Gå til innhold

Velge megler når ingen oppgir pris..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan velger man eiendomsmegler, når alle bare oppgir et prisintervall (60-90.000 f.eks.). Greit at man først og fremst går etter kjemi, men hva når man har god kjemi med flere enn èn? Hvordan gjør dere andre det?

Anonymous poster hash: 7cb85...467
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være greit å finne ut hvilke meglere som har solgt lignende boliger i nærområdet den siste tiden. Hvis det er en som går igjen i flere annonseringer, kjenner denne mest sannsynlig området, og kanskje har han/hun kjennskap til folk som er på jakt etter bolig i området.

Da jeg skulle selge leiligheten min fulgte jeg med på hva som skjedde i området. Jeg gikk på visninger og fikk med prospekter, fant ut hva leilighetene ble solgt for, og valgte til slutt en megler som hadde fått god pris på en leilighet på andre siden av gata, og som jeg hadde god kjemi med.

Du kan jo få flere meglere til å komme hjem til deg for en prisvurdering, så vil du nok få et mer konkret tilbud. Jeg brukte megler fra Krogsveen. Da var det en fast pakkepris - så da vet man i alle fall hva det kommer til å koste. De har også et boligsøkerregister, så de sender tips om boligen din til folk som kan være interessert. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltid be om et tilbud. Da får du en konkret pris å forholde deg til.

Anonymous poster hash: 2d838...d98
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan velger man eiendomsmegler, når alle bare oppgir et prisintervall (60-90.000 f.eks.). Greit at man først og fremst går etter kjemi, men hva når man har god kjemi med flere enn èn? Hvordan gjør dere andre det?

Jeg gikk først på visninger. Der får mann et ok intrykk av hvem som er dugende til å selge en bolig. Og det bør du gjøre. Overraskende mange meglere løfter knapt en finger for å selge huset ditt til en god pris (de får jo honoraret sitt uansett). I min by er det faktisk et helt firma bemannet av inkompetente tåper. At de ikke har gått konkurs er en kilde til undring.

Deretter inviterer du en megler fra de firmaene som virker kompetente hjem til deg. Be om et pristilbud. De kommer med det ferdig skrevet (selv om de forsikrer deg per telefon at de "ikke kan gi deg et tilbud før de ser boligen" :dry: ). Vær forberedt på at useriøse meglere later som de trodde du skulle signere kontrakt og blir sure. Jeg har måttet kaste ut meglere før (helt alvorlig).

Så velger du den megleren som fremstår som dyktig. Dette er ikke stedet til å spare 20 000, altså. En god megler kan i beste fall selge boligen din 300 000 over takst på visningsdagen, en dårlig i verste fall 300 000 under takst etter 4 mnd. Så velg den beste, ikke den billigste. Velger du en halvgod megler er det bedre å velge å selge selv.

Og: husk at meglerbransjen er som anleggsbransjen. Nemlig pill råtten. Stol ikke på noen. Dobbelsjekk alt.

Anonymous poster hash: e2020...9a9

• Liker 2
Skrevet

Vi gjorde som ovenfor, bare vi inviterte meglere som hadde visninger når vi kjøpte for 3 år siden. Endte med den dyreste, men han er den vi likte best for 3 år siden. 😁 han gav høyest pris og har blitt medeier i selskapet i mellomtiden. Eiendomsmeglerguiden.no var og litt interessant, der sammenlignet vi snittprisen og solgte boliger.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Og når man så har bestemt seg, må man varsle de andre om at de ikke er valgt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan velger man eiendomsmegler, når alle bare oppgir et prisintervall (60-90.000 f.eks.). Greit at man først og fremst går etter kjemi, men hva når man har god kjemi med flere enn èn? Hvordan gjør dere andre det? Anonymous poster hash: 7cb85...467

De er pålagt å oppgi pris, før oppdraget gis.

Vil de ikke oppgi pris, så kan du klage til Forbrukerrådet.

Få dem hjem og til å se på det som skal selges. Og inngi skriftlig tilbud. På den måten kan du sette den ene opp mot den andre og evt. Prute. Du får og en følelse av "kjemi".

Anonymous poster hash: f1850...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Og når man så har bestemt seg, må man varsle de andre om at de ikke er valgt?

De setter nok pris på at du gir en tilbakemelding, men det er ikke noe du gjøre.

Anonymous poster hash: 2d838...d98

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg fikk flere meglere på besøk (gratis) og de ga meg et konkret pristilbud på salget av akkurat min leilighet. Da kunne jeg velge. Jeg nevnte til og med til alle dem at jeg innhenter pristilbud fra flere og ba dem komme med lavest mulig tilbud. Hvis kjøpere må konkurrere om boligen, hvorfor kan ikke meglere konkurrere om selgere?

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde et par meglere over på oss, fikk konkrete tilbud og valgte hun som var mest realistisk.

• 3 måneder senere...
Gjest nilsson
Skrevet (endret)

Årsaken til at de ikke oppgir pris er fordi de har stort spillerom når det gjelder pris. De vil typisk prøve å ta en høy pris først. Denne prisen burde du klare å prute ned prisen med 50-60%. Meglerkostnader (totalt) burde ikke komme på mer enn 20 000-35 000 kr.

Eiendomsmeglerbransjen er pill råtten så vær kritisk til alt og dobbelsjekk alt. De vil prøve å fremstå som pålitelige og redelige, men dette er kun en fasade. Det er kun uintelligente og profittjagende mennesker uten noen form for indre driv som ender opp som eiendomsmeglere. I dette yrket er profitt eneste motiv (i motsetning til de fleste andre yrker).

Det lureste er, helt klart, å selge egen bolig selv. Du får statistisk sett mer for boligen din og sparer flere titalls tusen i form av reduserte kostnader. Eiendomsmeglerne er generelt sett lavt utdannet og faglige svake, så sannsynligheten for at du er en bedre selger enn eiendomsmegleren er stor.

Endret av nilsson
  • Liker 1
Skrevet

Årsaken til at de ikke oppgir pris er fordi de har stort spillerom når det gjelder pris. De vil typisk prøve å ta en høy pris først. Denne prisen burde du klare å prute ned prisen med 50-60%. Meglerkostnader (totalt) burde ikke komme på mer enn 20 000-35 000 kr.

Eiendomsmeglerbransjen er pill råtten så vær kritisk til alt og dobbelsjekk alt. De vil prøve å fremstå som pålitelige og redelige, men dette er kun en fasade. Det er kun uintelligente og profittjagende mennesker som ender opp som eiendomsmeglere. 

Det lureste er, helt klart, å selge egen bolig selv. Du får statistisk sett mer for boligen din og sparer flere titalls tusen i form av reduserte kostnader. Eiendomsmeglerne er generelt sett lavt utdannet og faglige svake, så sannsynligheten for at du er en bedre selger enn eiendomsmegleren er stor.

eiendomsmeglere skal vel ha tatt bachelor i eiendomsmegling for å kunne praktisere?

Ellers enig i at de kommer til å  prøve å få mest mulig inntekter, og dermed vil noen (kanskje mange) av dem ikke alltid si deg det som er mest gunstig for deg, men heller for seg selv.

Økonomisk sett når de tkun gjelder salget i seg selv kan det lønne seg å selge selv, og det er flere og flere som gjør det ved å bruke facebook. Men det er mange regler som man skal forholde seg til, og oppstår det mangler ved huset/konflikter/med videre, er man bedre beskyttet om man benytter seg av en megler. Så det er 50/50 synes jeg, og avhenger kanskje av både selgerens egne kunnskap, engasjement og flaks...

AnonymBruker
Skrevet

Når du ber om tilbud så be om totaltilbud, med andre ord et tilbud som inkluderer absolutt alle kostnader som annonse i avisen, flyers, utarbeidelse av prospekt, foto, pris på takstmann (kun pris for takstmann skal være uavhengig av megler).

Og sjekk samtidig om du er medlem eller kunde noe sted som har rabattavtale med et meglerfirma.

Jeg er i prosessen med salg nå, og som Danske Bank kunde får jeg rabatt hos Krogsveen.

Anonymous poster hash: 49a03...c25
Gjest nilsson
Skrevet (endret)

eiendomsmeglere skal vel ha tatt bachelor i eiendomsmegling for å kunne praktisere?

Ellers enig i at de kommer til å  prøve å få mest mulig inntekter, og dermed vil noen (kanskje mange) av dem ikke alltid si deg det som er mest gunstig for deg, men heller for seg selv.

Økonomisk sett når de tkun gjelder salget i seg selv kan det lønne seg å selge selv, og det er flere og flere som gjør det ved å bruke facebook. Men det er mange regler som man skal forholde seg til, og oppstår det mangler ved huset/konflikter/med videre, er man bedre beskyttet om man benytter seg av en megler. Så det er 50/50 synes jeg, og avhenger kanskje av både selgerens egne kunnskap, engasjement og flaks...

Har du sett hvilke krav som stilles til eiendomsmeglerstudentene ved BI og resultatene fra eksamen? Og ikke minst: Har du sett hvem som velger å studere eiendomsmegling? Det er ikke de smarteste i klassen for å si det pent.

Karakterer ved Eiendomsmegling ved BI i Trondheim (link).

Eiendomsmeglerstudentene kan ikke noe som helst.

Og dette fra en institusjon hvor karakterene kollapset ved nasjonal sensur..

Endret av nilsson
Gjest nilsson
Skrevet

Når du ber om tilbud så be om totaltilbud, med andre ord et tilbud som inkluderer absolutt alle kostnader som annonse i avisen, flyers, utarbeidelse av prospekt, foto, pris på takstmann (kun pris for takstmann skal være uavhengig av megler).

Og sjekk samtidig om du er medlem eller kunde noe sted som har rabattavtale med et meglerfirma.

Jeg er i prosessen med salg nå, og som Danske Bank kunde får jeg rabatt hos Krogsveen.

Under studietiden jobbet jeg hos EM1. De kjørte tilbudskampanjer hele tiden og oppga en fiktiv pris som reell pris. Så "tilbud" er som regel ikke "tilbud" i denne bransjen. Det er reell pris. Det burde være mulig å prute ned "tilbudskampanjer" relativt mye.

Skrevet

Vi valgte dyreste megler, angrer. Vi gjorde alt, huset solgte seg selv. Megleren satt på rumpen, ville ikke flytte visningen eksempelvis. Vi ville ha en mandag han tok konsekvent søndag. Ingen kom på visning. Så solgte vi etter privatvisninger på mandag.

AnonymBruker
Skrevet

Under studietiden jobbet jeg hos EM1. De kjørte tilbudskampanjer hele tiden og oppga en fiktiv pris som reell pris. Så "tilbud" er som regel ikke "tilbud" i denne bransjen. Det er reell pris. Det burde være mulig å prute ned "tilbudskampanjer" relativt mye.

Jepp.

Poenget mitt er få med absolutt alle kostnader i den prisen du får.

Du har ikke lyst til å oppleve at ting kommer i tillegg underveis.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte etter kjemi når jeg valgte en megler til å selge min bolig. Jeg hadde 4-5 meglere på besøk/befaring. Pristilbudene jeg fikk spant fra 55.000 til 70.000. Hun jeg valgte var nest dyrest, men fikk pruter ned prisen noen tusen. Hun hadde derimot solgt mange boliger av samme type som min, og da det var salget av min første bolig var jeg veldig opptatt av at det skulle gå redelig for seg. Det virker som meget er en del "trynefaktor", fordi det handler mye om hvem man føler at man kan stole på. Spør deg selv: "ville jeg kjøpt mitt livs største investering av denne personen?", i stedet for å vurdere om man kan spare 10-20.000 kroner på salget. Mest sannsynlig er det småpenger sammenlignet med hva man evt får rullende inn i bud.

Jeg fikk en oversikt når megleren var ferdig, og hun hadde brukt over 30 timer på salget av min leilighet. Samtidig var hennes provisjon ca 30.000, som gir 1000kr pr time. Jeg regner med at det skal tas skatt ut av dette, og evt andre avgifter, og da synes jeg faktisk det er helt innafor betalt for en sånn jobb. Og denne jobben gjorde hun rett og slett skikkelig bra.

Anonymous poster hash: 68d50...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Du kan forhandle om pris i dag.

Oppsøk alle og be om pris. Forhandler du ikke så betaler du mye

Anonymous poster hash: 7854c...6c3

Gjest nilsson
Skrevet (endret)

Det burde være mulig å forhandle seg frem til en pris som ligger langt under 60-90.000 kr. Jeg antar at det er snakk om en enebolig?

I en storby vil 50.000 kr totalt være en grei pris for salg av en middels stor enebolig (prisant. 4-5 mill.), men det er mulig å få det billigere. 

Personlig ville jeg ha solgt selv (15-20.000 kr totalt + 10-20 arbeidstimer). Det er ikke vanskelig å selge selv.

Og husk at det er markedet som bestemmer prisen på boligen din - ikke megleren.

Endret av nilsson

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...