AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Broren min og jeg lever av AAP, han har gjort det i 4 år og har er nå på sitt ekstra år. Vi har lik inntekt, og leie. Det er dyr og penger er "problemet" mitt. Han har 2 kaniner, 1 fugl og 2 akvarium. Alt av utstyr er kjøpt i vanlig dyrebutikk til blodpris. Han fester og reiser hele tiden. Om 4 uker skal han få seg hund. De har brukt over 20 000 på dyrene, og det på et år! Jeg har en katt og snur og vender på hver en krone. Har spart i flere år for å ha råd til å kjøpe meg hund. Kjæresten hans er ulovlig i landet, så hun jobber svart. Han mottar bostøtte, fordi hun er ikke registrert på leiligheten, på noen som helst måte, får ikke post eller noe. "ingen" vet at hun bor der. Hun tjener godt, har to jobber. Den hunden de skal få om 4 uker, er den hunden JEG ville ha! Jeg har spart og spart, snudd og vendt på hver en krone, har kuttet ut brus for å ha mer å rutte med. Jeg har lett etter den perfekte hunden i over to år, de skulle ha 6000 for hunden, siden den har skjønnhetsfeil og ikke er registret. Jeg fortalte mamma at jeg hadde sendt mail ang den hunden, og hadde fått svar på at den var ledig. Sendte de en mail om når jeg kunne hente hunden, og bekreftet at jeg ønsket den. Jeg var så glad! Noen timer senere fikk jeg en mail fra damen med valpen... noen hadde sendt mail samtidig som meg og det ble dessverre ikke jeg som fikk valpen. En time senere ringte min bror.. han skulle få seg hund! Først ble jeg glad og tenke vi kan gå turer sammen. Han bor i samme blokk som meg, så vi er naboer. Han sendte meg annonsen på facebook for å vise meg hunden... det var den hunden JEG hadde sendt mail om! Han hadde fått hørt det fra mamma, og han sendte mail og bydde 10 000kr for hunden! Så klart sier de ja til han, og ikke til meg som skulle ta den prisen de hadde satt opp, 6000kr. Jeg er så sint og lei meg! Synes det var utrolig frekt gjort. Han vet hvor mye jeg har ønsket meg hund, pappa er allergisk så kunne ikke ha hund da jeg bodde hos foreldrene mine. De var ikke villig til å betale 10 000+ for en allergivennlig rase heller. Broren min vet at jeg har vært på utgikk etter hund lenge, og han viste at jeg hadde sendt mail ang den hunden. Synes det er så urettferdig, han får alt servert på sølvfat, han lever av AAP uten å være syk. Han løy om at han har angst, noe han har innrømmet for familien. Han sier han ikke orker å jobbe, fordi han vil "leve livet". Planen hans er å beholder AAP'n så lenge han kan. For så å stifte familie og jobbe. Men ikke før han har fått reist litt rundt og levd livet. JEG har angst, sosial angst, og har holdt det skjult for hele familien. Jeg har nå gått hos psykolog i 2 år uten at noen vet det. Grunnen til at jeg skjuler det, er fordi de mener det ikke er en ekte sykdom, og det er lett å fake det, slik som min bror gjør. De kommer aldri til å tru på meg, og jeg klarer det rett og slett ikke, jeg klarer ikke å må diskutere og forsvarer det faktumet at jeg har angst, og at det ekte. De kommer aldri til å støtte meg, så det kommer ikke noe godt utav at de finner det ut. Jeg har ikke råd til å by over min bror, jeg har ikke 10 000+ Mitt "budsjett" er på 8000kr, det er max for hva jeg kan betale for en hund. Har så klart spart opp og kjøpt inn utstyr, funnet mye billig på finn.no de siste to årene. Jeg har så lyst til å tyste på både han og kjæresten, jeg er sint og lei meg! Det er så himla urettferdig! Jeg kommer ikke til å gjøre det, for han kommer til å hate meg for resten av livet mitt. Og foreldrene mine kommer nok ikke til å bli så glade heller. Men det så urettferdig at han skal få "leve livet" gratis, og har en kjæreste som tjener sykt bra og gir han penger heler tiden. Mens her sitter jeg og må tenke meg om tre ganger før jeg tar meg rå til å dra på kino med venner. Hva hadde du gjort? Anonymous poster hash: 5ac2e...5c8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #2 Skrevet 16. april 2015 Tipset NAV om trygdesvindel. Anonymous poster hash: deb55...b11 34
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #3 Skrevet 16. april 2015 Det er jo bare å tipse det! Eller true broren din med at du kommer til å gjøre det hvis ikke du får hunden.Anonymous poster hash: 09eec...0bd
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #4 Skrevet 16. april 2015 Men.. hva om de finner ut at det var meg?! Ts Anonymous poster hash: 5ac2e...5c8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #5 Skrevet 16. april 2015 Men.. hva om de finner ut at det var meg?! Ts Anonymous poster hash: 5ac2e...5c8 Slutt å sutre og grip fatt i et liv og egne problemer. Ingen andre enn du selv kan leve ditt liv. Anonymous poster hash: cd852...dee 10
Devilheart Skrevet 16. april 2015 #6 Skrevet 16. april 2015 I første omgang kan du vise dem denne tråden hvis du ikke orker å repetere alt til dem, men du bør klart si fra alt i sin åpenhet og kreve den hunden. Å true med tysting blir nok på sin plass hvis de ikke gir seg. Eller så kan du prøve å ta kontakt med selgeren igjen og forklare situasjonen. Kanskje hun endrer mening.
Gullik Skrevet 16. april 2015 #7 Skrevet 16. april 2015 Dama jobber svart og broren er trygdesvindler. Hvis mange nok driver på som dette ender vi opp med greske tilstander. 8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #8 Skrevet 16. april 2015 Tipse nav om trygdesvindel, tipse udi om kjærestens hans. Deretter, å ha hund koster mye er enn å ha katt. Mer i mat, mer i vetrinærutgifter, mer i utstyr. Hvis du spinker og sparer for å ha råd til hund er det ikke sikkert du har råd til å HA hunden etter å ha kjøpt den, det er noe du bør tenke på.Anonymous poster hash: a3d03...e1e 18
makkapakka Skrevet 16. april 2015 #9 Skrevet 16. april 2015 Tror du snart må klippe navlestrengen til både mor og bror her og ikke fortelle alt du skal. 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #10 Skrevet 16. april 2015 Tipse nav om trygdesvindel, tipse udi om kjærestens hans. Deretter, å ha hund koster mye er enn å ha katt. Mer i mat, mer i vetrinærutgifter, mer i utstyr. Hvis du spinker og sparer for å ha råd til hund er det ikke sikkert du har råd til å HA hunden etter å ha kjøpt den, det er noe du bør tenke på.Anonymous poster hash: a3d03...e1e Joda jeg har råd til å ha hund. Grunnen til at jeg har vært så streng økonomisk er for å spare opp en buffer. Har 10 000 som er på mamma sin konto, bursdags-penger og julegaver fra de siste 4 årene. + jeg har en god del selv. Har regnet det ut og det kommer til å gå helt fint. Har råd til å legge av 100 kr i måneden om jeg behøver å dra til lege eller tannlege. Kommer nok ikke til å ha råd til å reise med det første, men det har jeg ikke råd til uten hund heller. Har spart opp til første veterinærtime, hvor det blir chip og vaksine, også spart opp til kastrering om det blir nødvendig. Har kjøpt inn hundeutstyr på tilbud og fulgt med på finn.no. Det er det å kjøpe inn alt + hund samtidig som er dyrt, men å kjøpe inn litt og litt over en lengre periode sparer man mye på. Mat, sparing til veterinærutgifter og forsikring har jeg råd til. Bruker 2000 på mat og har 3000 igjen, hvor da 500 blir brukt på mat og sparing til veterinær. Forsikringen har jeg under "husleie" (en konto hvor husleie, strøm, innboforsikring og forsikring til hund går under). Så det har jeg spart opp på i 2 år nå. Resten av de 3000 kr er spredd over flere kontoer, sparing til lege/tannlege, om vaskemaskin eller noe viktig går i stykker, eller om strømregningen blir større enn forventet. Har hundemat liggende også, da det var super tilbud for noen måneder siden. Alt av utstyr har jeg, mangler bare hunden/valpen. Jeg har full kontroll over min egen økonomi, og hadde aldri skaffet meg hund om jeg ikke hadde hatt råd til det. Det handler om prioriteringer, jeg reiser ikke, for det er luksus jeg ikke har råd til. Jeg har pengene, men det er penger jeg må spare til nødstilfeller. Jeg har lyst på tatovering, men det er ikke noe jeg kan kaste bort penger på. Jeg har pengene til å feste, men igjen, det handler om å prioritere. TS Anonymous poster hash: 5ac2e...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #11 Skrevet 16. april 2015 Joda jeg har råd til å ha hund. Grunnen til at jeg har vært så streng økonomisk er for å spare opp en buffer. Har 10 000 som er på mamma sin konto, bursdags-penger og julegaver fra de siste 4 årene. + jeg har en god del selv. Har regnet det ut og det kommer til å gå helt fint. Har råd til å legge av 100 kr i måneden om jeg behøver å dra til lege eller tannlege. Kommer nok ikke til å ha råd til å reise med det første, men det har jeg ikke råd til uten hund heller. Har spart opp til første veterinærtime, hvor det blir chip og vaksine, også spart opp til kastrering om det blir nødvendig. Har kjøpt inn hundeutstyr på tilbud og fulgt med på finn.no. Det er det å kjøpe inn alt + hund samtidig som er dyrt, men å kjøpe inn litt og litt over en lengre periode sparer man mye på. Mat, sparing til veterinærutgifter og forsikring har jeg råd til. Bruker 2000 på mat og har 3000 igjen, hvor da 500 blir brukt på mat og sparing til veterinær. Forsikringen har jeg under "husleie" (en konto hvor husleie, strøm, innboforsikring og forsikring til hund går under). Så det har jeg spart opp på i 2 år nå. Resten av de 3000 kr er spredd over flere kontoer, sparing til lege/tannlege, om vaskemaskin eller noe viktig går i stykker, eller om strømregningen blir større enn forventet. Har hundemat liggende også, da det var super tilbud for noen måneder siden. Alt av utstyr har jeg, mangler bare hunden/valpen. Jeg har full kontroll over min egen økonomi, og hadde aldri skaffet meg hund om jeg ikke hadde hatt råd til det. Det handler om prioriteringer, jeg reiser ikke, for det er luksus jeg ikke har råd til. Jeg har pengene, men det er penger jeg må spare til nødstilfeller. Jeg har lyst på tatovering, men det er ikke noe jeg kan kaste bort penger på. Jeg har pengene til å feste, men igjen, det handler om å prioritere. TS Anonymous poster hash: 5ac2e...5c8 Om du har brukt 4 år på å skrape sammen en buffer på bare 10 000 kr så har du ikke råd til hund.Anonymous poster hash: 657ca...9f3 19
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #12 Skrevet 16. april 2015 Men.. hva om de finner ut at det var meg?! Ts Anonymous poster hash: 5ac2e...5c8 nav gjør det på en proff måte så du trenger ikke bekymre deg for at noen trur det er deg. Dem innkaller til møte og spør om forskjellig ting så får dem det ut av dem selv. Anonymous poster hash: 0ff1e...c84 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #13 Skrevet 16. april 2015 Rene søskenkjærliget Anonymous poster hash: b8868...ff2
