Gå til innhold

Hvordan bli veganer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei, jeg er ei jente på 20 år som lenge har sett på vegetarianere og spesielt veganere med stor fascinasjon! Har lenge tenkt at en gang vil jeg også bli veganer,

men føler jeg bare kommer til å skeie ut ganske ofte :P
Og finne annerledes matvarer og bruke tid på det kan være et ork?

Så hvordan finner jeg riktige verktøy til å bli en perfekt veganer?

Anonymous poster hash: 4c9df...13d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du vegetarianer fra før? Eller tenker du å hoppe rett til veganer?

Selv anbefaler jeg å kutte gradvis etter hvert som du opparbeider deg kunnskap. Jeg kuttet først kjøtt i et halvt år, lærte å lage mat og fikk kunnskap om næringsinnhold, før jeg kuttet fisk. Tre år senere kuttet jeg melk og egg.

Anonymous poster hash: 89391...a15
  • Liker 3
Gjest earlgrey
Skrevet

Som AB sier kan det være lurt å trappe ned på kjøtt først, og bli vegetarianer. Jeg driver også å prøver meg fram med et vegetarisk kosthold nå, og for meg går det kjempefint :) Jeg har ingen planer om å bli veganer, men siden jeg ikke er glad i kjøtt og er allergisk mot egg er et plantebasert kosthold topp :D

men er ingen ekspert på området så kan ikke gi deg så mange råd, annet enn at du bare må hoppe i det og ta det gradvis :) bor du fortsatt hjemme hos foreldrene dine? jeg bor hjemme men flytter ut til høsten, ser fram til å planlegge masse gode vegetarmiddager :danse:

Det er forøvrig masse informasjon på nettet, og masse tips til middager på youtube. Da jeg først begynte å se disse videoene ble jeg overrasket over hvor store porsjoner de spiser! men når maten er plantebasert må man jo innta større porsjoner for å få i seg nok fett og proteiner :) men om det er vanskelig for deg å spise mye så er jo sunn og fet mat som nøtter, tørket frukt og avokado geniale mellommåltider. Det finner man jo fort ut av :)

Skrevet

Jeg skulle aldri bli veganer, men hadde et stort ønske om å bli vegetarianer. Sluttet først med rødt kjøtt, deretter kylling og fisk. Etterhvert som jeg satt meg inn i hvor kjøttet kom fra, ble jeg totalt motstander og kvalm av tanken. Medfølgende med dette lærte jeg også mye om hvordan og hvor meieriprodukter kom fra, og ikke minst egg (hønsemensen). Nå er jeg kjempestolt av valget mitt, og jeg lever bedre enn noen gang. Og det finnes alternativer til alt - egg, kjøtt, yoghurt, sjokolade. Jeg føler ikke jeg går glipp av noe. Jeg vil anbefale deg å se mange dokumentarer og lese deg opp. Begynn gradvis og masse lykke til :hug: For å svare konkret på spørsmålet ditt - mitt verktøy var dokumentarer. Åpne øynene for hva som skjuler seg bak murene samt melde meg inn i mange grupper på facebook hvor det diskuteres veganmat, produkter og erfaringer.

Gjest earlgrey
Skrevet

Medfølgende med dette lærte jeg også mye om hvordan og hvor meieriprodukter kom fra, og ikke minst egg (hønsemensen)

Hahaha, det ordet er så hysterisk, men det er jo faktisk sant! Grunnen til at jeg fikk øynene opp for alt det fæle som skjer med dyr er fordi jeg har eggeallergi og så etter en måte å få slutt på cravingsene for egg. Ble helt sjokkert når jeg så en dokumentar om hvordan forholdene er på slike gårder! Hadde forventet en skrekkvideo om egg og kolestrol, men videoen jeg så var jo mye verre!

Nå som jeg har satt meg mer inn i saken er eggecravingsene helt borte for å si det sånn...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hva som egentlig er motivasjonen din for å bli veganer, ettersom du nevner at du er redd for å "skeie ut"?

Anonymous poster hash: bd224...4a9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke veganer men skulle teste det ut i noen måneder. Gikk fra helt " vanlig" kjøttspiser til veganer over natta. Syns ikke det var spesielt vanskelig.
Spiste mye erstatsningsprodukter og byttet ut de vanlige produktene jeg brukte med dette. I noen retter tok jeg bare ut kjøttet.. i f.eks curry /thaisupper og lignende. Bare husk å ha i mer grønnsaker :)

Det vanskeligste syns jeg var alt det ekstra man må tenke på. F.eks at det er melkepulver i mange typer potetgull, eller at falafel fra et gatekjøkken kan være stekt i smør eller fritert i olje som er brukt til kjøtt. Selv om det står på margarinpakka at den er uten melk så kan det være puttet i en d-vitamin som er tatt fra sau så det må man også være obs på.

Nå la jeg bare om maten, men skal du være 100% veganer er det jo andre ting å endre og.. f.eks kan man ikke bruke produkter av skinn eller ull, og sminken/såpen/barberskummet ditt må være veganvennlig

Anonymous poster hash: 263e6...f41
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å henge med folk som er veganere, da lærer du å lage og spise det de lager og ser hvor lett det faktisk er :) Jeg trodde også det var et stort og krevende prosjekt å bli veggis men når jeg begynte å være med vegatrianere innså jeg hvor lite prosjekt det egentlig var - faktisk mye raskere butikkturer nå enn før! Om du ikke kjenner noen veganere er det mange grupper på facebook du kan få bekjentskaper og inspirasjon i

Anonymous poster hash: 63ff8...a6e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke veganer men skulle teste det ut i noen måneder. Gikk fra helt " vanlig" kjøttspiser til veganer over natta. Syns ikke det var spesielt vanskelig.

Spiste mye erstatsningsprodukter og byttet ut de vanlige produktene jeg brukte med dette. I noen retter tok jeg bare ut kjøttet.. i f.eks curry /thaisupper og lignende. Bare husk å ha i mer grønnsaker :)

Dette er en typisk feil man kan gjøre, og vil på sikt føre til at man får mangelsykdommer. Gjelder sikkert ikke deg siden det kun var for noen måneder.

• Liker 3
Skrevet

Det er utrolig mange inspirerende veganere på instagram! Til hva du kan lage til middag, snacks osv. Å bli veganer er det beste som har skjedd meg :) Ingen grunn til å skeie ut med animalske produkter når det finnes så utrolig mye annen god mat! Anbefaler på det sterkeste å se dokumentarene "Earthlings" , "101 reasons to go vegan" og "Best speach you will ever hear" .

Lykke til :laugh:

• Liker 2
Skrevet

Du kan få informasjon og bra oppskrifter fra veganmisjonen.no og vegetarmat.no.

Jeg er ikke veganer, men vegetarianer. Har bare vært det noen måneder. Spiste mindre kjøtt og fisk før jul, trappa litt ned, og hadde egentlig ikke planer om å bli vegetarianer, men plutselig ble bare tanken på hvor fælt dyra har det nok...nå syns jeg det føles absurd og rart å skulle spise kjøtt.

Jeg er ikke sånn meganøye, jeg spiser godteri med gelatin i, for eksempel. Men spiser ikke pattedyr, fugl, fisk eller andre dyr fra sjøen.

Erstatter det med soyaprodukter, kikerter, bønner, linser, sopp, grønnsaker etc. Mange mener at soya heller ikke er bra, men det spiser jeg altså. Mye smaker veldig likt kjøtt, feks vegobitar fra Anamma, så jeg savner ikke kjøtt noe spesielt. Indisk med kikerter og sopp er også veldig godt.

• Liker 1
Gjest Sunhands
Skrevet

Du kan få informasjon og bra oppskrifter fra veganmisjonen.no og vegetarmat.no.

Jeg er ikke veganer, men vegetarianer. Har bare vært det noen måneder. Spiste mindre kjøtt og fisk før jul, trappa litt ned, og hadde egentlig ikke planer om å bli vegetarianer, men plutselig ble bare tanken på hvor fælt dyra har det nok...nå syns jeg det føles absurd og rart å skulle spise kjøtt.

Jeg er ikke sånn meganøye, jeg spiser godteri med gelatin i, for eksempel. Men spiser ikke pattedyr, fugl, fisk eller andre dyr fra sjøen.

Erstatter det med soyaprodukter, kikerter, bønner, linser, sopp, grønnsaker etc. Mange mener at soya heller ikke er bra, men det spiser jeg altså. Mye smaker veldig likt kjøtt, feks vegobitar fra Anamma, så jeg savner ikke kjøtt noe spesielt. Indisk med kikerter og sopp er også veldig godt.

Hurra! Flinke Rainbow. Har alltid tenkt at du liksom er typen til å være vegetarianer siden du er så glad i dyr og har jobbet med det. :) Stå på! :blomst:

PS: Soya er veldig sunt! NaturalNews og lignende påstår at det ikke er det, men hvis man sjekker div studier på Google Scholar ser man i stedet at det ser ut til å beskytte blant annet mot prostatakreft og brystkreft. Nå er det sikkert mye rart i disse ferdigproduktene, men soya i seg selv er altså bare sunt. :)

Skrevet

Awww, så koselig sagt! :)

Ja, jeg følte jeg levde så hyklersk, mente alt en vegetarianer mener og var veldig opptatt av dyr og dyrevelferd der jeg satt og spiste kylling...funka ikke.

Ja, jeg spiser rene soyaprodukter også, som tofu. Bruker soyafarse i stedet for kjøttdeig etc. Godt å høre om at soya er sunt også, jeg tror jeg hadde syntes det var vanskeligere å finne nok å spise uten å kunne spise soyaprodukter.

Og så spiser jeg en del quinoa, men det er så dyrt!

Gjest Selfie
Skrevet

Jeg er på vei til å bli vegetarianer, men tar det litt gradvis. Unngår kjøtt når jeg kan(unntaket er når jeg blir servert noe), det er ikke noe savn. Egg og melk klarer jeg ikke slutte med, men kjøper økologisk ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en typisk feil man kan gjøre, og vil på sikt føre til at man får mangelsykdommer. Gjelder sikkert ikke deg siden det kun var for noen måneder.

Kan man få mangelsjukdommer av å spise f.eks veganfarse som er laget av soyaprotein istedet for vanlig kjøttdeig? Eller fordi man bytter ut rømme med imat fraiche i tacoen? Med erstatningsprodukter mener jeg produkter som er laget som ost, kjøttboller, farse,burgere , soyayoughurter og havremelk.

Jeg spiste jo vanlige matretter fulle av grønnsaker som curry,linseburgere, grønnsakslasagne, thaisupper, gryter, taco, falafel osv. Bare at der det var naturlig med f.eks kjøttdeig brukte jeg veganfarse istedefor. Hva mener du man burde ha spist?

Jeg kjenner mange veganere som spiser sånn og de har vært veganere i flere år uten noe problemer. Før jeg prøvde dette syns jeg det så veldig vanskelig ut å bli veganer og det inntrykket er det veldig mange som har. Det er jo veldig synd!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan det er enklest å slutte med noe er veldig individuelt, selv har jeg alltid synes det er enklest å bare bråslutte i stedet for å dra det ut i det uendelige med nedtrapping. Spesielt da jeg ønsket å bli veganer - jeg kunne ha blitt vegetarianer i første omgang, men det føltes galt, da jeg ikke synes egg- og melkeindustrien er et hakk bedre enn kjøttindustrien.

Jeg synes ikke det var noe vanskelig å finne mat da jeg bodde i Oslo. Samlet opp en del basic-ingredienser i skapet, og ferdiglaget kjøtterstatning kjøpte jeg ikke (annet enn soyaprotein for å lage egen ''kjøttdeig''). Fant heller veganske oppskrifter i stedet for å ''veganisere'' oppskrifter med kjøtt, melk, egg og animalske tilsetningsstoffer i.

Da jeg flyttet utpå landet var det litt vanskeligere, men da tok jeg storhandel på ''sære produkter'' en sjelden gang da jeg dro til større tettsteder med større utvalg, bestilte litt fra nett, etc. Kan se for meg at det er kjedelig dersom man er avhengig av kjøtterstatning da.

Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i grupper på Facebook (Veganprat, Veggispreik, Hva slags veganmat lager du i dag?, osv) for inspirasjon, kunne stille spørsmål og lære litt fra diskusjoner. I en periode utfordret jeg meg selv til å lage masse ny mat fra veganske matsider (veganmisjonen.com, veganeren.com, vegetarbloggen.com++), etterhvert er det enklere å prøve seg frem selv og man har funnet litt ut av hva man liker og ikke liker.

Jeg har for øvrig lest mye svært mye (seriøs forskning) om vegansk kosthold og feilernæring var omtrent min minste bekymring. Det er lite man får fra kjøtt som man ikke kan få nok av andre steder - det åh-så-hellige proteinet som kjøttspisere babler om f.eks. er svært sjeldent et problem. Selvsagt kan man være feilernært som veganer dersom du ikke spiser variert nok, men da var du nesten garantert det som kjøttspiser også. Bare husk B12-tilskudd. :)

Anonymous poster hash: dd02b...8aa
AnonymBruker
Skrevet

Kan man få mangelsjukdommer av å spise f.eks veganfarse som er laget av soyaprotein istedet for vanlig kjøttdeig? Eller fordi man bytter ut rømme med imat fraiche i tacoen? Med erstatningsprodukter mener jeg produkter som er laget som ost, kjøttboller, farse,burgere , soyayoughurter og havremelk.

Jeg spiste jo vanlige matretter fulle av grønnsaker som curry,linseburgere, grønnsakslasagne, thaisupper, gryter, taco, falafel osv. Bare at der det var naturlig med f.eks kjøttdeig brukte jeg veganfarse istedefor. Hva mener du man burde ha spist?

Jeg kjenner mange veganere som spiser sånn og de har vært veganere i flere år uten noe problemer. Før jeg prøvde dette syns jeg det så veldig vanskelig ut å bli veganer og det inntrykket er det veldig mange som har. Det er jo veldig synd!

Nå var det ikke egentlig dette du skrev lenger opp, du skrev at du bare byttet ut med ferdigprodukter og at du fjernet kjøtt og fylte på med grønnsaker. Hvis du kun bytter ut på den måten, vil det på sikt kunne gi mangelsykdommer ja. Om du lager ordentlige veganretter som linseburgere, at du spiser bønner, linser, nøtter, frø, soya, quinoa, bokhvete og grønne grønnsaker hver dag, så går det fint.

Nå vet ikke jeg hva disse vennene dine spiser og om de tar kosttilskudd ved siden av, men ved et slikt kosthold uten å sette sammen matvarer på riktig måte vil man jo f.eks få mangel på kalsium, jod, selen, omega 3 og sink. Når man spiser ferdigprodukter er det fort gjort at man ikke får i seg den variasjonen av matvarer som man egentlig bør spise. Ikke noe problem om det er en gang i uka selvfølgelig, men et generelt bytte er ikke så bra.

Dette er jo sykdommer man ikke vil kunne se på kort tid, men man kan f.eks få benskjørhet og hjerte-karsykdommer på sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...