AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #1 Skrevet 15. april 2015 Planen min er som følger: 1. Kjøpe en toroms, oppussingsobjekt til kanskje 2 millioner 2. Pusse den opp mens jeg bor i den 3. Selge den videre til kanskje 3 millioner etter 1-2 år 4. Kjøpe en treroms, oppussingsobjekt til kanskje 2,5 millioner 5. Pusse den opp mens jeg bor i den 6. Selge den til kanskje 3,5 millioner etter 1-2 år 7. Kjøpe en fireroms, oppussingsobjekt til kanskje 3,5 millioner 8. Pussen den opp mens jeg bor i den 9. Selge den til kanskje 5 millioner etter 1-2 år 10. Kjøpe en femroms, oppussingsbjekt til kanskje 4 millioner 11. Pusse den opp mens jeg bor i den 12. Selge den til kanskje 7 millioner etter 1-2 år 13. Pensjonere meg og leve fett av formuen resten av livet Er dette realistisk? Det virker som en enkel vei til rikdom, så jeg føler at det kanskje er noe jeg ikke har tenkt på. Anonymous poster hash: 99bfb...187
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #2 Skrevet 15. april 2015 Har du noe erfaring med oppussing?Anonymous poster hash: f70a0...40f 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #3 Skrevet 15. april 2015 Det høres like trygt og stabilt ut som å planlegge å bli rik på flakslodd Anonymous poster hash: 5f767...08c 17
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #4 Skrevet 15. april 2015 Planen min er som følger: 1. Kjøpe en toroms, oppussingsobjekt til kanskje 2 millioner 2. Pusse den opp mens jeg bor i den 3. Selge den videre til kanskje 3 millioner etter 1-2 år 4. Kjøpe en treroms, oppussingsobjekt til kanskje 2,5 millioner 5. Pusse den opp mens jeg bor i den 6. Selge den til kanskje 3,5 millioner etter 1-2 år 7. Kjøpe en fireroms, oppussingsobjekt til kanskje 3,5 millioner 8. Pussen den opp mens jeg bor i den 9. Selge den til kanskje 5 millioner etter 1-2 år 10. Kjøpe en femroms, oppussingsbjekt til kanskje 4 millioner 11. Pusse den opp mens jeg bor i den 12. Selge den til kanskje 7 millioner etter 1-2 år 13. Pensjonere meg og leve fett av formuen resten av livet Er dette realistisk? Det virker som en enkel vei til rikdom, så jeg føler at det kanskje er noe jeg ikke har tenkt på. Anonymous poster hash: 99bfb...187 Hva med kostnadene til opppussing? Du sparer selvsagt på å bo I boligen mens du pusser opp og kanskje kan du gjøre en del selv - men materialer koster jo og blir det snakk om rørlegger/elektriker arbeid du ikke har lov til å gjøre selv raser tusenlappene raskt avgårde....Anonymous poster hash: 00425...d39 9
daemonia Skrevet 15. april 2015 #5 Skrevet 15. april 2015 (endret) For det første så koster det å pusse opp. For det andre så har du ingen garanti for at boligprisene vil holde seg høye, og heller ikke at du gjør en god nok jobb til at verdien øker 1-2 millioner. Edit: Forresten så ser jeg ikke hvordan du skal kunne leve fett av et overskudd på 3 millioner resten av livet. Det koster en god del mer enn det å leve i flere titalls år. Endret 15. april 2015 av daemonia 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #6 Skrevet 15. april 2015 Kommer litt an på hva du har i egenkapital i dag. La oss si at du har to mill i egenkapital, og kjøper den første leiligheten for dette. Vi forutsetter videre at det er en BRL-leilighet, og derav ingen dok.avgift. Oppussingen vil jo koste litt, la oss si 200 000 for denne. Megler tar vel i snitt 100 000 pr salg. Da har du 700 000 igjen. 500 000 av dette vil du legge i ny leilighet. Da har du 200 000 å leve av de årene du er i leiligheten. Det er da vel levelig, men ikke mye å rutte med. Slik vil tilfellet være for alle leiligheter du kjøper. Til slutt skal du selge den siste leiligheten til 7 mill. Men hvor skal du bo da? Dette kan være en måte å bygge opp en del kapital på, men gir deg nok ikke mulighet til å leve livets glade dager i punkt 13 Anonymous poster hash: 90aac...e4b 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #7 Skrevet 15. april 2015 Har du noe erfaring med oppussing?Anonymous poster hash: f70a0...40f Ja, jeg vet det er dyrt, men min erfaring er at prisstigningen man får på boligen er betydelig større enn kostnadene ved å pusse opp. Anonymous poster hash: 99bfb...187
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #8 Skrevet 15. april 2015 Hva med kostnadene til opppussing? Du sparer selvsagt på å bo I boligen mens du pusser opp og kanskje kan du gjøre en del selv - men materialer koster jo og blir det snakk om rørlegger/elektriker arbeid du ikke har lov til å gjøre selv raser tusenlappene raskt avgårde....Anonymous poster hash: 00425...d39 I tillegg til dette må du betale lån og avdrag på boligen, mens du pusser opp. Hvordan har du tenkt å finansiere dette? Et vennepar av meg kjøpte et opppussingsobjekt billig og trodde de hadde gjort et kupp, men etter at de var ferdig med å pusse opp og regnet på alt av utgifter kom de frem til at den egentlig ble mye dyrere enn ventet. Oppussing er fryktelig dyrt, og ikke minst tidkrevende. Det er svært vanskelig å tjene penger på dette, husk at du må skatte en del på boligsalg hvis du har gått med overskudd. Så her er jeg dessverre redd for at vinningen går opp i spinningen. Anonymous poster hash: 014aa...ef9 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #9 Skrevet 15. april 2015 Det høres like trygt og stabilt ut som å planlegge å bli rik på flakslodd Anonymous poster hash: 5f767...08c Flakslodd, da er du dømt til å tape om du spiller lenge nok. Men å pusse opp boliger, da skaper du faktisk noe som er etterspurt på markedet. Mange vil ikke pusse opp selv, og er villig til å betale svinedyrt for freshe leiligheter. Anonymous poster hash: 99bfb...187 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #10 Skrevet 15. april 2015 Det koster å pusse opp, men min antakelse er at prisstigningen som følge av oppussingen blir større enn kostnadene ved å pusse opp. Det er kanskje her jeg gjør en feil i resonnementet mitt. Det virker jo nesten for godt til å være sant at man skal kunne bli styrtrik på denne måten. Anonymous poster hash: 99bfb...187
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #11 Skrevet 15. april 2015 Flakslodd, da er du dømt til å tape om du spiller lenge nok. Men å pusse opp boliger, da skaper du faktisk noe som er etterspurt på markedet. Mange vil ikke pusse opp selv, og er villig til å betale svinedyrt for freshe leiligheter. Anonymous poster hash: 99bfb...187 Akkurat nå, ja. Men mye kan endre seg på noen år. Er du håndverker? Anonymous poster hash: 62030...dfb
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #12 Skrevet 15. april 2015 Hva med kostnadene til opppussing? Du sparer selvsagt på å bo I boligen mens du pusser opp og kanskje kan du gjøre en del selv - men materialer koster jo og blir det snakk om rørlegger/elektriker arbeid du ikke har lov til å gjøre selv raser tusenlappene raskt avgårde....Anonymous poster hash: 00425...d39 Ja, dette koster, men de som kjøper vil jo uansett måtte fikse dette. Min teori er da at jeg kan tjene penger på å gjøre denne jobben og selge videre med profitt. Anonymous poster hash: 99bfb...187
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #13 Skrevet 15. april 2015 For det andre så har du ingen garanti for at boligprisene vil holde seg høye Det bygges altfor få boliger i Norge. Så da øker prisene som følge av stadig ubalanse mellom tilbud og etterspørsel. Anonymous poster hash: 99bfb...187 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #14 Skrevet 15. april 2015 Forresten så ser jeg ikke hvordan du skal kunne leve fett av et overskudd på 3 millioner resten av livet. Det koster en god del mer enn det å leve i flere titalls år. Ser at jeg glemte å nevne en vesentlig del av planen min, som innebærer å flytte til utlandet. I Thailand kan man få kjøpt en luksustomt at dimensjoner til 2 millioner. Og levekostnadene er så lave at man lever fett selv som minstepensjonist. Fin middag ute på en fin restaurant kan du få for skarve 30 kroner. Så om jeg har 3 millioner og bruker 2 på bolig, så har jeg 1 million kroner til å leve av til jeg blir pensjonist. Anonymous poster hash: 99bfb...187
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #15 Skrevet 15. april 2015 I tillegg til dette må du betale lån og avdrag på boligen, mens du pusser opp. Hvordan har du tenkt å finansiere dette? husk at du må skatte en del på boligsalg hvis du har gått med overskudd. Har arvet litt og spart opp penger, har vel EK på minst en halv million. Man må vel ikke skatte om man bor lenge nok i boligen? Hvis vinningen går opp i spinningen, hvordan tjener folk penger på oppussing? Hvordan er det et lønnsomt yrke? Anonymous poster hash: 99bfb...187
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #16 Skrevet 15. april 2015 Ser at jeg glemte å nevne en vesentlig del av planen min, som innebærer å flytte til utlandet. I Thailand kan man få kjøpt en luksustomt at dimensjoner til 2 millioner. Og levekostnadene er så lave at man lever fett selv som minstepensjonist. Fin middag ute på en fin restaurant kan du få for skarve 30 kroner. Så om jeg har 3 millioner og bruker 2 på bolig, så har jeg 1 million kroner til å leve av til jeg blir pensjonist. Anonymous poster hash: 99bfb...187 Skal du kjøpe i Thailand? Lykke til. Det er ikke bare til å kjøpe noe i Thailand. En kollega av mannen min prøvde på det. Det var helt umulig. Når han til slutt ble gift med ei thaidame så prøvde han å kjøpe igjen. Det gikk heller ikke så bra. For det var hun som måtte kjøpe. For hans penger. Og da var det hun som stod som eier og hadde alle rettigheter. Det er ikke bare å være Ola Dunk og leke storkar i utlandet. Anonymous poster hash: a501e...cc8 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #17 Skrevet 15. april 2015 Har arvet litt og spart opp penger, har vel EK på minst en halv million. Man må vel ikke skatte om man bor lenge nok i boligen? Hvis vinningen går opp i spinningen, hvordan tjener folk penger på oppussing? Hvordan er det et lønnsomt yrke? Anonymous poster hash: 99bfb...187 Hvem er det som har det som yrke egentlig? Sett for mye på amerikansk reality eller...? Anonymous poster hash: a501e...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #18 Skrevet 15. april 2015 Megler tar vel i snitt 100 000 pr salg. Hæ? Er det SÅ lønnsomt å være megler? 100.000 per dag de selger en bolig? Selger de fem boliger i uka kan de altså tjene 25 millioner? Anonymous poster hash: 99bfb...187
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #19 Skrevet 15. april 2015 Akkurat nå, ja. Men mye kan endre seg på noen år. Er du håndverker? Anonymous poster hash: 62030...dfb Har ikke fagbrev, men vet hvordan man slår inn en spiker, for å si det sånn. Anonymous poster hash: 99bfb...187
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #20 Skrevet 15. april 2015 Skal du kjøpe i Thailand? Lykke til. Det er ikke bare til å kjøpe noe i Thailand. Det var bare et eksempel. Men jeg skal flytte til et billig land med behagelig klima. Kanskje Thailand, kanskje et annet land. Har ikke studert det så nøye, kanskje det finnes bedre alternativer. Forslag? Anonymous poster hash: 99bfb...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå