AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #1 Skrevet 15. april 2015 Jeg har begynt å tenke på å gå ned i vekt, og vet veldig godt at jeg må spise både sunnere og mindre. Problemet mitt er at jeg blir så uvel når jeg er sulten og hjernen slutter å fungere, og det blir problematisk når jeg er masterstudent og det blir lange dager på biblioteket. Vil jo ikke sulte meg heller. Jeg har også meldt meg inn i et treningsstudio og planlegger å trene i hvert fall tre dager i uka (når det er fint vær blir det sikkert et par løpeturer i tillegg). Jeg er rundt 173 cm og veier ca 75-78 tror jeg, en stund siden sist jeg veide meg. Målet er 65-70 kg. Tips? Anonymous poster hash: 1c2f6...16e
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #2 Skrevet 15. april 2015 Obs: Vekta er ikke så veldig nøye, men må stramme opp veldig. Mye fett på magen f.eks. Anonymous poster hash: 1c2f6...16e
Gjest Runforit Skrevet 15. april 2015 #3 Skrevet 15. april 2015 Ikke legg deg under 1500 kcal på treningsfrie dager, pluss på 3-500 kcal de dagene du trener(alt ettersom hvor hardt du trener.) Spis godt med proteiner og fett(metter fort og lenge) og komplekse og trege karbohydrater(stabilt blodsukker). Finn inspirasjon til gode retter på diverse matblogger; du skal nye og kose deg med god mat hverdag som helg. Sett opp matplan for hver dag hele uka med frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds og handle inn alt du trenger en gang i uka. 1
Pringle Skrevet 15. april 2015 #4 Skrevet 15. april 2015 De færreste opplever da at de sulter med 500 kalorier pr dag i underskudd, spesielt når også de spiser sunnere enn ellers? Hva mener du med å spise sunnere? Hva mener du med å spise mindre?
Gjest ulvepopcorn Skrevet 15. april 2015 #5 Skrevet 15. april 2015 Hvordan i alle dager greier dere å telle kalorier…?
Pringle Skrevet 15. april 2015 #6 Skrevet 15. april 2015 Hvordan i alle dager greier dere å telle kalorier…? Vennligst utbroder!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #7 Skrevet 15. april 2015 De færreste opplever da at de sulter med 500 kalorier pr dag i underskudd, spesielt når også de spiser sunnere enn ellers? Hva mener du med å spise sunnere? Hva mener du med å spise mindre? Skjønner ikke første spørsmålet ditt, men det blir mye usunn og kjapp mat, så må tenke mer på hva jeg putter i meg. Jeg har en tendens til å spise veldig mye av det jeg synes er godt, selv om en porsjon hadde holdt, så må stoppe med det også. Anonymous poster hash: 1c2f6...16e
Pringle Skrevet 15. april 2015 #8 Skrevet 15. april 2015 Skjønner ikke første spørsmålet ditt, men det blir mye usunn og kjapp mat, så må tenke mer på hva jeg putter i meg. Jeg har en tendens til å spise veldig mye av det jeg synes er godt, selv om en porsjon hadde holdt, så må stoppe med det også. Anonymous poster hash: 1c2f6...16e Det første spørsmålet mitt var bare retorisk Det du svarer her blir altfor vagt til at noen kan hjelpe deg, tror jeg. Du må få deg en oversikt over hvor mange kalorier du får i deg, sånn at det verken blir for mye eller for lite mat. Du skal ikke kutte ut alt det du liker, men spise så mye mindre at du går ned i vekt. Du skal også passe på å få i deg det du trenger av alle næringsstoffer hver dag. 1
Gjest ulvepopcorn Skrevet 15. april 2015 #9 Skrevet 15. april 2015 Vennligst utbroder! Å følge med hva hva alt man spiser har av kalorier..? Jeg har prøvd, men har rett og slett ikke greid det.. Bruker dere apper, tabeller, tipping…?
Pringle Skrevet 15. april 2015 #10 Skrevet 15. april 2015 (endret) Å følge med hva hva alt man spiser har av kalorier..? Jeg har prøvd, men har rett og slett ikke greid det.. Bruker dere apper, tabeller, tipping…? Ihvertfall ikke tipping Jeg bruker myfitnesspal - for varer som ikke finnes i databasen der, ser jeg på pakka, eller matvaretabellen for råvarer som ikke har innholdsdeklarasjon. Aller helst bør du sjekke hver enkelt matvare, mye i databasen er feil. Og så veie alt du inntar, på en elektronisk gramvekt. Det tekniske med kalortelling er ikke det som er vanskelig for de fleste. Utfordringen er å disponere kaloriene sine sånn at man er passe mett og fornøyd og opplagt, og ikke falle for "fristelsen" å spise for lite. Det lønner seg aldri, man lurer bare seg selv, for man vil sprekke etter å ha spist for lite over tid. Endret 15. april 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #11 Skrevet 15. april 2015 Har lastet ned myfitnesspal så fra nå av skal jeg prøve å huske å føre det jeg spiser opp der. Er litt redd for å bli for besatt av å telle kalorier, men etter hvert så vet man vel sånn ca hvor mye det blir i løpet av en dag? Så det er vel viktigst å være veldig nøye på det i starten... Anonymous poster hash: 1c2f6...16e
Gjest The damned Skrevet 15. april 2015 #12 Skrevet 15. april 2015 Du blir jo mer mett av sunn mat, så lenge du spiser nok og ikke sulter deg. Ville ikke satset på altfor mager mat. Litt fett må man ha, så lenge det er sunt fett. Jeg blir i hvert fall mer sulten av usunn mat enn sunn mat, og i usunn mat er det ofte mer kalorier, men det holder deg ikke mett lenge. Merker i hvert fall at jeg ikke har det sukkersuget som jeg hadde før, men kan få det noen ganger enda. Det suget går vekk når jeg spiser og blir god og mett. Hadde utrolig dårlige vaner før, og kunne gjerne droppe måltider og spise sjokolade istedenfor.
Pringle Skrevet 15. april 2015 #13 Skrevet 15. april 2015 Har lastet ned myfitnesspal så fra nå av skal jeg prøve å huske å føre det jeg spiser opp der. Er litt redd for å bli for besatt av å telle kalorier, men etter hvert så vet man vel sånn ca hvor mye det blir i løpet av en dag? Så det er vel viktigst å være veldig nøye på det i starten... Anonymous poster hash: 1c2f6...16e Gratulerer De som blir "besatt" av kaloritelling, har gjerne et usunt forhold til mat og spising (ikke bare en usunn livsstil, altså) samt selvbilde, fra før. Ikke bekymre deg. Mange har telt kalorier i årevis (også etter nådd målvekt) uten å ta skade av det. Jeg tror frykten for kaloritelling henger igjen fra gammelt av da slankekurer var tingen og man skulle spise minst mulig, dessuten er det ingenting å tjene for de som vil selge deg matplaner, piller, pulvere, slankebelter og teer, når folk ordner seg selv.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #14 Skrevet 15. april 2015 Å følge med hva hva alt man spiser har av kalorier..? Jeg har prøvd, men har rett og slett ikke greid det.. Bruker dere apper, tabeller, tipping…? Jeg veier alt og regner det ut i excel, så jeg bruker ingen app. Det er virkelig ikke så mye styr: Du veier knekkebrødet, veier pålegger, regner ut hvor mange kalorier det er i knekkebrødet og i pålegget. Går veldig greit. Anonymous poster hash: 3a36d...f21
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #15 Skrevet 15. april 2015 Jeg har ikke råd til pulsklokke- og belte nå, så jeg bruker bare en app (Endomondo) eller kaloriteller på tredemølle når jeg løper. Vil dere si de ligger generelt over eller under det man faktisk forbrenner? Anonymous poster hash: 1c2f6...16e
Pringle Skrevet 15. april 2015 #16 Skrevet 15. april 2015 Jeg ville råde deg til å se bort fra treningskalorier og heller bare ta det som en bonus. De fleste enhetene overestimerer forbrente kalorier.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #17 Skrevet 15. april 2015 Okei. Greit å ha nogenlunde oversikt allikevel. Og så lurer jeg på en ting til. For jeg har en tendens til å spise så fort jeg føler meg sulten, og føler det er omtrent hele tiden. Men det er vel strengt tatt ikke nødvendig? Hvor sunt er det å kjenne litt på den sultfølelsen før man spiser? Vil ikke sulte meg, men mener jeg leste et kostholdsråd om at det er bra å gå sulten litt. Anonymous poster hash: 1c2f6...16e
Gjest Runforit Skrevet 15. april 2015 #18 Skrevet 15. april 2015 Okei. Greit å ha nogenlunde oversikt allikevel. Og så lurer jeg på en ting til. For jeg har en tendens til å spise så fort jeg føler meg sulten, og føler det er omtrent hele tiden. Men det er vel strengt tatt ikke nødvendig? Hvor sunt er det å kjenne litt på den sultfølelsen før man spiser? Vil ikke sulte meg, men mener jeg leste et kostholdsråd om at det er bra å gå sulten litt. Anonymous poster hash: 1c2f6...16e Det kommer jo an på om du spise nok eller ikke. Spiser du nok og rett så skal du bli passelig sulten til de faste måltidene og sjeldent bli sulten mellom måltider. Jeg blir sjeldent skikkelig sulten, men jeg spiser solide måltider som består av godt med proteiner og fett og ikke minst nok kalorier. 2
grrwaffmjau Skrevet 15. april 2015 #19 Skrevet 15. april 2015 Når jeg telte kalorier kunne jeg spise mye større mengder enn når jeg ikke gjorde det, handler bare om å velge riktig mat
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #20 Skrevet 15. april 2015 Når jeg telte kalorier kunne jeg spise mye større mengder enn når jeg ikke gjorde det, handler bare om å velge riktig mat Det er bra! Jeg må nok bare gjøre det til en vane å notere ned kaloriene og bli mer bevisst på hva jeg stapper i meg Anonymous poster hash: 1c2f6...16e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå