Gå til innhold

Tips til farger/innredning i leilighet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd for meg selv i et par år nå, og er utrolig glad i leiligheten min. Men jeg har endelig bestemt meg for å pusse opp her. Jeg leier, så jeg kan ikke gjøre så veldig mye, og jeg har veldig begrenset med penger, så det kan ikke koste så veldig mye. Så jeg har bestemt meg for å male veggene i noen rom, og gå til innkjøp av nye pynteputer og potteplanter osv.

På soverommet har jeg trepanel på tre av veggene, så de vil jeg ikke male, men jeg vil male den siste veggen - hvilke farger er det "best" å ha på et soverom? Sånn mtp beroligende farger og sånt. Når jeg bestemmer meg for farge på veggen kan jeg velge hva jeg vil gjøre med dekor. Nye gardiner og sånt kanskje.

Stua mi er ganske stor, så jeg tror jeg ønsker å beholde tre vegger "blanke" der også, kanskje i en slags offwhite, og så ha den korteste veggen lengst vekk fra vinduene i en mørkere? Ser for meg at det vil gjøre stua litt lunere uten å gjøre den mindre, og at det gir den mer.. sjarm, på en måte. Mer stil hvis jeg har en vegg i en farge og dekorerer deretter. F.eks blått og gull, grønt og gult, rødt og svart.. Noe i den dur. Altså at veggen bli blå og dekoren blir gull?

Gangen er dritstygg og trenger virkelig en omgang. Eneste med den er at det står et skap i tre der. Og så toalettet. Bittelite, med akkurat nok plass til toalettet og en liten vask. Burde jeg ha en sterk farge der eller en "rolig" farge? Helt enkelt hvitt er ikke et alternativ. Nesten alt her som ikke er tre er allerede hvitt, leiligheta jeg flytta fra var hvit, og den jeg vokste opp i ble hvit, og hvis jeg må male fler vegger hvite kommer jeg til å spy.

Jeg har virkelig ikke peiling, hver gang jeg har hatt mulighet til å innrede og pusse opp har noen gjort det før jeg har rukket å tenke ut farger. På barnerommet mitt, når jeg fikk mulighet til å pusse opp det, ville jeg ha lilla og hvite vegger. Det ble hvitt. Når vi flytta (med mamma) fikk jeg velge maling, alt annet ble gjort før jeg rakk å en gang ta oversikt. Når jeg og eksen flytta inn hit hadde han innreda før jeg en gang kom inn døra. Hvis jeg brukte for lang tid til å tenke på hvor jeg ville ha speilet hengte han det opp på første og beste plass. Nå har han flytta og jeg vil ikke være den tafatte jenta som står og ser på at alle dekorerer hos meg mer, nå vil JEG bestemme..

Og så er jeg plutselig den tafatte jenta som har så mange valg at hun ikke greier å bestemme seg. :fnise: Egentlig trenger jeg bare litt inspirasjon. Tips til hvilke farger som trigger hva. Hva er farger som gjør en rolig og egner seg til soverom, hvilke farger egner seg best til små rom, hva gjør du med ei stor og upersonlig stue?

Anonymous poster hash: b353f...458
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Lag en konto på Dragdis (det her pga Dragdis har hashtags).

2. Lag en mappe kalt Interiør, kjøkken, bad eller hva du nu vil pusse opp.

3. Begyn å google de fargene, stilartene og kast den informasjonen du liker i mappa di (bilder, linker, notater, videoer), etterhvert vil du se hva du liker og kan begynn å skille klinten fra hveten og bestemme deg for hvordan du vil ha det. Er du på iOS så finnes det en app også, vi Androidbrukere må vente litt lengre.

Skrevet

På soverommet anbefales blåtoner, og man bør unngå hvit og hvitfarger. Jeg foretrekker blåfarger med minst 30% svart i seg. Liker du blått og grønt, kan du male hele leiligheten i blå- og grønnfarger.

Anbefaler deg å gå i fargehandel og hente fargekart. Finn noen farger du liker, og få hjelp i en skikkelig fargehandel til å finne farger som passer sammen. Du kan også spørre på Facebook-siden til Jotun Lady, men du må gi dem noe å gå etter, gjerne noen farger du liker/vurderer.

AnonymBruker
Skrevet

På soverommet anbefales blåtoner, og man bør unngå hvit og hvitfarger. Jeg foretrekker blåfarger med minst 30% svart i seg. Liker du blått og grønt, kan du male hele leiligheten i blå- og grønnfarger.

Anbefaler deg å gå i fargehandel og hente fargekart. Finn noen farger du liker, og få hjelp i en skikkelig fargehandel til å finne farger som passer sammen. Du kan også spørre på Facebook-siden til Jotun Lady, men du må gi dem noe å gå etter, gjerne noen farger du liker/vurderer.

Har faktisk vurdert grønt på soverommet, siden tre av fire vegger er panel. Føler det vil gjøre rommet varmt. En litt mørk grønnfarge. Har vurdert å ha blått og grønt over hele, men sitter med en følelse av at det kan bli kjedelig hvis det er samme farger hele veien. Hva med f.eks mørk grønn og tre på soverommet (som er innerst), blå og offwhite på stua, rommet som kommer etter er gangen, den kan jeg han en blå-lilla farge, og toalettet som ligger ved gangen kan ha en nyanse i den andre enden ? grønn-blå-lilla.. rød? Eller blå? Æsj, det er så mange muligheter!

Skal helt klart hente fargekart før jeg maler, og snakke med noen som virkelig har peiling før jeg maler. Men jeg vil ha innspill, tips og inspirasjon sånn at jeg har en viss peiling på sånn ca hvor jeg vil med det før jeg står i butikken.

TS

Anonymous poster hash: b353f...458

Skrevet

Om du vil ha en vegg med farge eller alle, er en smaksak. Jeg foretrekker farge på alle veggene.

Grønt på soverommet kan absolutt bli bra. Grønn er også en naturlig, rolig farge. Det finnes mange grønn- og blåfarger, og du trenger ikke være redd for at det blir kjedelig. Det hele kommer an på nyansen og fargestyrken.

Det finnes retningslinjer for hvordan man kan ha ulike farger som passer sammen, og da kan man se på fargekoden.

Med forbehold om at jeg husker feil. En farge består av tre deler: hvit, svart og kulør. Kulturbyen består igjen av en blanding av to farge (rød, gul, grønn, blå). Farger med lik andel kulør (eller var det svart?) Vil ikke krasje. Dersom parforholdet i tilførselen er lik, men blandingsforholdet mellom hvit, svart og kulør varierer, vil de også passe sammen. Dette kan du lese om hvis du Google ncs-kode. Flinke ansatte i fargehandel kan mer om dette, og vet om mer som kan passe sammen for å skape en rød tråd i boligen som ikke blir for kjedelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...