AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #1 Skrevet 15. april 2015 Hei, jeg håper på at noen kan hjelpe meg med et spørsmål. For en tid tilbake fikk moren min en skade i ryggen som gjorde at hun måtte tilbringe månedsvis på sykehus og rehabiliteringssenter. Det var en periode hun ikke kunne røre seg i det hele tatt. Nå som hun er klar til å flytte hjem, er det noen utfordringer med huset hennes. Det må tilpasses rullestol og det må gjøres endringer på badet. Noe kommunen i visse tilfeller skal dekke. Kommunen har nå uttalt seg det at de heller vil flytte moren min til en ferdig tilpasset leilighet, noe som blir dyrere for henne personlig da hun ikke har mye igjen på boliglånet hun har idag. Hun er også fast bestemt på at hun vil fortsette å bo i huset hun alltid har bodd i. Kan kommunen tvinge henne til å flytte? Noen som har info om hvilket regelverk og hvilke lover jeg kan sjekke for å se hva som kan være aktuelt? Jeg takker MASSE for alle svar for dette har jeg virkelig ikke greie på... Anonymous poster hash: 37536...3d4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #2 Skrevet 15. april 2015 Kommunen kan ikke tvinge henne til å flytte, men takker din mor nei til tilbudet om tilpasset leilighet er hun selv ansvarlig for å fikse det som trengs for å flytte tilbake til huset. Så lenge kommunen har gitt ett tilbud har de oppfylt det de er pålagt, at det ikke er det din mor ønsker er ikke vesentlig i den sammenhengen. Og helt ærlig så syns jeg ikke det er rett at det offentlige skal betale for ombygging av ett hus når de har et fullverdig, tilpasset tilbud som står klart. Er endel involvert i denne problemstillingen via jobb, pasienten kan ikke velge tilbud så lenge de får ett tilbud som er forsvarlig. Anonymous poster hash: 1c905...01d 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #3 Skrevet 15. april 2015 Kommunen kan ikke tvinge henne til å flytte, men takker din mor nei til tilbudet om tilpasset leilighet er hun selv ansvarlig for å fikse det som trengs for å flytte tilbake til huset. Så lenge kommunen har gitt ett tilbud har de oppfylt det de er pålagt, at det ikke er det din mor ønsker er ikke vesentlig i den sammenhengen. Og helt ærlig så syns jeg ikke det er rett at det offentlige skal betale for ombygging av ett hus når de har et fullverdig, tilpasset tilbud som står klart. Er endel involvert i denne problemstillingen via jobb, pasienten kan ikke velge tilbud så lenge de får ett tilbud som er forsvarlig.Anonymous poster hash: 1c905...01d Hei TS her, Jeg er helt enig, det er moren min som er et stabeist uten like og det er umulig å diskutere med henne om dette så jeg bare lurer på om det finnes andre muligheter rett og slett... Tusen takk for svaret forresten Anonymous poster hash: 37536...3d4
Amarinda Skrevet 15. april 2015 #4 Skrevet 15. april 2015 Kommunen har ikke ansvar for å betale noe som helst, men dere kan få støtte til ombygging gjennom husbanken, noe som vanligvis forvaltes av kommunen. Det er en maxsum i dette tilskuddet. Om ombyggingen av huset kommer utover denne summen må din mor ordne med dette selv. Antar at hun har noen form for forsikringssum som skal utbetales? I så fall er det mange som bruker den til nettopp dette formålet.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #5 Skrevet 15. april 2015 Hun har et boliglån, skriver du? Er det et kommunalt lån eller et vanlig banklån? Kommunen er ikke forpliktet til å betale noe som helst, det kan søkes kommunen om tilskudd til utbedring. Søknaden kan avslåes av kommunen. Mår hun nå er på en institusjon så skal der være en sosionom eller andre som kan hjelpe. Vær og obs på at sykehus er uten egenbetaling, men har hun vært på rehabilitering eller opptrening, så kommer det normalt en gedigen regning, etter en tid. Fordi slike opphold skal betales med egenandel pr. Døgn. Dette vet de i kommunen. Anonymous poster hash: e88d1...f96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå