Gå til innhold

Ekstrem tannverk! :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått hastetime hos tannlegen i morgen tidlig... Men vet søren ikke hvordan jeg skal overleve til da. Er en av de bakerste tennene som vi hadde planlagt rotfylling på om tre måneder, som plutselig har blitt kjempeille. Den har ikke gjort vondt før. Men begynte å gjøre vondt for et par dager siden. Og idag er det så ille, jeg får ikke gjort noenting. Har nesten ikke sovet i natt. Greier ikke å spise, heller ikke å drikke! Har tatt ibux og paracet, men det hjelper ikke. Nå er jeg skikkelig trøtt, har fått migrene, er ekstremt sulten (har ikke spise siden klokken 7 i går kveld), er skikkelig tørst, og jeg har så vondt at jeg greier ikke gjøre noenting. Hvordan jeg skal greie meg til i morgen tidlig... Er helt desperat.

Anonymous poster hash: d7659...20e
Skrevet

Tannlegevakten! Google og se om det finnes i nærheten av der du bor.

AnonymBruker
Skrevet

Ring rsnnlegen igjen. Drikke klarer du, når du bestemmer deg for at du vil.

Anonymous poster hash: 7045b...dcf

Skrevet

Finnes det en annen tannlege du kan kontakte, evt tannlegevakt?

AnonymBruker
Skrevet

Har fått hastetime hos tannlegen i morgen tidlig... Men vet søren ikke hvordan jeg skal overleve til da. Er en av de bakerste tennene som vi hadde planlagt rotfylling på om tre måneder, som plutselig har blitt kjempeille. Den har ikke gjort vondt før. Men begynte å gjøre vondt for et par dager siden. Og idag er det så ille, jeg får ikke gjort noenting. Har nesten ikke sovet i natt. Greier ikke å spise, heller ikke å drikke! Har tatt ibux og paracet, men det hjelper ikke. Nå er jeg skikkelig trøtt, har fått migrene, er ekstremt sulten (har ikke spise siden klokken 7 i går kveld), er skikkelig tørst, og jeg har så vondt at jeg greier ikke gjøre noenting. Hvordan jeg skal greie meg til i morgen tidlig... Er helt desperat.

Du har all min sympati akkurat nå. Tannverk er så inderlig vondt.

Det eneste som virker på meg er dispril i store mengder. Men er enig med de andre her, ring tilbake til tannlegen. Evt. tannlegevakt.

Anonymous poster hash: b341e...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ prøve å få i deg noe å spise og drikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstrem tannlegeskrekk, og hun jeg går hos nå, er første tannlegen jeg har vært hos på 20 år som jeg stoler på og slapper av hos :/

Skal prøve å krype meg ned på butikken og kjøpe noe posesuppe og sugerør... Jeg greier ikke å tygge noe som helst. Prøvde noen blåbær jeg hadde liggende istad, og det var ikke snakk om.

Dispril, er det reseptbelagt?

Gjest Godjente
Skrevet

Om de ikke har tannlegevakt, så ring legevakt og få brexidol til i morgen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg ned på kjøpesenteret og fikk kjøpt myk mat, og var innom apoteket og plukka opp ibux. Et par kombodoser med ibux og paracet har fått smertene ned på et nivå som er akseptabelt hvertfall! Migrenen er der fortsatt, men kan ikke ta migrenemedisinene mine, for de kaster jeg opp av >.< Nå er det bare 12 timer igjen til jeg skal være hos tannlegen så nå burde det gå bra...!

Gruer meg da. Har aldri rotfylt før...

AnonymBruker
Skrevet

Uff, stakkars deg :( . Du har min fulle empati, har selv hatt sånn tannverk at jeg gråt pga smertene. Fikk Paralgin Forte av et familiemedlem, men den ble jeg bare dopet av, hjalp overhodet ikke på tannverken. Men så tok jeg 1 Paracet og 1 Ibux og det hjalp såpass at jeg fikk noen timer søvn, hadde de liggende på nattbordet pluss et glass vann i tilfelle jeg skulle våkne av smerter, uff, skikkelig tannverk er skikkelig ille!! Ang rotfyllingen,jeg skal love deg en ting,og det er at rotfylling er bare 1 promille av det du gjennomgår nå. Jeg kjente ingenting da det endte med rotfylling, var bare superglad for at smertene ble borte. Lykke til!! :-) .

Anonymous poster hash: c987f...fe6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg ned på kjøpesenteret og fikk kjøpt myk mat, og var innom apoteket og plukka opp ibux. Et par kombodoser med ibux og paracet har fått smertene ned på et nivå som er akseptabelt hvertfall! Migrenen er der fortsatt, men kan ikke ta migrenemedisinene mine, for de kaster jeg opp av >.< Nå er det bare 12 timer igjen til jeg skal være hos tannlegen så nå burde det gå bra...! Gruer meg da. Har aldri rotfylt før... Anonymous poster hash: d7659...20e

Kjempebra. I morgen får du hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Rotfylling er en ting som høres vondt ut men som faktisk ikke gjør vondt i det hele tatt. Kjente INGEN smerte, heller det motsatte; all smerten jeg hadde da jeg gikk inn forsvant så fort de satte sprøyta.

Aldri vært så glad i litt liv for å se tannlegen...

Lykke til, du kommer til å følelse tusen ganger bedre i morgen når det er over !:)

Anonymous poster hash: 7c298...dd7

Skrevet

Den eneste medisinen som virker mot tannverk,er ibux,fikk jeg beskjed om en gang fra legevakta,det stemte,tok tre 200mg ,og borte var tannverken.Siden den gangen har jeg alltid ibux i skapet

Skrevet

En annen ting som funker mot akutt tannverk, foruten ibux, er å suge på en isbit. Kulden iser ned det betente og gir dermed straks smertelindring. Glemmer aldri da onkelen min fikk tannverk på selve julaften og hele julemåltidet hans besto av isbiter.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes søren meg nesten ikke noe som er verre enn tannverk! Enig med de over angående rotfylling, ikke vodt i det hele tatt. Håper du har fått hjelp nå :)

Anonymous poster hash: e0d9e...443
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste medisinen som virker mot tannverk,er ibux,fikk jeg beskjed om en gang fra legevakta,det stemte,tok tre 200mg ,og borte var tannverken.Siden den gangen har jeg alltid ibux i skapet

Jeg tar mye ibux allerede pga andre smerter (har på blå resept), så ibux alene tar ikke tannverken hos meg :( Men kombinert med paracet hjelper det heldigvis.

Vært hos tannlegen nå, hun ble ikke helt ferdig med rotfyllingen, så skal tilbake igjen om to uker for å fullføre. Selve rotfyllingen var ikke vond, men utrolig utmattende! Tok lang tid og var mye styr. Nå derimot gjør det skitvondt i tanna igjen, det advarte hun meg om at kom til å skje. Men kjennes like ille ut nå som i går! Så peiser på med mer smertestillende og skal prøve å legge meg til å sove en stund.

Skrevet

Jeg husker jeg var på ferie i England for noen år tilbake og fikk akutt tannsmerter.Hovnet opp og greier.
Viste seg hos meg at jeg hadde fått betennelse i en ny rotfylling og de gav meg antibiotika og veldig sterke smertestillende... :fnise: Er lenge siden jeg har vært så superglad men samtidig døsig, heldigvis gav smertene seg etter to dager og 4 dager etter kuren kunne de fikse rotfyllingen og rense før de lappa tanna sammen igjen x)

Tannsmerter er pyton.. ._.

Skrevet

Å gurgle munnen med varmt vann med masse salt i kan hjelpe.

Når jeg hadde tannsmerter gurglet jeg ofte, og det hjalp som bare det

:pasha:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar mye ibux allerede pga andre smerter (har på blå resept), så ibux alene tar ikke tannverken hos meg :( Men kombinert med paracet hjelper det heldigvis.

Vært hos tannlegen nå, hun ble ikke helt ferdig med rotfyllingen, så skal tilbake igjen om to uker for å fullføre. Selve rotfyllingen var ikke vond, men utrolig utmattende! Tok lang tid og var mye styr. Nå derimot gjør det skitvondt i tanna igjen, det advarte hun meg om at kom til å skje. Men kjennes like ille ut nå som i går! Så peiser på med mer smertestillende og skal prøve å legge meg til å sove en stund.

Rotfylling er en flere stegs prosess; først skal de sette inn antibakterielt middel som må sitte i tanna en stund, etter det så skal de sette inn et annet middel i rotkanalen og så etter det så må de sette en krone eller en varig fylling på tanna di. Blir fort 3-4 tannlegebesøk dette.

Ble nettopp ferdig helt med min, det er kjedelig å ligge i tannlegestolen så lenge, men fy søren så godt det er å bli ferdig :)

Hos meg kjente jeg ingenting etter rotfyllinga, men nest sannsynlig så er det nok fordi at jeg tok amoxycilin antibiotika som dempet infeksjonen i tanna

Anonymous poster hash: 7c298...dd7

Skrevet

Huff, har selv hatt tannverk i forbindelse med to visdomstenner i underkjeven som ble betente før de hadde kommet skikkelig ut. Fikk antibiotika, for tannlegen så helst at tennene kom lengre ut før de ble fjernet. Måtte innom for ny kur i flere runder, og til slutt måtte de bare opereres ut. Til tross for antibiotikaen, så dro jo tannlegen med ut en svær betent byll som var festet til tannen, så han sa at det var bra vi tok de - hadde jo fått kronisk betennelse.

Men jeg opplevede uansett at antibiotikakurene hjalp der og da, så om smertene skyldes betennelse i tannen, så kan du jo høre om mulighetene for en kur? Kjipt om du må gå rundt med tannverk over lengre tid, jeg følte meg i hvert fall som en ulykkelig person frem til tennene ble tatt ut. Sa tannlegen noe om det til deg - antibiotika altså? Det vil jo kunne hemme betennelsen i tannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...