Glamann Skrevet 15. april 2015 #1 Skrevet 15. april 2015 Hei Jeg har fått i oppdrag å skaffe bakst til en stand og ble utfordret til å prøve å bake kanelboller. Skal nå prøve det å se om det er vellykket i lite format først før jeg går i gang med stort format. Tre spørsmål. Det første. Sikkert dumt spørsmål, men kan jeg bare ta en oppskrift å gange opp ingrediensene for å få 500 eller er det noe jeg må ta mer eller mindre av for at det skal bli vellykket? Det andre. Er 500 boller mange kanelboller selv om jeg skal stå på stand? Antar det blir en del trafikk rundt meg den dagen siden det er på marken jeg skal stå. Det tredje. hvor lang tid vil jeg bruke på å lage disse med en vanlig kjøkkenovn?
Tbag Skrevet 15. april 2015 #2 Skrevet 15. april 2015 Oi, DET var mange kanelboller!! Bare å gange opp oppskriften, allikevel med mindre du har industrimaskin vil du ikke få laget så stor deig av gangen. Jeg synes det høres fryktelig mye ut, allikevel er det vanskelig å si mtp at jeg ikke vet varighet og hva slags type marked. Det er litt vanskelig å si, allikevel tar ca ett brett mellom 7-10 min å steke. Så da kommer det an på hvor mange du får på ett brett. Det høres vannvittig tidkrevende ut å bake så mange, med mindre du har tilgang på industrimaskiner og ovner.
Mynona Skrevet 15. april 2015 #3 Skrevet 15. april 2015 500 kanelboller Steike!! Tror nok du må doble oppskriften i flere omganger. Altså, deig til 500 stk får du ikke i en vanlig kjøkkenmaskin. Men lag dobbel oppskrift, rull ut og stek og start på nytt på dobbel oppskrift til du kommer opp i 500. Men skal de selges? Hvor mange mennesker er det forventet at det kommer på dette arrangementet? For hvis det er forventet 500 gjester, er 500 kanelboller alt for mye. Alle kjøper/tar ikke. Tror det går færre hvis det skal kjøpes enn hvis det skal deles ut. Men her kan jeg ta feil, det kommer an på arrangement og "brukermassen".
Mynona Skrevet 15. april 2015 #4 Skrevet 15. april 2015 La oss si du får 10 kanelboller i ovnen om gangen. 500stk/10=50 stekeomganger x 8min=400 stekeminutter/60 = 6,66 timer - altså nesten 7 timer med steking alene! 2
Gjest Tekola Skrevet 15. april 2015 #5 Skrevet 15. april 2015 500 er MANGE kanelbolleR. Jeg laget en oppskrift med 25 store, og det var mye jobb. Men gå for små om de skal deles ut. Anbefaler "verdens beste boller" fra Det søte liv-bloggen, de kan du lage om til kanelboller, står der inne det og Hvor mange timer skal du stå? Hva er realistisk antall mennesker som prater med deg? Og som vil ha bolle?
Gjest Lille-pus Skrevet 15. april 2015 #6 Skrevet 15. april 2015 Ojojoj ! 500 kanelboller Ok.... til 40-50 kanelboller bruker jeg en deig med 2 kilo hvetemel. Du skal lage 10-12 slike deiger, så du må regne med at du trenger 20 - 24 kilo hvetemel og 10-12 liter melk. Og steketiden er jo noe for seg selv... det betyr igjen at du må avpasse hevetid for de ulike deigposjonene etter hevetider og steketider. 1
Glamann Skrevet 15. april 2015 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2015 (endret) Oi, høres ut som det blir mye jobb. Jeg leser det som at inntjeningen ikke kommer til å forsvare innsatsen. Det er en markedsplass i byen hvor jeg antar det kommer en del mennesker. Skal det være noe poeng i å selge dette så må vi opp volum. La oss si du får 10 kanelboller i ovnen om gangen. 500stk/10=50 stekeomganger x 8min=400 stekeminutter/60 = 6,66 timer - altså nesten 7 timer med steking alene! Er de så store kanelbollene? har sett de som er på kaffebrenneriet, men blir de så store ved en vanlig oppskrift jeg finner på nett? Ja det er veldig mye jobb hvis det tar så lang tid. 500 er MANGE kanelbolleR. Jeg laget en oppskrift med 25 store, og det var mye jobb. Men gå for små om de skal deles ut. Anbefaler "verdens beste boller" fra Det søte liv-bloggen, de kan du lage om til kanelboller, står der inne det og Hvor mange timer skal du stå? Hva er realistisk antall mennesker som prater med deg? Og som vil ha bolle? Det skal ikke deles ut, men selges til inntekt for en forening. Jeg skal stå en lørdag i åtte timer. Jeg og et par til. Oi, DET var mange kanelboller!! Bare å gange opp oppskriften, allikevel med mindre du har industrimaskin vil du ikke få laget så stor deig av gangen. Jeg synes det høres fryktelig mye ut, allikevel er det vanskelig å si mtp at jeg ikke vet varighet og hva slags type marked. Det er litt vanskelig å si, allikevel tar ca ett brett mellom 7-10 min å steke. Så da kommer det an på hvor mange du får på ett brett. Det høres vannvittig tidkrevende ut å bake så mange, med mindre du har tilgang på industrimaskiner og ovner. Ja, vet jeg må dele opp i flere omganger. Har ikke tilgang til industrimaskin nei. Skal stå i åtte timer Endret 15. april 2015 av Glamann
Biloba Skrevet 16. april 2015 #8 Skrevet 16. april 2015 Høres ut som et stort prosjekt. Har du noen du kan be på bakedugnad? Jeg ville gått for deiger til 40 boller av gangen, det blir 2 brett av vanlig hjemmelaget størrelse. Jeg ville laget porsjonsposer med sukker, kardemomme og slike små tørre ingredienser, slik at du ikke har så mye å måle opp hver gang du starter en ny deig. Jeg ville også vurdert å lage noen langpannekaker til å spe på med i stedet for de 200 siste bollene, som kan stekes mens første bolledeig heves. Kaldhevet deig kan også være lurt, da kan du sette deiger dagen før og konsentrere deg om utbaking på dagen. Uansett, jeg synes 500 boller er i overkant mye for 1 person.
Biloba Skrevet 16. april 2015 #9 Skrevet 16. april 2015 Høres ut som et stort prosjekt. Har du noen du kan be på bakedugnad? Jeg ville gått for deiger til 40 boller av gangen, det blir 2 brett av vanlig hjemmelaget størrelse. Jeg ville laget porsjonsposer med sukker, kardemomme og slike små tørre ingredienser, slik at du ikke har så mye å måle opp hver gang du starter en ny deig. Jeg ville også vurdert å lage noen langpannekaker til å spe på med i stedet for de 200 siste bollene, som kan stekes mens første bolledeig heves. Kaldhevet deig kan også være lurt, da kan du sette deiger dagen før og konsentrere deg om utbaking på dagen. Uansett, jeg synes 500 boller er i overkant mye for 1 person.
Gjest Honeyblossom Skrevet 16. april 2015 #10 Skrevet 16. april 2015 500?! Uff.. Jeg syns det tar en evighet å bare lage 30 Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå