AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Har sett dette mange ganger, men kan ta et eksempel fra badeland i helgen. Det er kø ved en sklie, mitt barn og andre står og venter. Så kommer denne gutten og begynner å snike i køen, dytter og skubber seg fremover. Jeg tenker det der får de ordne opp i selv, men er litt spent på mitt barns reaksjon sjef følger med. Så ser jeg faren til denne gutten gi han 'tommelen opp', og med fakter og blikk heier på hans sniking. Jeg blir så irritert! Hva er tankegangen her? Spisse albuene til barn så tidlig som mulig? Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 0e44a...889
Mafalda Skrevet 16. april 2015 #2 Skrevet 16. april 2015 Nei, si det... Heldigvis er det ikke så ofte jeg ser det, men det har hendt. Og selv om det er forferdelig fordomsfullt av meg tenker jeg at her er far sikkert av den typen som ser det som sin rett å snylte på skatten eller parkere på HC-plass, fordi "jeg skal jo bare" og "det er jo bare meg"... Selv er jeg både feig og konfliktsky og nøyer meg som regel med å tenke mitt eller sende et stygt blikk, men ved et par situasjoner har jeg vært vitne til så graverende oppførsel hos foreldre (oppfordre til å "ta" noen, eller kjefte ned en 12-årig fotballdommer i altfor stor t-skjorte med så stygg språkbruk at det er vanskelig å tro det) at jeg har gått bort og sagt min ærlige mening.
Gjest Keikolina Skrevet 16. april 2015 #3 Skrevet 16. april 2015 (endret) Jeg sier ifra til mine egne barn at sniking ikke er lov, og er det kø er det kø. Selv om vi ser andre gjør det er det fortsatt ikke lov. At noen foreldre lar barna sine ture på på den måten får de ta. Jeg snakker ikke til ukjente barn hvis de ikke skader noen ihvertfall, det er foreldrene som får umulige unger etterhvert. Så får vi andre gjøre så godt vi kan med våre. Endret 16. april 2015 av Keikolina
Gjest O.G. Skrevet 16. april 2015 #4 Skrevet 16. april 2015 Har sett dette mange ganger, men kan ta et eksempel fra badeland i helgen. Det er kø ved en sklie, mitt barn og andre står og venter. Så kommer denne gutten og begynner å snike i køen, dytter og skubber seg fremover. Jeg tenker det der får de ordne opp i selv, men er litt spent på mitt barns reaksjon sjef følger med. Så ser jeg faren til denne gutten gi han 'tommelen opp', og med fakter og blikk heier på hans sniking. Jeg blir så irritert! Hva er tankegangen her? Spisse albuene til barn så tidlig som mulig? Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 0e44a...889 Jævla dårlig far og ville gitt badevaktene beskjed om å følge med han der og ungen hans.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #5 Skrevet 16. april 2015 Jeg sier ifra til mine egne barn at sniking ikke er lov, og er det kø er det kø. Selv om vi ser andre gjør det er det fortsatt ikke lov. At noen foreldre lar barna sine ture på på den måten får de ta. Jeg snakker ikke til ukjente barn hvis de ikke skader noen ihvertfall, det er foreldrene som får umulige unger etterhvert. Så får vi andre gjøre så godt vi kan med våre. nei jeg sa ingenting jeg heller. Men det ar jo ikke bare at han lot det skje, han heiet på sønnen sin når han snek. Jeg tenker at jeg passer på at mitt barn er rustet til å møte slike idioter, for slike idioter kan man ikke gjøre noe med eller unngå... TS Anonymous poster hash: 0e44a...889
Mafalda Skrevet 16. april 2015 #6 Skrevet 16. april 2015 nei jeg sa ingenting jeg heller. Men det ar jo ikke bare at han lot det skje, han heiet på sønnen sin når han snek. Jeg tenker at jeg passer på at mitt barn er rustet til å møte slike idioter, for slike idioter kan man ikke gjøre noe med eller unngå... TS Anonymous poster hash: 0e44a...889 Men du skal jo heller ikke se bort fra at slik oppførsel også får konsekvenser med tid og stunder. De fleste barn har en sterk rettferdighetssans, og det kan fort bli upopulært å snike, lure og jukse i skolegården. Sånn sett gjør jo slike foreldre barna sine en bjørnetjeneste, for de færreste liker jo å omgås superegoister...