Minted Skrevet 16. april 2015 #14 Skrevet 16. april 2015 Beklager å si det, men lever man på aap, så har man ikke råd til å skaffe seg hund. Om man har hund (eller andre kjæledyr) fra før, og så havner på aap, så skjønner jeg at man gjør hva som helst for å beholde dem, men det å nyanskaffe seg et dyr er en luksus, og noe som må vente til man er ute av aap, eller over på uføre. Sånn er det bare. Utover det ville jeg tatt en alvorsprat med bror om jeg var deg. Det er helt uhørt å snylte slik som han gjør (om det stemmer, vet du at han ikke sliter med noe på ordentlig?), og så ville jeg tipset NAV anonymt om svindel, dersom samtalen ikke førte noe sted. 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #15 Skrevet 16. april 2015 Siker på at han lyver til nav? At han ikke sier han bare later som han er syk, fordi alle hadde sett ned på han om han fortalte sannheten? Du kan alltids tipse om svindel dersom du er ganske sikker på at han lyver. Når det gjelder hunden, så visste han vel ikke at det var deg han bydde over? Er han slem med deg til vanlig eller var dette et unntak? Anonymous poster hash: 2fd91...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #16 Skrevet 16. april 2015 Beklager å si det, men lever man på aap, så har man ikke råd til å skaffe seg hund. Om man har hund (eller andre kjæledyr) fra før, og så havner på aap, så skjønner jeg at man gjør hva som helst for å beholde dem, men det å nyanskaffe seg et dyr er en luksus, og noe som må vente til man er ute av aap, eller over på uføre. Sånn er det bare. Utover det ville jeg tatt en alvorsprat med bror om jeg var deg. Det er helt uhørt å snylte slik som han gjør (om det stemmer, vet du at han ikke sliter med noe på ordentlig?), og så ville jeg tipset NAV anonymt om svindel, dersom samtalen ikke førte noe sted. Jo, man har råd til hund på AAP, det spørs hvordan du prioriterer pengene hver mnd. Har selv en hund av stor rase og jeg mottar AAP. Det er ikke så store utgifter på hunden, i hovedsak mat. Som ts har jeg en egen bufferkonto som jeg setter inn jevnlig penger på, så hunden får årlig dyrlegesjekk. Har også forsikret hunden så det blir ikke så dyrt om noe skulle skje og det blir store veterniær-regninger. Som ts så lever jeg sparsommelig i det daglige, har lav husleie, bruker ikke mye penger på mat, trener ute istedet for å betale på treningsenter, sykler istedet for å kjøre bil (har ikke bil), bruker lite strøm (er så heldig å ha gratis tilgang til ved hos en slektning).. Anonymous poster hash: 21270...1c4 2
Brimi Skrevet 16. april 2015 #17 Skrevet 16. april 2015 Hvis han visste at du ville ha den hunden og likevel bydde på den, fy flate så frekt! Jeg tror jeg hadde kutta han ut jeg altså. Snakk om å være respektløs. Hadde forøvrig tipset NAV og udi lenge før. 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #18 Skrevet 16. april 2015 Vennligst tips nav, orker ikke at pengene mine skal gå til sånne som han. De kommer ikke til å få vite at det er deg. Han bryr seg åpenbart ikke like mye om deg som du gjør om han mtp at han bare skaffet hunden du ville ha, så han fortjener litt straff, tror du ikke? Anonymous poster hash: 7abe5...579 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #19 Skrevet 16. april 2015 What goes around comes around. Det vil komme en dag der du ser på broren din og tenker at det er synd han ikke fikk mer ut av livet sitt enn det stusselige livet han ender opp med.Anonymous poster hash: 3dc54...7c1 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #20 Skrevet 17. april 2015 Om du har brukt 4 år på å skrape sammen en buffer på bare 10 000 kr så har du ikke råd til hund.Anonymous poster hash: 657ca...9f3 De 10 0000kr er bursdagsgave og julegaver. Kun pengegavene, har fått andre gaver også. Jeg skrev jo at jeg også har penger selv som jeg har spart opp og lagt bort. Men behøver ikke å legge ut vær en krone jeg eier og har her på KG. TS Anonymous poster hash: 5ac2e...5c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå