AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Jeg er jente - 28 år - 165 cm - 103.7 kilo. Nå er jeg på mitt aller største Jeg vil ned til 70 kilo ca, men sliter. Overvekten kan jeg for selv da jeg gomler sjokolade hver dag (tror jeg sukkeravhengig) Får mensen KUN om jeg lever på lavkarbo. Hvor vil jeg med dette innlegget? Tror jeg bare trenger trøst, støtte og TIPS til hva jeg må gjøre. Har du det på samme måte som meg?Anonymous poster hash: 11da9...ca1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #2 Skrevet 16. april 2015 Har hatt det samme utgangspunktet. Jeg startet med det fysiske først. Gikk turer, først i passe tempo, så i skogen med bratte stigninger. Pulsen for i taket, men merket raskt framgang i formen. Sjokoladespisingen avtok gradvis. Jeg laget en avtale med meg selv om å spise en viss mengde i helga. Eller spiste jeg tre hovedmåltider for dagen, og ett mellommåltid. Jeg var klar over at det ikke var maten som var problemet, men søtsakene. Det var det vanskeligste, men med litt jobbing gikk det seg til. En periode byttet jeg det ut med lettbrus, kaffe og hvis det var ille en kopp kakao. Etter noen uker gikk det bra. Vekta reduserte seg gradvis, og jeg ga meg selv god tid på å gå ned. Tror det er viktig at man ikke haster. Anonymous poster hash: d1210...879
Thorn Skrevet 16. april 2015 #3 Skrevet 16. april 2015 Jeg holder på å jobbe meg ned fra 90. Det aller, aller viktigste for meg er å spise ofte, og ikke bli sulten. Så lenge jeg gjør det klarer jeg å motstå det aller meste av fristelser. Nå spiser jeg minimum hver fjerde time såfremt jeg har mulighet (må tilpasses litt etter jobb), og det enorme suget etter søtsaker og snacks er omtrent borte. Tidligere bare måtte jeg ha sjokolade hver dag, nå hender det faktisk at jeg står over til og med i helgene siden det ikke frister like mye. En annen ting som hjelper meg mye er å ha en matplan å holde meg til. Jeg bruker greteroede.no til å telle kalorier, og lager matplan der kvelden før. Da vet jeg akkurat hva jeg skal spise, og slipper å planlegge når det er tid for mat. Da blir det fort til at jeg velger usunn mat... Er enig med AB 879 om at det kan være greit å ta en ting av gangen. Selv bestemte jeg meg for å innføre minst fire porsjoner frukt og grønt om dagen og å spise hver trede til fjerde time, overhodet uten fokus på å slutte med sjokolade og annet snacks. Det skjedde likevel av seg selv fordi søtsuget ble mye mindre. Hvis du ikke allerede har meldt deg på "vi som skal ned til sommeren" kan du jo vurdere det? Er masse støtte, tips og oppbakking der inne!
