AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #1 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg skal lage mitt aller første blomsterbed og lurer på hvor dypt det bør være. Har prøvd å google litt, men ender bare opp med å finne tips om hva man bør plante. Noen som vet eller evnt har en guide for dummies? Anonymous poster hash: 1a57c...69b Anonymous poster hash: 1a57c...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 16. april 2015 #2 Del Skrevet 16. april 2015 Det kommer an på hva du skal plante. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 16. april 2015 #3 Del Skrevet 16. april 2015 Mener du hvor dypt du skal spa, eller hvor dypt det må være før du treffer steingrunn? Hva skal du plante? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 16. april 2015 #4 Del Skrevet 16. april 2015 Hvis du skal plante klatreplanter eller roser feks, så må du jo grave ganske dypt. Men hvis det dreier seg om sommerblomster, så holder det med 10-20 cm avhengig av størrelsen på planten, vil nå jeg si. Bruk god jord, gjødlse og vann dem så får du nok flotte blomster. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #5 Del Skrevet 16. april 2015 Det kommer an på hva du skal plante. Mener du hvor dypt du skal spa, eller hvor dypt det må være før du treffer steingrunn? Hva skal du plante? Hvis du skal plante klatreplanter eller roser feks, så må du jo grave ganske dypt. Men hvis det dreier seg om sommerblomster, så holder det med 10-20 cm avhengig av størrelsen på planten, vil nå jeg si. Bruk god jord, gjødlse og vann dem så får du nok flotte blomster. Tenkte vel i hovedsak å plante sommerblomster. Ser at man som nybegynner blir anbefalt å plante "oldemors stauder". Anonymous poster hash: 1a57c...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 16. april 2015 #6 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Stauder er ikke sommerblomster. Du vil ikke trenge så veldig dypt bed for sommerblomster, og heller ikke for de fleste stauder. 20 - 30 cm skulle være nok for det aller meste. Husk også god drenering i bunn, en sekk kukompost blandet i jorden og la plantene kose seg litt i en bøtte med vann før planting (kun rotklumpen, i hvert fall om det er sterk sol). Endret 16. april 2015 av Maximillian Cohen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #7 Del Skrevet 17. april 2015 Ånei, da har jeg vel misforstått noe :/ Har virkelig ikke peiling. Har kjøpt duk for å ha nederst (?), og tenkte å strø steiner oppå der igjen. Er steiner nok drenering? Må man ha ett tykt lag? Beklager alle "dumme" spørsmål, men det virker som du har litt peiling :D Tar gjerne i mot tips på hva jeg kan plante. Har erfart at stemorsblomster er ganske snille og tilgivende blomster ( har plantet i potter ved tidligere anledninger ). Så gjerne noe i samme gate Takk! Stauder er ikke sommerblomster. Du vil ikke trenge så veldig dypt bed for sommerblomster, og heller ikke for de fleste stauder. 20 - 30 cm skulle være nok for det aller meste. Husk også god drenering i bunn, en sekk kukompost blandet i jorden og la plantene kose seg litt i en bøtte med vann før planting (kun rotklumpen, i hvert fall om det er sterk sol). Anonymous poster hash: 1a57c...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 17. april 2015 #8 Del Skrevet 17. april 2015 Ja, grus av noe slag, uten nullstoffer, er god nok drenering. Hvor tykt lag du trenger kommer an på hva som er under og rundt, i tillegg til hvor mye tilsig av vann området har. Duken kan du godt legge over steinene, dette for å forhindre at jord og stein blander seg og dermed minsker den drenerende effekten. Det skal imidlertid sies at jeg tror du overtenke dette litt, de fleste planter er ikke så kravstore. Når det kommer til forskjellen mellom sommerblomster og stauder så er det så enkelt, i hvert fall nesten, som at sommerblomster kun varer en sommer, mens stauder kommer tilbake neste år. Valg av stauder og/eller sommerblomster tror jeg noen andre skal hjelpe deg med, da midt repertoar begrenser seg til kun noen par kjedelige, men for så vidt enkle, planter. Jeg er mer en busk- og tremann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #9 Del Skrevet 18. april 2015 Ja, grus av noe slag, uten nullstoffer, er god nok drenering. Hvor tykt lag du trenger kommer an på hva som er under og rundt, i tillegg til hvor mye tilsig av vann området har. Duken kan du godt legge over steinene, dette for å forhindre at jord og stein blander seg og dermed minsker den drenerende effekten. Det skal imidlertid sies at jeg tror du overtenke dette litt, de fleste planter er ikke så kravstore. Når det kommer til forskjellen mellom sommerblomster og stauder så er det så enkelt, i hvert fall nesten, som at sommerblomster kun varer en sommer, mens stauder kommer tilbake neste år. Valg av stauder og/eller sommerblomster tror jeg noen andre skal hjelpe deg med, da midt repertoar begrenser seg til kun noen par kjedelige, men for så vidt enkle, planter. Jeg er mer en busk- og tremann. Det er godt mulig at jeg har overtenkt litt, men har fått en del indikasjoner ( fra andre hageeiere ) at det ikke er så enkelt. Ettersom jeg aldri har lagd ett bed ble jeg derfor noe usikker. Okei, da vet jeg det Ja, jeg får forhøre meg litt på hagesenteret. Tenkte kanskje å ha en liten pen busk i midten, og så ha blomster i rundt, men busken vil vel kreve mere vann. Ender vel med å drukne resten, eller tørke ut hele greia. Takk igjen! Anonymous poster hash: 1a57c...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå