Gå til innhold

Leve av å pusse opp egen leilighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arvet litt og spart opp penger, har vel EK på minst en halv million.

Man må vel ikke skatte om man bor lenge nok i boligen?

Hvis vinningen går opp i spinningen, hvordan tjener folk penger på oppussing? Hvordan er det et lønnsomt yrke?

Anonymous poster hash: 99bfb...187

Det kan absolutt være lønnsomt, men du skal ha veldig peil for å kjøpe riktig objekt til riktig pris. Spesielt den første leiligheten er det viktig å ikke bomme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan absolutt være lønnsomt, men du skal ha veldig peil for å kjøpe riktig objekt til riktig pris. Spesielt den første leiligheten er det viktig å ikke bomme på.

Og med mindre det er snakk om svære eneboliger er det ofte ikke veldig stor prisforskjell på oppussingsobjekt og leiligheter med langt bedre standard. Å overvurdere hvor mye man tjener på oppussingsobjekt er vel en klassiker, så vidt jeg vet.

Anonymous poster hash: f70a0...40f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å få tatt opp lån til å kjøpe disse leilighetene så må du jo ha jobb ved siden av.

Anonymous poster hash: 1651c...4a5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må være en tulletråd. "Kjøpe bolig uten dokumentavgift" :fnise:

Hørt om andelsleilighet? De er uten dokumentavgift, den avgiften er kun på selveierboliger.

Ellers TS, det er noen få som tjener penger på den måten du navnet men det er ikke mange. Man skal ha god peiling på markedet, oppussing, hva som lønner seg og ikke av oppussing, mm. De fleste går på en smell innimellom, så det går ikke fra A til Å i strak linje, men man må regne med noen tilbakeslag fra tid til annen.

Anonymous poster hash: 4c091...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er god underholdning.

Nei, trådstarter, du er ikke den første&eneste som har drømt om dette, og, i en ganske ukritisk fantasi, så høres det jo ut som et vanntett opplegg. Jeg er egentlig litt forundret over at den massive konstruktive kritikken du har fått fra post #2 og utover ikke har kjølt deg ned.

Derfor har jeg absolutt tillit til at du bedriver trolling. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få tatt opp lån til å kjøpe disse leilighetene så må du jo ha jobb ved siden av.

Anonymous poster hash: 1651c...4a5

Ikke bare for å ta opp lånene, men TS må jo ha noe å leve av de første årene også.

TS, dette har du ikke tenkt grundig nok gjennom. La oss si du får solgt leilighet 1 etter 2 år til 1 mill mer enn du kjøpte den for (urealistisk, men ok). Så har du kanskje brukt 600 000 + masse tid på oppussing. Da sitter du igjen med et overskudd på 400 000 minus rentekostnader på lånet. Det er 200 000 per år - ikke akkurat mye å skryte av for hardt arbeid. Hvis du ikke skal ha en vanlig jobb ved siden av kommer disse pengene til å bli spist opp ganske raskt av levekostnadene dine. Du vil dermed sitte igjen med sånn ca ingenting når du pensjonerer deg + lite i pensjon.

Om du har en vanlig jobb ved siden av er dette en bedre plan. Men da betyr det at du må bruke mesteparten av livet ditt frem tid pensjonstiden på å jobbe (vanlig jobb + oppussing). At du da sitter igjen med en million eller to som pensjonist er liksom ikke så veldig mye å skryte av mtp at du har jobbet rævva av deg hele livet. Jobber man så mye bør man sitte igjen med langt mer. Så ikke et veldig lønnsomt prosjekt...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og med mindre det er snakk om svære eneboliger er det ofte ikke veldig stor prisforskjell på oppussingsobjekt og leiligheter med langt bedre standard. Å overvurdere hvor mye man tjener på oppussingsobjekt er vel en klassiker, så vidt jeg vet.

Anonymous poster hash: f70a0...40f

Selvfølgelig er det ikke 'lett', men jeg har selv kjøpt en leilighet som var helt nedslitt, malt den hvit og solgt den igjen med en gang med god profitt. Jeg kjenner flere som lever av å flippe leiligheter ( da totaloppusser de) så det er absolutt mulig. Problemet er å vite hvilke leiligheter man bør kjøpe og til hvilken pris. Uten erfaring, håndtverkerkontakter eller noen som kan gi deg tips og leads er det vanskeligere, men ikke umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har selv "flippet" endel leiligheter og solgt de med gevinst.

Men dette var leiligheter vi kjøpte for å bo i, ikke for å "tjene oss rike på". Vi hadde begge jobber/studier ved siden av og vi har begge byggkompetanse.

Ikke noe jeg vil anbefale menigmann å finne på. Greit å vite hva man skal se etter i boligene for å ikke gå på en kjempesmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om andelsleilighet? De er uten dokumentavgift, den avgiften er kun på selveierboliger.

Ellers TS, det er noen få som tjener penger på den måten du navnet men det er ikke mange. Man skal ha god peiling på markedet, oppussing, hva som lønner seg og ikke av oppussing, mm. De fleste går på en smell innimellom, så det går ikke fra A til Å i strak linje, men man må regne med noen tilbakeslag fra tid til annen.

Anonymous poster hash: 4c091...dff

Andelsleiligheter er vel veldig billige å kjøpe, men med høy fellesgjeld. Og de pleier vel heller ikke å øke så veldig i verdi, nettop fordi man ikke eier det selv.

En kamerat av meg kjøpe en slik for 500000 kroner og pusset opp. Solgte den 2 år etterpå med en gevinst på kun 50000. Altså han fikk 550000 kroner når han solgte etter to år og store oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bygges altfor få boliger i Norge. Så da øker prisene som følge av stadig ubalanse mellom tilbud og etterspørsel.

Dette bildet er mye mere komplekst enn du legger til grunn.

Det er ett klart politisk mål å senke prisene på bolig, hvilket gjør at politikerene febrilsk pumper ut vedtak som har påvirkning på prismekanismene, Pluss at arbeidsmarkedet har en liten bølge nå. Så selv med dagens boligbygging kan du komme til å oppleve ett plutselig svikt i markedet du har investert i som kan skape problem for lønnsomheten din og knekke deg på første rotasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andelsleiligheter er vel veldig billige å kjøpe, men med høy fellesgjeld. Og de pleier vel heller ikke å øke så veldig i verdi, nettop fordi man ikke eier det selv.

En kamerat av meg kjøpe en slik for 500000 kroner og pusset opp. Solgte den 2 år etterpå med en gevinst på kun 50000. Altså han fikk 550000 kroner når han solgte etter to år og store oppgraderinger.

Da tror jeg du har misforstått. De fleste andelsleiligheter er ikke kjempebillige nei, og de færreste har 'kjempehøy' fellesgjeld. Det er fult mulig å tjene like mye på disse som selveiere. I enkelte deler av Oslo er det nærmest umulig å få tak i selveier leiligheter, det betyr ikke at disse områdene ikke opplever prisvekst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Må være en tulletråd. "Kjøpe bolig uten dokumentavgift" :fnise:

2. Det er ikke så dumt å gjøre dette hvis man er rørlegger og har fagbrev.

3. Fra 70-tallsbad med grønne vegger og brunt badekar til fresht bad med varmekabler, fliser og hvit eller lys eik-innredning.

1. Det finnes mange boliger uten dokumentavgift. Ikke gjør narr av folk før du selv har bedre kunnskap :)

2. Hvis man er fagfolk så må man vel skatte på arbeidet man gjør i eget hjem?

3. Dette har jeg ofte lurt på: Hvorfor hadde man så SYKT dårlig smak før i tiden? Både tapet, baderom, møbler og alt annet. Det var skikkelig STYGT sammenlignet med i dag. Noen sier at i fremtiden så vil de si det samme om oss, men det er ikke sant. De hadde mye styggere og mer harry smak før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La oss si du får solgt leilighet 1 etter 2 år til 1 mill mer enn du kjøpte den for (urealistisk, men ok). Så har du kanskje brukt 600 000 + masse tid på oppussing. Da sitter du igjen med et overskudd på 400 000 minus rentekostnader på lånet.

400 000 tilsvarer en bruttolønn på kanskje 600 - 650 000. Det er ganske bra, synes nå jeg. Rentekostnader på lånet? Boligprisene vokser enn 2,5% i året (som er lånerenta), så i praksis er boliglån gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette bildet er mye mere komplekst enn du legger til grunn.

Det er ett klart politisk mål å senke prisene på bolig, hvilket gjør at politikerene febrilsk pumper ut vedtak som har påvirkning på prismekanismene,

Jeg har ikke sett noe til politikk som senker boligprisene. Kan du nevne eksempler? Jeg har derimot sett mange eksempler på politikk som øker prisene. Det er veldig enkelt å senke boligprisene dersom man virkelig ønsker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noe til politikk som senker boligprisene. Kan du nevne eksempler? Jeg har derimot sett mange eksempler på politikk som øker prisene. Det er veldig enkelt å senke boligprisene dersom man virkelig ønsker det.

1. Det gjøres jobb for å dempe finansieringsmulighetene. Hvis de får noen resultat, ser man det til neste år.

2. Det er påbegynt ett arbeid for å liberalisere utleiemarkedet; svært mange leiligheter som i dag ikke er kvalifisert til utleie, vil være det på slutten av året.

3. Det er påbegynt arbeid med å senke kosten i TEK10. Det vil senke byggekosten dramatisk, og fordi dette har vært varslet lenge, kommer dette til å få betydning FORT. (det er prosjekter som står i vent pga. dette). Allerede ser vi at mange nybygg er lavere priset enn tilsvarende gamle bygg i samme område; så har man kapital man kan sitte på, er det faktisk en del nye prosjekter man kan tjene mere på å flippe, enn gamle hus.

4. Vi har en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

400 000 tilsvarer en bruttolønn på kanskje 600 - 650 000. Det er ganske bra, synes nå jeg. Rentekostnader på lånet? Boligprisene vokser enn 2,5% i året (som er lånerenta), så i praksis er boliglån gratis.

400 000 over to år. Og det er hvis du er heldig.

Nå tar jo du utgangspunkt i at din boligpris skal vokse mer enn 2.5%. Og det jeg da påpeker er at av dette overskuddet må du også trekke fra kostnader til oppussing, renter, felleskostnader etc. Så overskuddet ditt blir ikke 1 million. Hvis du bruker 600 000 på oppussing, og 150 000 i rentekostnader over to år så har du i realiteten bare tjent 250 000 - på to år. Og de 250 000 skal du bruke på å betale felleskostnader, strøm, mat, transport og klær for de samme to årene (eller for de neste to, hvis du har brukt sparepenger på å finansiere de to foregående årene). Vips er overskuddet borte. Og her har vi ikke en gang vurdert hvordan du skal betale avdragene underveis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

1. Det gjøres jobb for å dempe finansieringsmulighetene. Hvis de får noen resultat, ser man det til neste år.

2. Det er påbegynt ett arbeid for å liberalisere utleiemarkedet; svært mange leiligheter som i dag ikke er kvalifisert til utleie, vil være det på slutten av året.

3. Det er påbegynt arbeid med å senke kosten i TEK10. Det vil senke byggekosten dramatisk, og fordi dette har vært varslet lenge, kommer dette til å få betydning FORT. (det er prosjekter som står i vent pga. dette). Allerede ser vi at mange nybygg er lavere priset enn tilsvarende gamle bygg i samme område; så har man kapital man kan sitte på, er det faktisk en del nye prosjekter man kan tjene mere på å flippe, enn gamle hus.

4. Vi har en

1. Vil ikke hjelpe.

2. Vil ikke gi lavere priser.

3. Bra, men samtidig dukker det opp nye reguleringer og forskrifter, slik at vinningen går opp i spinn.

4.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vil ikke hjelpe.

2. Vil ikke gi lavere priser.

3. Bra, men samtidig dukker det opp nye reguleringer og forskrifter, slik at vinningen går opp i spinn.

Selvfølgelig kan det hjelpe. Det handler om hvor mye skriking man politisk tør å ta.

Med 20 000 høytlønnede arbeidsledige på vei inn i systemet, vil selv små justeringer i finansieringssystemet føre til alvorlige påvirkninger. Det er utrolig mye luft i boligverdien i Norge, så det er nok å ta av.

2. Jo det vil det. Spesielt koblet til punkt 1.

3. Ikke sats på det. Alltid følg med på MÅLET av politiske beslutninger. Argumentasjon og retorikk er ofte forskjelleig, mens målene er som regel tverrpolitisk. TEK10 var ment å sikre videre boligprisvekst; en svekking av denne, uansett årsak, er signifikant.

4. Men poenget som falt ut var resultatet av svekkelsen av sysselsetningen. 10 000 av de som blir ledige, flytter ut av landet. Det frigjør mange boliger. kombinert med at noen av de 10 000 som ikke flytter ut må omdisponere, kommer det til å bli vanskelig å spå en sikret boligprisvekst i det nivået du trenger for å få det til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du har misforstått. De fleste andelsleiligheter er ikke kjempebillige nei, og de færreste har 'kjempehøy' fellesgjeld. Det er fult mulig å tjene like mye på disse som selveiere. I enkelte deler av Oslo er det nærmest umulig å få tak i selveier leiligheter, det betyr ikke at disse områdene ikke opplever prisvekst.

Oslo er ikke nødvendigvis likt vestlandet ;)

Så selv om det er slik her er det ikke dermed sagt at det er slik i Oslo. Det har du helt rett i.

Men tenker det at TS trenger å høre alle mulige forhold rundt slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bestemt meg for å droppe denne planen, og lete etter alternative veier til rikdom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...