Gå til innhold

Pomeranian

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Noen som har erfaringer med å ha pomeranian når man er allergisk? Hvordan går det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pomeranian er en rase som røyter mye, er det pelsen du er allergisk mot så er det mest sannsynlig ikke en rase du burde gå for. Jeg vil anbefale deg å finne en Pomeranian du kan tilbringe litt tid med, da det er veldig individuelt hvilke raser man reagerer på.

Anonymous poster hash: 5b649...ebd
Gjest Unknown
Skrevet

Pomeranian er en rase som røyter mye, er det pelsen du er allergisk mot så er det mest sannsynlig ikke en rase du burde gå for. Jeg vil anbefale deg å finne en Pomeranian du kan tilbringe litt tid med, da det er veldig individuelt hvilke raser man reagerer på.

Har hørt at de fleste allergikere reagerer på huden til hunden, og ikke pelsen. Pomeranian kan man jo bare børste ute før man går inn om det er pelsen man reagerer på?

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at de fleste allergikere reagerer på huden til hunden, og ikke pelsen. Pomeranian kan man jo bare børste ute før man går inn om det er pelsen man reagerer på?

En hund som røyter mye legger fra seg pels overalt, uansett om man børster den ute. Ja, mange reagerer på huden og ikke pelsen, men mange reagerer også på pelsen. Derfor anbefaler jeg deg å tilbringe tid med en, sånn at du finner ut om det er en rase du reagerer på.

Gjest Unknown
Skrevet

En hund som røyter mye legger fra seg pels overalt, uansett om man børster den ute. Ja, mange reagerer på huden og ikke pelsen, men mange reagerer også på pelsen. Derfor anbefaler jeg deg å tilbringe tid med en, sånn at du finner ut om det er en rase du reagerer på.

Om man ikke kjenner noen med pomeranian blir dette litt vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan høre med oppdrettere i nærheten?

Skrevet

Og enda noen reagerer på spyttet til hunden.

Men sett bort fra allergi i forhold til rasen så bør du være veldig nøye med å velge ut en god oppdretter. Rasen er dessverre svært utsatt for PL (Løse kneskåler, veldig smertefullt for hunden), og raseklubben godtar noe så fjernt som avl på hunder med opp til grad 3 sammenlagt. Det betyr at de aksepterer avl på to hunder hvor en har grad 1 og den andre har grad 2.

Og hos samtlige miniatyrraser så forekommer noe som heter Tracheal Collapses. Det betyr at luftrøret er svakt og kollapser. Det ser man i form av at hunden presser ut luft og har problemer med å puste ordentlig inn. Det dukker gjerne opp etter mye lek, iver, o.l.

Det finnes mange allergivennlige raser som har bedre helse enn akkurat pomeranien. Bare ment som et tips. :)

AnonymBruker
Skrevet

Og enda noen reagerer på spyttet til hunden.

Men sett bort fra allergi i forhold til rasen så bør du være veldig nøye med å velge ut en god oppdretter. Rasen er dessverre svært utsatt for PL (Løse kneskåler, veldig smertefullt for hunden), og raseklubben godtar noe så fjernt som avl på hunder med opp til grad 3 sammenlagt. Det betyr at de aksepterer avl på to hunder hvor en har grad 1 og den andre har grad 2.

Og hos samtlige miniatyrraser så forekommer noe som heter Tracheal Collapses. Det betyr at luftrøret er svakt og kollapser. Det ser man i form av at hunden presser ut luft og har problemer med å puste ordentlig inn. Det dukker gjerne opp etter mye lek, iver, o.l.

Det finnes mange allergivennlige raser som har bedre helse enn akkurat pomeranien. Bare ment som et tips. :)

Min har begge disse tingene du nevner, men er ikke plaget i det daglige. Men absolutt noe å være OBS på! :)

Når det er sagt så røyter min kun i årstidsskifter, dette er ikke noe som forekommer mer enn 1-2 uker to ganger i året.

Anonymous poster hash: 775e3...765

AnonymBruker
Skrevet

Om du må ha en allergivennlig hund så må du "prøve den ut" først. Hva gjør du om dere reagerer på hunden? Uansett hvor vanskelig det er skylder dere hunden såpass. En pomeranian kan bli opp til 17 år gammel.

Når det er sagt så syns jeg ikke min pomme røyter så mye som AB over meg sier. Jeg har også en mild form for allergi og reagerer ikke på min bortsett fra de gangene i året hun skifter pels. Da røyter hun jo selvsagt en del.

Anonymous poster hash: 7af0d...478

• Liker 1
Skrevet

En veninne av meg har det, hun er veldig allergisk mot alt av pelsdyr, og det går veldig bra :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke pelsen du er allergisk mot, men bla enzymer fra spyttet og talgen i huden. Dette setter seg i pelsen til hunden når den vasker seg og huden produserer talg som fester seg.

I utgangspunktet er ingen hunder allergifrie, men de kan være allergivennlige med svært lite allergener allergikere reagerer på.

Du kan fint ha en hund, men du må nok medisinere deg med både nesespray og tabletter. Regner med du kan få dette av legen din, om h*n mener det hjelper deg.

Det er viktig å prøve ut å ha hund i 2-3 uker før du finner ut om du tåler den. Og det er individuelt fra hver hund, også innen samme rase

Anonymous poster hash: 2897a...615
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke pelsen du reagerer på, men spyttet til hunden. Når hunden vasker seg, etterlater den seg spytt i pelsen.

Pomeranian er ikke nødvendigvis en allergivennlig hund, det kan være veldig individuelt. Kjenner noen som er allergiske som ikke kan være hjemme hos meg, da jeg har tre stykker. Mens oppdretterne min er allergisk mot noen hunderaser, men reagerer ikke på pomeranian. Du kan jo evt besøke en oppdretter og rett og slett "kjenne" litt på det?

Lykke til!

Edit: så nå at det er andre som har svart deg vedrørende spyttet til hunden...

Endret av Earth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...