Gå til innhold

Når kan hunden være hjemme alene?

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Når kan hunden være hjemme alene i rundt 8 timer? Hvordan trener man den opp til det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg har en valp på 14 uker som jeg fortsatt ikke vil la være alene mer enn maks en time, og selv dèt er noe vi bare nettopp har startet med. Det er først de siste 2 ukene at han har begynt å vise mer selvstendig atferd, så da har det vært naturlig å la ham være alene litt, men en hel arbeidsdag kommer ikke på tale enda.

Hvis han er opptatt med noe kan vi forlate leiligheten uten at han reagerer, da begynte vi med å stå utenfor døren i under et minutt, så kom vi inn igjen og belønner med godbit. Vi har gradvis økt tiden, og nå kan vi fint gå på butikken uten at han reagerer. Når vi ikke er der er han i soverommet som vi har valpesikret, der er det ikke ting han kan skade seg på, og han føler seg trygg der. Det vi har gjort er å gi ham en frossen Kong med godbiter i kun når vi skal gå (han får det ikke ellers), sånn at han forbinder det at vi går med noe ekstra gøy. I tillegg holder det ham opptatt lenge nok til at vil være trøtt nok til å sove når han er ferdig med den.

Anonymous poster hash: 1688a...4ad
Gjest Unknown
Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg har en valp på 14 uker som jeg fortsatt ikke vil la være alene mer enn maks en time, og selv dèt er noe vi bare nettopp har startet med. Det er først de siste 2 ukene at han har begynt å vise mer selvstendig atferd, så da har det vært naturlig å la ham være alene litt, men en hel arbeidsdag kommer ikke på tale enda.

Hvis han er opptatt med noe kan vi forlate leiligheten uten at han reagerer, da begynte vi med å stå utenfor døren i under et minutt, så kom vi inn igjen og belønner med godbit. Vi har gradvis økt tiden, og nå kan vi fint gå på butikken uten at han reagerer. Når vi ikke er der er han i soverommet som vi har valpesikret, der er det ikke ting han kan skade seg på, og han føler seg trygg der. Det vi har gjort er å gi ham en frossen Kong med godbiter i kun når vi skal gå (han får det ikke ellers), sånn at han forbinder det at vi går med noe ekstra gøy. I tillegg holder det ham opptatt lenge nok til at vil være trøtt nok til å sove når han er ferdig med den.

Anonymous poster hash: 1688a...4ad

Okei, tusen takk for svar! :)

Skrevet

Du har fått et bra svar allerede. :) Slik læring skjer gradvis. Start f.eks når valpen er trøtt og sover, da kan du f.eks gå og hente posten. Vær rask og vær tilbake igjen før valpen våkner. Ikke gjør noe nummer av at du går eller at du kommer tilbake.

Gradvis er du lenger borte, men aldri så lenge at valpen begynner å hyle. Del gjerne av et område som du kan "valpesikre", men unngå å sette hunden i et bur. Du kan f.eks ha et bur med døren åpen i det området du ønsker valpen skal være i, så blir det en koselig liggeplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...