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #7 Skrevet 16. april 2015 Men du skal jo heller ikke se bort fra at slik oppførsel også får konsekvenser med tid og stunder. De fleste barn har en sterk rettferdighetssans, og det kan fort bli upopulært å snike, lure og jukse i skolegården. Sånn sett gjør jo slike foreldre barna sine en bjørnetjeneste, for de færreste liker jo å omgås superegoister... Selvfølgelig gjør de det, men det er jo ikke noe jeg kan gjøre med det. Jeg kan bare forsikre meg om at mitt barn er rustet til å takle slike situasjoner. Det er ikke siste gang h*n kommer til å møte slike drittunger. Jeg jobber med et par sånne superegoister jeg også, de er ikke mer sjarmerende som voksne Anonymous poster hash: 0e44a...889
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #8 Skrevet 16. april 2015 Jeg har ingen problemer med å si fra og gjør det, selv om en av foreldrene er i nærheten eller ikke. Bølleforeldrene forklarer da sine bøllebarn om at jeg er dum eller slemming før de pent stiller seg i køen. De er selv konfliktskye og når noen konfronterer dem, står de der og ser dumme ut. Jeg bryr meg ikke om faren er 2m høy og er stor og sterk. Selv er jeg 1,60 og bruker gjerne utestemme når de ikke hører etter. Jeg har ikke barn, men jeg har nevøer og nieser som jeg er mye sammen med. Anonymous poster hash: e4c47...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #9 Skrevet 16. april 2015 Hvis jeg og barnet feks sto først i køen, ville jeg ikke latt et annet barn snike forran. Ville holdt ut armen og sagt bestemt at nå var det vår tur og han måtte stelle seg i kø som andre. Hadde jeg derimot sett dette litt på avstand hadde jeg bare oversett. Anonymous poster hash: a0152...adb 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #10 Skrevet 16. april 2015 Hvis jeg og barnet feks sto først i køen, ville jeg ikke latt et annet barn snike forran. Ville holdt ut armen og sagt bestemt at nå var det vår tur og han måtte stelle seg i kø som andre. Hadde jeg derimot sett dette litt på avstand hadde jeg bare oversett.Anonymous poster hash: a0152...adb Det ville jeg også, men jeg og barnet mitt sto ikke i køen sammen jeg sto et stykke unna og tenkte dette var en fin måte for h*n å lære seg å håndtere slike ting selv... h*n greide seg kjempefint, og sa fra til barnet som snek... TS Anonymous poster hash: 0e44a...889 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #11 Skrevet 16. april 2015 Jeg har ingen problemer med å si fra og gjør det, selv om en av foreldrene er i nærheten eller ikke. Bølleforeldrene forklarer da sine bøllebarn om at jeg er dum eller slemming før de pent stiller seg i køen. De er selv konfliktskye og når noen konfronterer dem, står de der og ser dumme ut. Jeg bryr meg ikke om faren er 2m høy og er stor og sterk. Selv er jeg 1,60 og bruker gjerne utestemme når de ikke hører etter. Jeg har ikke barn, men jeg har nevøer og nieser som jeg er mye sammen med. Anonymous poster hash: e4c47...8e6 men barn må jo også lære seg å håndtere slike situasjoner uten at mammaen-med-utestemmen kommer og ordner opp i alt? Jeg kommer jo ikke alltid til å være der, så de er nødt å ordne opp selv også. Det bare iriterer meg at noen kan være så kjøtthue og oppmuntre barn til å snike... TS Anonymous poster hash: 0e44a...889
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #12 Skrevet 16. april 2015 Har sett dette mange ganger, men kan ta et eksempel fra badeland i helgen. Det er kø ved en sklie, mitt barn og andre står og venter. Så kommer denne gutten og begynner å snike i køen, dytter og skubber seg fremover. Jeg tenker det der får de ordne opp i selv, men er litt spent på mitt barns reaksjon sjef følger med. Så ser jeg faren til denne gutten gi han 'tommelen opp', og med fakter og blikk heier på hans sniking. Jeg blir så irritert! Hva er tankegangen her? Spisse albuene til barn så tidlig som mulig? Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 0e44a...889 Det er jo trist å si det men uetisk oppførsel lønner seg nesten alltid. Hvis du jobber hardest på jobben lesser andre sine arbeidsoppgaver på deg. Hvis du tar hensyn blir du brukt. Hvis du gjør det som egentlig er riktig heller enn det som ser best ut på et papir blir du belønnet. Hvis du tar æren for andres arbeid blir du månedens ansatte. Hvis du jukser blir du verdensmester. Det er lett å peke med fingeren og si fy fy til slik oppførsel. Men hvis målet er at barnet i seg selv skal ha et best mulig liv så er nettopp det å oppfordre til den typen oppførsel det riktige å gjøre. Anonymous poster hash: a83eb...ee3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #13 Skrevet 16. april 2015 Det er jo trist å si det men uetisk oppførsel lønner seg nesten alltid. Hvis du jobber hardest på jobben lesser andre sine arbeidsoppgaver på deg. Hvis du tar hensyn blir du brukt. Hvis du gjør det som egentlig er riktig heller enn det som ser best ut på et papir blir du belønnet. Hvis du tar æren for andres arbeid blir du månedens ansatte. Hvis du jukser blir du verdensmester. Det er lett å peke med fingeren og si fy fy til slik oppførsel. Men hvis målet er at barnet i seg selv skal ha et best mulig liv så er nettopp det å oppfordre til den typen oppførsel det riktige å gjøre. Anonymous poster hash: a83eb...ee3 Det er jeg så grunnleggende uenig i. Man oppnår kanskje noen goder (som du lister opp) ved å bølle, men ingen vil like eller respektere deg. Folk uten grunnleggende sosiale evner sliter i mange aspekter i livet sitt, jeg vil ikke si at det å karre til seg mest mulig vil si at man får et "best mulig liv." Da kan man sitte alene og venneløs og kose seg med "jukseriet" sitt. Anonymous poster hash: 0e44a...889 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #14 Skrevet 16. april 2015 men barn må jo også lære seg å håndtere slike situasjoner uten at mammaen-med-utestemmen kommer og ordner opp i alt? Jeg kommer jo ikke alltid til å være der, så de er nødt å ordne opp selv også. Det bare iriterer meg at noen kan være så kjøtthue og oppmuntre barn til å snike... TS Anonymous poster hash: 0e44a...889 Klart det, men hvem skal barna lære av når du selv ikke viser vei? Det samme gjaldt snikerungen, hvem tror du har lært h*n å snike? Anonymous poster hash: e4c47...8e6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #15 Skrevet 16. april 2015 Klart det, men hvem skal barna lære av når du selv ikke viser vei? Det samme gjaldt snikerungen, hvem tror du har lært h*n å snike?Anonymous poster hash: e4c47...8e6 men jeg kan jo ikke gjøre noe med "snikerungen," alt jeg kan gjøre er å håpe at mitt barn har lært hvordan man skal håndtere slikt, og det hadde h*n. Han har sikkert lært det av foreldrene, men det kan jeg jo heller ikke gjøre noe med. TS Anonymous poster hash: 0e44a...889 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #16 Skrevet 16. april 2015 men jeg kan jo ikke gjøre noe med "snikerungen," alt jeg kan gjøre er å håpe at mitt barn har lært hvordan man skal håndtere slikt, og det hadde h*n. Han har sikkert lært det av foreldrene, men det kan jeg jo heller ikke gjøre noe med. TSAnonymous poster hash: 0e44a...889 Nei, jeg mente heller ikke det. Det er ikke snikerungen som er problemet, men faren. Oppdragelsen starter der. Men det er ikke mitt eller ditt ansvar. Viktigst er dine egne verdier videreføres barna dine Anonymous poster hash: e4c47...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #17 Skrevet 16. april 2015 Jeg ville nok ha hoiet til mitt barn og ropt: "Amandus, gå på for nå er det en som sniker i køen!!!!!!!" Høøyt!!Anonymous poster hash: d439f...d40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå