Gå til innhold

Hvorfor burde jeg studere jus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er/var dine grunner til å studere jus? Hvorfor er det spennende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får se hvordan samfunnet fungerer, på ulike områder. Likte samfunnsfag...

Ett par situasjoner på jobb hvor saken måtte videre til jurist, mens jeg selv (som saksbehandler) skulle ønske jeg kunne løst saken.

Skrevet

Jeg har alltid vært intr i jus. Fra jeg vr veldig liten.

Liker det tørt og svart på hvitt, lese side opp og side ned, forholde seg til lover og regler på et snevert vis, innenfor rammene.

Jusen gir meg kanskje en trygghet :P

Og så er jeg så verbal og høylydt og to the point at jeg passer fint i rettssalen.

AnonymBruker
Skrevet

^ Studerer du jus/er du jurist? :S Høres ikke sånn ut - svart på hvitt og snevert og innenfor rammene?!?

Selv valgte jeg jus fordi jeg ikke visste hva jeg ville, og det var et trygt valg. Nå er motivasjonen min at jeg har lyst å jobbe med noe betydningsfullt, og å kunne hjelpe mennesker (eller dyr) på et vis.

Anonymous poster hash: 906e9...aaf
Skrevet

Jeg studerte jus for å slippe å binde meg til et spesifikk yrke. Jeg har bekjente som jobber i politiet, produksjon og slag av militært utstyr, eiendomsmeglere, advokater, dommere, selvstendig næringsdrivende som jobber tett opp mot advokatfirmaer, folk som jobber i NATO i Belgia ved hovedkvarteret, oppkjøper av oljerik mark i Texas osv. Det er plenty av jobber som ønsker jurister.

Selv om det er beintøft å få jobb som jurist/advokat i disse dager, er det trygge stillinger. Uansett om ting går bra eller dårlig, så er det behov for fagpersoner som kan løse tvister. Det er heller ikke en jobb som vil forsvinne med automatiske prosesser da det er ofte er behovet for et menneskelig skjønn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært intr i jus. Fra jeg vr veldig liten.

Liker det tørt og svart på hvitt, lese side opp og side ned, forholde seg til lover og regler på et snevert vis, innenfor rammene.

Jusen gir meg kanskje en trygghet :P

Og så er jeg så verbal og høylydt og to the point at jeg passer fint i rettssalen.

^ Studerer du jus/er du jurist? :S Høres ikke sånn ut - svart på hvitt og snevert og innenfor rammene?!?

Selv valgte jeg jus fordi jeg ikke visste hva jeg ville, og det var et trygt valg. Nå er motivasjonen min at jeg har lyst å jobbe med noe betydningsfullt, og å kunne hjelpe mennesker (eller dyr) på et vis.

Anonymous poster hash: 906e9...aaf

Det er jo en del jus som er nettopp "svart på hvitt", typisk er det fag mange ikke liker fordi det er jus som for de fleste er ganske kjedelig (og ofte ekstremt detaljert). Men sånn ellers kjenner jeg som 3. avdelings-student meg ikke helt igjen i det duplexx forteller om jussen. De fleste fagene på jussen er gjerne mer "fargerike" fag som mange kan like. Det er jo mye på lesing (som på alle studier).

Anonymous poster hash: be7d6...c82

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Jeg studerte jus fordi det virket kjempespennende, utfordrende, variert og med mye lesing. Angrer ikke!

Skrevet

Godt studentmiljø.

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerte jus for å slippe å binde meg til et spesifikk yrke. Jeg har bekjente som jobber i politiet, produksjon og slag av militært utstyr, eiendomsmeglere, advokater, dommere, selvstendig næringsdrivende som jobber tett opp mot advokatfirmaer, folk som jobber i NATO i Belgia ved hovedkvarteret, oppkjøper av oljerik mark i Texas osv. Det er plenty av jobber som ønsker jurister.

Selv om det er beintøft å få jobb som jurist/advokat i disse dager, er det trygge stillinger. Uansett om ting går bra eller dårlig, så er det behov for fagpersoner som kan løse tvister. Det er heller ikke en jobb som vil forsvinne med automatiske prosesser da det er ofte er behovet for et menneskelig skjønn.

Spennende! Jeg er nemlig redd for å enda opp som en kontorrotte..hehe. Er veldig glad i å jobbe med mennesker, men interesser meg for juss. Vil ikke bli forsvarsadvokat, men det er jo utrolig mange muligheter, hvorav du nevnte flere:)

AnonymBruker
Skrevet

Du burde studere jus hvis du er lei av alle de dumme lovene i Norge, og vil bidra til å gi nordmenn bedre lover.

Anonymous poster hash: 27eb8...3e0
Skrevet

Godt studentmiljø.

Hvilken by?

Skrevet

Hvilken by?

Bergen.

Skrevet

Du burde studere jus hvis du er lei av alle de dumme lovene i Norge, og vil bidra til å gi nordmenn bedre lover.

Anonymous poster hash: 27eb8...3e0

Då bør ein vel strengt tatt verta politikar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bergen.

Synes ikkke studentmiljøet i Bergen er særlig godt, kanskje jeg er uheldig med "kullet" mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke en jobb som vil forsvinne med automatiske prosesser da det er ofte er behovet for et menneskelig skjønn.

Beklager, men det er omvendt. Juss er bare regler og tolking av informasjon, og en datamaskin er mye bedre på det enn mennesker. I den grad skjønn er et element i juss så er det negativt, siden det fører til at man får forskjellig svar avhengig av hvem man spør. Det mye på grunn av det at vi får (dyre) rettsaker. Når datamaskiner blir bedre på å skjønne informasjon så vil de til slutt gi bedre svar enn den beste jurist.

Anonymous poster hash: 1c2b0...7a5

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men det er omvendt. Juss er bare regler og tolking av informasjon, og en datamaskin er mye bedre på det enn mennesker. I den grad skjønn er et element i juss så er det negativt, siden det fører til at man får forskjellig svar avhengig av hvem man spør. Det mye på grunn av det at vi får (dyre) rettsaker. Når datamaskiner blir bedre på å skjønne informasjon så vil de til slutt gi bedre svar enn den beste jurist. Anonymous poster hash: 1c2b0...7a5

Skjønn er og blir et element i juss. Det går ikke an å få bort, uansett hva du tror. Om det elementet skal fjernes måtte en ha hatt ekstremt detaljerte og omfattende regler som tar høyde for absolutt alt, i tillegg at lover stadig ville måtte endres for å holde følge med endringer i samfunnet. Det går ikke an, rett og slett, spesielt siden det er umulig å ta høyde for alt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønn er og blir et element i juss. Det går ikke an å få bort, uansett hva du tror. Om det elementet skal fjernes måtte en ha hatt ekstremt detaljerte og omfattende regler som tar høyde for absolutt alt, i tillegg at lover stadig ville måtte endres for å holde følge med endringer i samfunnet. Det går ikke an, rett og slett, spesielt siden det er umulig å ta høyde for alt.

Akkurat det samme gjelder i f.eks. finansverdenen, og nettopp derfor tar datamaskinene over mer og mer av handlingen. De er bedre på å ta hensyn til "alt" enn mennesker på mange områder, og utviklingen i den retningen vil bare fortsette. Jeg vet at mange fortsatt tror mennesker har unike evner, men det er ikke sånn. Det samme trodde man lenge om f.eks. evnen til å spille sjakk, men der er nå datamaskinene mye bedre enn Magnus Carlsen. Det lureste du kan gjøre er å forberede deg på det.

Anonymous poster hash: 1c2b0...7a5

Skrevet

Jeg har alltid vært interessert i språk og i samfunnet, så det var et ganske naturlig valg for meg. Var litt usikker før jeg søkte, men har ikke angret (går førsteåret). Det er få klare svar, og veien til svaret er ofte viktigere enn selve svaret, noe jeg liker. Vel er det ikke alle fagene jeg interesserer meg like mye for, men generelt er jussen veldig spennende.

Skrevet

Merkelig spørsmål. Du spør andre om hvorfor DU bør studere jus? Du bør ikke studere noe du ikke er lidenskapelig opptatt av og har tenkt å jobbe med gjennom ditt yrkesliv.

• Liker 1
Skrevet

Merkelig spørsmål. Du spør andre om hvorfor DU bør studere jus? Du bør ikke studere noe du ikke er lidenskapelig opptatt av og har tenkt å jobbe med gjennom ditt yrkesliv.

Jeg synes ikke spørsmålet var merkelig, men jeg burde kanskje formulert det annerledes. Jeg har veldig lyst til å studere jus fordi jeg interesserer meg veldig for faget. Likevel vet jeg jo ikke hva studiet egentlig innebærer så jeg vil høre andres meninger for å få perspektiv på ting og for å finne ut om jus virkelig er noe for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...