Gjest Nanne70 Skrevet 16. april 2015 #4 Skrevet 16. april 2015 Du har fått noen gode forslag her, og jeg tror også at det er bedre å fokusere på å begynne med nye og sunne vaner og fokusere mindre på å slutte med noe. I tillegg å ta det gradvis. Du la ikke på deg alle kiloene over natta, så du må godta at det vil ta tid å bli kvitt dem også. Å begynne med fysisk aktivitet er bra! Min erfaring er at lysten på sunn mat øker i takt med at formen blir bedre I begynnelsen kan du konsentrere deg om å spise sunn og variert mat, og spis deg mett. Ikke stappmett, men sånn at du kjenner at du har fått mat i magen. Ikke tenk på at du må slutte med sjokoladen, men gjør det til en vane at du f.eks. ikke spiser sjokolade før etter at du har vært fysisk aktiv. Du kan også ta deg en tur til lege og ta en blodprøve for å sjekke om du mangler vitaminer og mineraler. Ellers tipper jeg at når du begynner å spise deg mett på sunn mat og gir kroppen din den mosjonen den trenger, så vil humøret stige og sukkersuget avta. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #5 Skrevet 16. april 2015 Jeg er jente - 28 år - 165 cm - 103.7 kilo. Nå er jeg på mitt aller største Jeg vil ned til 70 kilo ca, men sliter. Overvekten kan jeg for selv da jeg gomler sjokolade hver dag (tror jeg sukkeravhengig) Får mensen KUN om jeg lever på lavkarbo. Hvor vil jeg med dette innlegget? Tror jeg bare trenger trøst, støtte og TIPS til hva jeg må gjøre. Har du det på samme måte som meg?Anonymous poster hash: 11da9...ca1 Hei. Jeg er like gammel, litt lavere enn deg og veide litt mer enn deg og var så avhengig av sjokolade at en 200 grams per dag var ingenting, dette er ca ett år siden nå. Jeg begynte sakte, først begynte jeg og trene styrke, etterhvert fokuserte jeg på å spise sunt og variert, i tillegg til spise flere måltider og mellommåltider. Spiste jeg nok mat, så fikk jeg ikke så siget etter noe søtt og jeg klarte helt fint og stå over. Noen ganger har det tatt litt av og da klarer jeg ikke p slutte og spise sjokolade eller godteri (feks jul eller påske da det er fristelser over alt og alt man gjør inkluderer mat eller godteri), så jeg bestemte meg for å kutte ut godteri helt en periode, bare for å se om sukkeravhengigheten ble bedre og jeg merker betydelig forskjell på hva jeg spiser nå og før, jeg "tåler" ikke like mye og det smaker faktisk annerledes etter bare få uker uten noe godteri. Nå har jeg gått ned over 20 kg uten å telle kalorier, men nå som jeg skal gå ned "siste rest" og har begynt å telle litt kalorier, dette for å åpne mine øyer om hvor mye kalorier det faktisk er i enkelte ting, slik at jeg når jeg da har gått ned i vekt ikke går opp igjen fordi jeg tror jeg da kan spise så mye mer av alt feks Jeg har fokusert på at dette er en livsstilsendring, så jeg har tatt det sakte og gått ned relativt sakte i forhold til hvor stor jeg var, men dette forsi jeg ønsker aller mest og klare å beholde både livsstilen og vekten etterpå. Dette tror jeg er det viktigste, for da blir det ikke noe kappløp og handler ikke om å gå ned fortest mulig, men på synest mulig måte og på en måte som man klarer fint å gjennomføre. Lykke til, dette klarer du! Og det er så verdt det!Anonymous poster hash: 7f8af...41c 1
Tvist Skrevet 16. april 2015 #6 Skrevet 16. april 2015 (endret) For meg så funker det å ha mye å gjøre (så jeg ikke har tid til å sitte inne og spise snop foran TVen om kvelden og drive med hverdagsaktivitet. Gå eller sykle til jobben, så jeg slipper å styre med trening ellers. Spiser også mye bær med vanlijekesam, det er kveldssnop for meg. Eller grønnsaker med dipp. (I uken, spiser sjokolade på lørdagene) Endret 16. april 2015 av Tvist
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #7 Skrevet 16. april 2015 Jeg er jente - 28 år - 165 cm - 103.7 kilo. Nå er jeg på mitt aller største Jeg vil ned til 70 kilo ca, men sliter. Overvekten kan jeg for selv da jeg gomler sjokolade hver dag (tror jeg sukkeravhengig) Får mensen KUN om jeg lever på lavkarbo. Hvor vil jeg med dette innlegget? Tror jeg bare trenger trøst, støtte og TIPS til hva jeg må gjøre. Har du det på samme måte som meg?Anonymous poster hash: 11da9...ca1 Sink kan hjelpe mot søtsuget. Ta trippel magnesium før du legger deg.Anonymous poster hash: c7a57...50e
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #8 Skrevet 16. april 2015 er 27 år, og begynte for alvor å forandre livsstil etter noen år på slankern som bare førte meg til å bli på mitt største. Er en godtemums uten like, og prøver fortsatt å ikke spise en svær pose smågodt i helgene.. Det som hjelper meg, er å faktisk bare bli klar over hvor mange kalorier det er i godteri og maten jeg spiser. Før jul spiste jeg bare godteri på lørdagene som vanlig, men det endret ikke på vekten min da jeg spiste bort kalori-underskuddet fra uka. Men nå har jeg skaffet meg lifesum og ser hvor mye jeg spiser hver dag. Det frister rett og slett ikke med godteri, når man ser hvor mye kalorier man får for så lite kos. Får ofte lyst på noe, men har erstattet godteri og søtt med frukt og gulrøtter. Spesielt mango har jeg dilla på nå, og det er såå godt. :D har også tenkt å prøve meg å lage sånn banan-is. Frys en banan i en-to timer, smelt mørk sjokolade og dypp bananen i den etter det. Sett den i fryseren, og så har du det når du får lyst på noe søtt.. høres godt ut, men har ikke prøvd ennå anyways..ved å måle alt jeg spiser(ikke grønnsaker), og loggføre det i lifesum, har jeg nå begynt å få en stabil vektnedgang på ca 0,5-0,8 kg i uken. Den verste kneika var å faktisk innse at det KOMMER til å ta tid... du er IKKE tynn og slank på to måneder, tre måneder, etc... Det måtte jeg bare innse, og det må du også. men det går nedover, saaaakte, men sikkert. Og det er positivt. Har også hatt en vane for å kjedespise på kvelden, så prøver å gjøre andre ting da . lykke til! just keep it up. Anonymous poster hash: 01ad2...5b8
Pringle Skrevet 16. april 2015 #9 Skrevet 16. april 2015 (endret) Hva du trenger: Kaloriunderskudd over tid! Hvordan du får kaloriunderskudd: Spis litt mindre og/eller beveg deg litt mer! Hvordan du bør gå fram for å spise mindre og bevege deg mer, og ikke minst klare å forsette å gjøre det til du har oppnådd ditt mål: Du har fått mange tips allerede, jeg tror ikke jeg bør gjenta noe. Men vil føye til at jeg har gått ned 20 kilo fra høsten 2013 til høsten 2014 ved hjelp av myfitnesspal. Jeg teller fremdeles kalorier. Passer på å spise variert og godt hver dag, frukt og grønt og fett og proteiner og mest mulig hjemmelaget, og unngår å ha godteri i huset, spiser heller "litt" om jeg blir budt når jeg er borte. Er også i en del mer aktivitet daglig. På denne måten unngår jeg det meste av søtsuget. Noe av søtsuget gir jeg etter for, men jeg gjør det ikke alltid. Sånn holder jeg vekta (BMI 22). Vil dessuten anbefale at du ignorerer alt av piller, kurer, spesielle dietter, teer, belter osv. Dette har liten, om noen, effekt. Det er kun kalorier inn/ut som teller. Alt annet virker ved å redusere det totale kaloriinntaket ditt, om det i det hele tatt virker. Det skal heller ikke koste mer å spise sunt. Snarere mindre, når du spiser mindre. Godteri er dyrt. Sunn mat laget fra bunnen er billig. Du trenger heller ikke biff, cherrytomater og asparges hver dag. Dette kan du spise på lørdag/søndag. Du må heller ikke i helsekosten eller kjøpe matvarer stemplet "økologisk" el.l. Unngå også "lettvarianter" - i disse er gjerne fett erstattet med sukker, eller sukker med aspartam, og de smaker forjævlig. Helt vanlig havregryn, melk, knekkebrød, poteter, laks, torsk, lammekoteletter, ris, brød, smør, gulost, leverpostei, gulrot, kålrot, epler, appelsiner, nøtter, spaghetti, er eksempler på god, sunn og billig mat, som du får overalt. Det er lett å lage velsmakende mat, spesielt når smaken din ikke lenger er tilvendt store mengder krydder, fett, sukker, salt og msg fra ferdigmat og godterier. Jeg er dessverre ikke noe særlig på trøst, men jeg kan love deg at hvis du har en god innstilling, og bare bestemmer deg for å endre livsstilen din, i små eller store porsjoner, etter hva som passer for deg, vil du veldig snart få en mye bedre helse. Endret 16. april 2015 av Pringle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå