Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som driver med fond og har Investeringskonto zero? Visst man bytter fond litt i ny og ned, Er det bra å ha slikt investeringskonto zero?

Anonymous poster hash: 551f9...739
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har investeringskonto.

Fordelen med investeringskonto er at du slipper å betale skatten inntil du tar pengene ut av kontoen. Du kan kjøpe og selge så mye du vil uten at du trenger å betale skatt. Det er også enklere skatterapportering.

Ulempen er at du går glipp av skjermingsfradraget, men dette er så lite i disse dager at det spiller ingen stor rolle. For mitt vedkommende er fordelene større enn ulempen med manglende skjermingsfradrag.

Når du sier investeringskonto Zero høres det ut som du tenker på Nordnet. Disse er billige når det gjelder forsikringspremien. Dersom du benytter annen bank sjekk prisen på forsikringspremien. Dette er en kostnad for å ha kontoen.

Anonymous poster hash: 5cf0c...0a0
AnonymBruker
Skrevet

Så det er en kostnad for og ha investeringskonto zero? Kontoen høres veldig bra ut for mitt bruk siden jeg bytter litt fond i ny og ned. Og noen ganger bare har pengene på kontoen 1 år uten og bruke pengene, men må da skatte av dem fordi jeg har tatt dem ut.

Takk for svar.

Skrevet

Alle slike kontoer har en kostnad i form av en årlig "premie" siden kontoen teknisk sett er et slags forsikringsprodukt, men Nordnet tar ingen gebyrer utover premien. Andre aktører kan ha eget årlig gebyr i tillegg til premien.

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er for en på 30år at du må betale hver 100.000kr 0.79kr. Så har du 400.000kr, så koster det 3.16kr i året og ha dem på en investeringskonto zero?

AnonymBruker
Skrevet

Helt korrekt. Denne kostnaden er derfor ikke noe å tenke på.

Merk at dette gjelder Nordnet. Andre banker har andre priser.

Anonymous poster hash: 5cf0c...0a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...