tingeling Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Hei Min sønn kom hjem og fortalte at en av gutta i klassen hadde kalt ham "homo". Jeg har tidligere sagt til min gutt at det blir månelyst hvis jeg hører ham bruke dette ordet som et skjellsord. Nå tenker jeg st jeg bør hjelpe min gutt med hva han kan svare hvis dette skjer igjen. Jeg er opptatt av at barna lærer at homoseksualitet er helt uproblematisk og vil gjerne hjelpe ham med å "ta brodden" av situasjonen slik at den som bruker dette ordet skjønner at det ikke har ønsket effekt. Noen forslag? 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #2 Skrevet 16. april 2015 Helt enig! Å bruke ord som "homo", "mongo" og "tilbakestående" som skjellsord er det styggeste jeg hører. Hvor gammel er gutten? Kanskje du rett og slett burde be ham si ifra til en voksen hvis det skjer igjen? Men hvis poenget er at han skal svare noe selv, er det kanskje lurest å ikke gjøre å mye ut av det, så blir det kanskje mindre interessangt å bruke det ordet. Eventuelt ikke svare noen ting, og ignorere det/ikke bry seg hvis det er mulig? Kommer jo liksom så ann på situasjonen.Anonymous poster hash: 7c4c8...0c4
Florence Skrevet 16. april 2015 #3 Skrevet 16. april 2015 Kanskje bare få han til å si noe lignende dette: Jeg blir ikke fornærmet av å bli kalt noe som ikke er et skjellsord
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #4 Skrevet 16. april 2015 Kanskje han er homo, husker vi hadde en femikladd i klassen, han var definitivt homo. Bor med mann og har adoptert barn i dag. Man kunne se det godt på han. Anonymous poster hash: 45b88...487 3
Cuntzilla Skrevet 16. april 2015 #5 Skrevet 16. april 2015 Nå har jeg NULL peiling på barn da, men et sånn halvveis solidarisk svar er vel å rolig si "jeg tror ikke du vet hva homofil betyr". Eller så kan han svare med et spørsmål, hva mener du med det, eller hvorfor mener du det. Så svarer vel de noe helt usaklig, at det betyr han er dum eller at han har rosa sko eller whatever. Og igjen blir vel spørsmålet tilbake fra sønnen din at det vel ikke akkurat betyr det samme som at man er homo? Det er jo lett å bli såret eller sint når noe er sagt i stygg mening uansett hvor dumt eller tåpelig det er, men å beholde roen og late som man ikke ble fornærmet fordi det ikke er noe å bli fornærmet for tenker jeg kan være en idé. Ingenting irriterer vel sånne mer enn om skjellsordene har null effekt. 1
tingeling Skrevet 16. april 2015 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2015 Han er 10 år, og selv om han er veldig åpen med oss foreldre så vil han ordne opp selv. Han er en helt vanlig gutt, men/og skulle fremtiden vise at han at han er homo så er det helt uproblematisk ( selv om det hadde overrasket meg siden han miste evnen til å formulere en setning hvis han ser et par pupper). Jeg blir utrolig provosert av å høre skjellsord som er basert på kjønn, legning og bakgrunn og ønsker egentlig å ta opp dette med foreldrene. Samtidig vet jeg at det kan gjøre alt mye værre. Tenker derfor at det er bedre å lære barna mine å håndtere disse situasjonene selv, helst på en måte som gjør at andre barn slutter med diskriminerende språk ( kanskje litt mye å håpe på, men man kan jo prøve ).
Ms.Sommerfugl Skrevet 17. april 2015 #7 Skrevet 17. april 2015 En fin ting jeg lærte for ikke så lenge siden angående mobbing er at folk som gjør det bruker gjerne speiling. De kaller andre hva de selv anser seg som. Altså, det er godt mulig denne unge gutten som kalte sønnen din det, mener selv at han er homo. Ikke at han forstår hva selve ordet betyr, men at han har en anelse om at han virker sånn? Ikke vet jeg. Det er virkelig trist at barn kan gjøre og si disse tingene...
Batteri Skrevet 17. april 2015 #8 Skrevet 17. april 2015 Kanskje han er homo, husker vi hadde en femikladd i klassen, han var definitivt homo. Bor med mann og har adoptert barn i dag. Man kunne se det godt på han. Anonymous poster hash: 45b88...487 Hvorfor er dette relevant? 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #9 Skrevet 17. april 2015 Hadde sagt til sønnen min at det var et tåpelig ord å bruke som skjellsord. Avdramatisere litt. Snakket om at noen er født sånn. Dersom det er mye brukt blant gutta i klassen, ville jeg kanskje nevnt det for læreren, slik at de kan lære litt om dette i skolen. Anonymous poster hash: 3421f...0a7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #10 Skrevet 18. april 2015 Kanskje han er homo, husker vi hadde en femikladd i klassen, han var definitivt homo. Bor med mann og har adoptert barn i dag. Man kunne se det godt på han. Anonymous poster hash: 45b88...487 Det hadde vi også på skolen, men gikk ikke rundt og slang «homo» etter han som skjellsord. I tillegg tror jeg ikke kommentaren din er heeelt innenfor det ts ønsker svar på. Usikker på hva man kan gjøre, annet enn å si til barnet at det er ufattelig stygt å bruke det som skjellsord. Kanskje be barnet si tilbake: «Hva er galt med å skulle være homo? Fattig skjellsord å bruke. For en barnslig oppførsel dere har».Anonymous poster hash: 115b2...fef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå