemstedsadresse utenfor postnumrene 5000-5390. Disse prioriteres etter alder, slik at de yngste førstegangs-studentene prioriteres først." http://www.sib.no/no/bolig/filer-bolig/tildelingsreglement_norsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #16 Del Skrevet 17. april 2015 Som de andre over her sier, så lenge du søker innen fristen før hoveduttaket vil jeg si det er relativt gode sjanser for at du får bolig siden du er førsteårsstudent og kommer langveis fra. Jeg søkte i midten av mai som førsteårsstudent, og selv om søknadsprosessen ble endra til løpende opptak pga det var nye studentboliger på Grønneviksøren (de ville ikke bare ha førsteårsstudenter der) så fikk jeg bolig. Er nok litt færre plasser nå enn da jeg søkte, da var det ca 760 nye boliger, men jeg vil si du har gode sjanser Anonymous poster hash: b077e...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #17 Del Skrevet 17. april 2015 Jeg har søkt studentbolig flere ganger og så lenge man søker innen 31.mai eller hva nå enn søknadsfristen er så får man som regel hybel. Klart, man kan ikke regne med å få det perfekte bostedet, men det er veldig greit å leie gjennom studentsamskipnad. Første gang jeg søkte hos SIB, så fikk jeg hybel på Fantoft. Helt greit, men langt unna sentrum. Tror det er mange som blir plassert der Men billig da i hvert fall. Anonymous poster hash: 6ad59...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå