Gjest Anonymous Skrevet 23. august 2004 #1 Del Skrevet 23. august 2004 Jeg tenker da selvsagt kun på det økonomiske aspektet. Er det ikke sånn at man får omgjort hele lånet til stipend dersom man har hatt rett til støtte i minst seks måneder før fødselen? Hvor lenge gjelder dette? For det studieåret man holder på med og/eller også så lenge man skulle hatt permisjon dersom man hadde vært i arbeid? Synes det høres ut som en litt sleip måte å skaffe seg en gratis utdanning på, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 23. august 2004 #2 Del Skrevet 23. august 2004 Ein får omgjort lån til stipen frå 3 veker før termin og 10 mnd framover. Sleip måte å få seg utdanning på :o Det forutsetter vel at man studera med ein liten baby, og det er vel ikkje berre berrre!! Ein får jo langt mindre enn dei som har vore i full jobb med rett til svangerskapspengar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 23. august 2004 #3 Del Skrevet 23. august 2004 Hvis du kun ser på økomomi så tror jeg ikke det lønner seg å få barn i studietiden. Du sparer vel kanskje 50-60 000 i studielån (gitt at du faktisk studerer med liten baby og ikke blir et år forsinket). Har du full rett til fødselspenger får du 6*G (og mange bedrifter dekker også full lønn i permisjonstiden hvis du tjener mer enn det). Har vært i begge situasjoner, og økonomisk var det ingen gullgruve å få barn i studietiden.. Og hvis det er en sleip måte og få gratis utdanning på så kan du jo prøve selv og se om du makter det. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 24. august 2004 #4 Del Skrevet 24. august 2004 Det som "lønner seg" er jo å ta eksamnene og bestå disse i "barselpermisjonen". Slik slipper du at studiene tar lengre tid, og du sitter igjen med mindre lån. Men det er tøft, knalltøft. Og neppe en ønskesituasjon når det er et lite barn som krever oppmerksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 24. august 2004 #5 Del Skrevet 24. august 2004 I tillegg til å få lånet som stipend, får du også litt over 33000 kr i engangsstønad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 24. august 2004 #6 Del Skrevet 24. august 2004 Det er vel vanlig å bli forsinket under studiene dersom man blir gravid og må ta seg av barn et års tid. Og så har man jo barn når man begynner å studere igjen også. Neppe sleip måte å få seg utdanning å, men en velferdsordning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest momseline Skrevet 25. august 2004 #7 Del Skrevet 25. august 2004 Men hva hvis far skal ha permisjon for å passe barnet mens mor går på skole? Da får hun hverken engangsstønad eller gjort om lånet til stipend? Permisjonspengene til far blir også beregnet utfra mors inntekt og den er jo ikke særlig høy når hun går på skole... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dreyer Skrevet 26. august 2004 #8 Del Skrevet 26. august 2004 Permisjonspengene til far blir også beregnet utfra mors inntekt og den er jo ikke særlig høy når hun går på skole... Far får fødselspenger etter sin egen inntekt og ikke mors. Jeg tror kanskje mors stillingsprosent har noe å si, har mor bare 70% stilling så får far 70% av sin inntekt i permisjonen. Er du fulltidsstudent så er det ikke noe problem, da får far 100% lønn (eller inntil 6G, kommer an på firmaet han jobber i dersom han tjener mer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #9 Del Skrevet 26. august 2004 Jeg tenker da selvsagt kun på det økonomiske aspektet. Er det ikke sånn at man får omgjort hele lånet til stipend dersom man har hatt rett til støtte i minst seks måneder før fødselen? Hvor lenge gjelder dette? For det studieåret man holder på med og/eller også så lenge man skulle hatt permisjon dersom man hadde vært i arbeid? Synes det høres ut som en litt sleip måte å skaffe seg en gratis utdanning på, jeg... Det var jo en rar måte å ønske barn til verden på. Det som det koster å få barn er mye mere enn hva du får omgort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murf Skrevet 28. august 2004 #10 Del Skrevet 28. august 2004 Synes det høres ut som en litt sleip måte å skaffe seg en gratis utdanning på' date=' jeg...[/quote'] Sleip blir litt feil ord.. skal folk straffes for at de får barn under utdanning? (Har ikke barn selv, så det er ikke derfor jeg svarer) Blir imponert over folk som klarer begge deler, jeg. Kjipeste er å få barn rett ETTER studie, mens man ikke har jobbet lenge nok til å få opptjent penger til permisjonen. M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå