Gå til innhold

Hva er fordelene med Mastercard?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og har tenkt å skaffe meg et Mastercard fordi mange mener det er lurt siden jeg får det gratis av banken uansett (hvitt kort gjennom DnB). Men hvorfor er Mastercard bra å ha? Hva er fordelene og ulempene mot vanlig VISA?

Anonymous poster hash: 0b6e3...06c
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må spørre på KG om dette er du ikke klar for å ha et kredittkort av noe slag.

Anonymous poster hash: 1345d...304
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må spørre på KG om dette er du ikke klar for å ha et kredittkort av noe slag.

Anonymous poster hash: 1345d...304

Tuuusen takk for et veldig hjelpsomt svar :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og har tenkt å skaffe meg et Mastercard fordi mange mener det er lurt siden jeg får det gratis av banken uansett (hvitt kort gjennom DnB). Men hvorfor er Mastercard bra å ha? Hva er fordelene og ulempene mot vanlig VISA?

Les på nettsidene til DNB, da.

Anonymous poster hash: c0fea...3e5

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hva hadde du tenkt å bruke Mastercard'et til?

Master er et kredittkort, Visa er et debetkort

Du er 20 år.

Har du en jobb og dermed en fast inntekt?

Hvis du ikke har det så vil jeg si glem kredittkort inntil du er i jobb.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har Remembercard (MC) som jeg bruker til netthandling i butikker hvor jeg får rabatt. 45 dager rentefri nedbetaling.

Hva som er fordelene med akkurat ditt kort vet jeg ikke.

Skrevet

er ikke noen fordeler med masterkort, bare ulemper, du får kredittgjeld som du må betale på

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjekt å ha kredittkort på reiser siden man ofte får med reiseforsikring hvis man betaler turen med kredittkortet, og blir kredittkortet misbrukt/stjålet på tur er det i større grad banken sitt problem og i mindre grad ditt problem, enn ved bruk av debetkort.

Men man skal være forsiktig med kredittkort hvis man ikke har stålkontroll på økonomien. Kredittkort er kun greit å bruke hvis man alltid, alltid kan betale ned det man bruker ved første forfall.

Anonymous poster hash: 3b948...7da

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordelene med et kredittkort er at pengene blir stående på din konto så du får renter på dem. Om du betaler kredittbeløpet i sin helhet - IKKE bare det småbeløpet som banken sender regning på - er det ingen ulemper for deg personlig ved å bruke kredittkort. Det er en ulempe for butikkene, siden de må betale deler av beløpet til kredittkortselskapet.

Når du handler på nett, eller andre litt tvilsomme steder (ferie?) er det tryggere å handle med kredittkort, siden pengene ikke blir trukket fra din konto.

Mange kredittkort gir rabattavtaler i tillegg. f.eks. bensinkort, trumf visa-kort, osv.

Det er også vanlig med reiseforsikring knyttet til kortet. Om du betaler en viss del av reisen med kortet følger det gratis forsikring med (denne er som regel ikke kjempebra, men bedre enn ingenting om du ikke har annen reiseforsikring).

Anonymous poster hash: cef57...a9a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er ikke noen fordeler med masterkort, bare ulemper, du får kredittgjeld som du må betale på

Du må ikke betale ett øre ekstra i forhold til debetkort så lenge du betaler hele kredittgjelden når du får regningen, og ikke bare betaler minimumsbeløpet.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bruke det til da? Husk at Mastercard kan bli svindyrt hvis du ikke betaler før renta begynner å løpe. Har du ikke god kontroll over egen økonomi, kan det å dra mastercard fort bli en lei uvane.

Kort sagt:

Mastercard er lånte penger, Visa er penger du faktisk har.

Har mastercard selv og bruker det til netthandling og på reiser utenlands, det er også veldig greit å bruke på jobbreiser. En sjelden gang brukes det på litt større utgifter, bilreparasjoner ol, dette er hovedsakelig fordi jeg ikke har store summer på brukskontoen og da legger jeg ut med mastercard og betaler fra sparekontoen da regninga kommer.

Og de fordelene som er:

- noen kort har reiseforsikring, men dette er ikke alle

- rabatter, for eksempel på drivstoff, i noen butikker osv

- ekstra sikkerhet ved netthandling, reiser i utlandet ol

Anonymous poster hash: eb0a0...03e
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Ja, skal på ferie i mellom-Amerika i sommer, og derfor tenkte jeg at det hadde vært en sikkerhet for meg å ha det. Har også hørt at det er mulig å legge inn penger på Masterkortet sånn at man ikke handler på kreditt om jeg ikke tar feil?

Har inntekt og har god kontroll på sparing og økonomi. Sparer faktisk så mye at det blir trangt for meg de siste dagene før lønning, og jeg liker ikke å overføre penger fra sparekonto da det er maks 12 gebyrfrie uttak pr. år. Derfor tenkte jeg at jeg kunne bruke masteren de dagene, for å så betale ned den gjelda. Men på ferie vil jeg gjerne legge inn pengene på masterkortet slik at det blir mer sikkert for meg når jeg handler.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Ja, skal på ferie i mellom-Amerika i sommer, og derfor tenkte jeg at det hadde vært en sikkerhet for meg å ha det. Har også hørt at det er mulig å legge inn penger på Masterkortet sånn at man ikke handler på kreditt om jeg ikke tar feil?

Har inntekt og har god kontroll på sparing og økonomi. Sparer faktisk så mye at det blir trangt for meg de siste dagene før lønning, og jeg liker ikke å overføre penger fra sparekonto da det er maks 12 gebyrfrie uttak pr. år. Derfor tenkte jeg at jeg kunne bruke masteren de dagene, for å så betale ned den gjelda. Men på ferie vil jeg gjerne legge inn pengene på masterkortet slik at det blir mer sikkert for meg når jeg handler.

om du skal på ferie dit vil jeg absolutt anbefale å bruke et kredittkort. Ja, du kan legge inn ekstra penger og ikke bruke av kreditten, men det er ikke nødvendig så lenge du betaler ned gjelden før rentene begynner å løpe.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bruke det til da? Husk at Mastercard kan bli svindyrt hvis du ikke betaler før renta begynner å løpe. Har du ikke god kontroll over egen økonomi, kan det å dra mastercard fort bli en lei uvane.

Kort sagt:

Mastercard er lånte penger, Visa er penger du faktisk har.

Har mastercard selv og bruker det til netthandling og på reiser utenlands, det er også veldig greit å bruke på jobbreiser. En sjelden gang brukes det på litt større utgifter, bilreparasjoner ol, dette er hovedsakelig fordi jeg ikke har store summer på brukskontoen og da legger jeg ut med mastercard og betaler fra sparekontoen da regninga kommer.

Og de fordelene som er:

- noen kort har reiseforsikring, men dette er ikke alle

- rabatter, for eksempel på drivstoff, i noen butikker osv

- ekstra sikkerhet ved netthandling, reiser i utlandet ol

Anonymous poster hash: eb0a0...03e

Visa er et kredittselskap på akkurat lik linje med Mastercard. Begge deler er penger du har lånt.

Du tenker på BankAxept. Dette er hva som er på debet-kort i Norge. Mange debetkort har også en kredittkort-del, altså de har både BankAxept og Visa/MC på samme kort. Når du bruker det i Norge er det bankaxept-delen som blir brukt, og når du bruker det i utlandet er det visa/mc-delen som blir brukt.

• Liker 1
Skrevet

Bruker kun kredittkort (kun debetkort når kortterminalen ikke tar kredittkort), har flere kort til forskjellig bruk og har aldri betalt en krone i renter/utover det opprinnelige beløpet. Noen av oss har kontroll på økonomien.

Skrevet (endret)

TS her

Da kan det være lurt å ha en type regningskonto som man kan overføre så mye man vil fra og til.

Klarer du å betale regningen før forfall er det ingen minus med å ha mastercard. Flere steder tilbyr de rabatter (dnb har ofte sånne kampanjer der man får 20% på forskjellige butikker e.l hvis man bruker master),og det er alltid lurt å ha med til utlandet hvis man f.eks blir svindlet.

Endret av skyflakes
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Kredittkort brukes til å få rabatter og bonuser, IKKE til å betale ting på forskudd fordi man ikke har råd.

Selv bruker jeg kredittkort på absolutt alt, og sparer noen hundrelapper i mnd på det i renteinntekter og bonuser/rabatter. Greit om man liker å leke Onkel Skrue..ikke noe vits om du ikke synes privatøkonomi, sparing og slikt er ekstremt morro.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett lurt å ha flere kort med seg når du skal reise. Oppbevar dem forskjellige steder, så om noen stjeler vesken din har du et i reserve.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mastercard har mange fordeler. Som noen har nevnt her, er det mange Mastercard-utstedere som gir reiseforsikring inkludert hvis man betaler minimum halve reisens kostnad med Mastercardet. Les betingelsene for akkurat det Mastercardet du vurderer, så ser du eventuelle fordeler.

Å bruke Mastercard er større sikkerhet når du handler, siden det du kjøper belastes kredittkortet ditt, og ikke direkte av bankkontoen. Spesielt viktig i utlandet og ved netthandel.

Kjøper du noe på nett og betaler med Mastercard, får du så regning måneden etterpå. Det er her mange gjør feil, de deler opp beløpet og betaler bare småbeløp. Dette blir det store og dyre renter på. Velger du å gjøre som jeg istedet, så betaler du HELE saldoen på fakturaen, altså alt du har kjøpt og betalt med Mastercardet siden forrige regning. Da får du ingen renter og det koster deg ikke noe å bruke kortet.(PS! Unntatt årsavgiften på kortet, selvsagt)

På nett utgjør det å bruke Mastercard en ekstra sikkerhet. Hvis kjøpsstedet er uærlige og trekker mer enn de skal på kortet, kan du klage først til kjøpsstedet for å få det rettet opp. Funker ikke det, kontakter du bare Mastercard og klager og hevder at det er bedrageri/feil. De vil da ta det opp med kjøpsstedet, og du slipper å betale og du slipper å krangle mer. Beløpet som er trukket for mye vil bli tilbakeført.

Alt dette uten at de uærlige har hatt tilgang til kontoen din og trukket penger direkte kontant derfra! DET er sikkerheten med Mastercard. Du får regning på det som belastes Mastercardkontoen din i etterkant, det er ingenting som trekkes direkte fra bankkontoen din.

Lag deg en trygg regel; ALDRI bruke Mastercard-kortet for mer pr mnd enn hva du vet du har råd til å betale når regningen kommer etter månedsslutt. Har du brukt kortet for 3000,- kroner, må du vite at du har råd til å betale en regning på 3000,- når den kommer måneden etter. Begynner du å dele opp beløpet og nedbetale ved småbeløp som f.eks. 500,- så løper det på blodige renter og alt blir mye dyrere. Enda verre blir det hvis du har ubetalte kjøp på kortet og så fortsetter å bruke det til å betale for enda flere, nye kjøp, sånn at saldoen bare stiger høyere og høyere. Da blir det enda mer å betale på, og enda mere renter.

Det selskapet som utsteder og gir deg Mastercard, ser gjerne at du delbetaler og har summer på avbetaling, så klart. De tjener jo fett på de blodige rentene...! Men for din egen del, så lønner det seg helt klart å gjøre opp hele saldoen på kortkontoen hver mnd.

Jeg har to Mastercard, men har stålkontroll på de. Det ene ligger ubrukt som reserve. Jeg bruker aldri kortet for mer enn jeg vet jeg har råd til å punge ut i sin helhet når regningen kommer. De fakturerer i begynnelsen av hver måned, og så har regningen forfall den 20. samme mnd. Så det jeg kjøpte med Mastercardet mitt i mars måned, må jeg betale nå den 20. april. (regner med at folk kan velge egen forfallsdato til en viss grad, den som passer en best i forhold til lønningsdag)

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du tenkt å bruke Mastercard'et til?

Master er et kredittkort, Visa er et debetkort

Du er 20 år.

Har du en jobb og dermed en fast inntekt?

Hvis du ikke har det så vil jeg si glem kredittkort inntil du er i jobb.

MC er kredittkort og Visa debet? Javel..,

Anonymous poster hash: ca6fa...e2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...