Gå til innhold

sykkel og nakke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har skjev rygg og nakkeproblemer, men vil starte med sykling.

Jeg gikk i butikken og sa jeg ville ha en komfortabel sykkel for nakke og rygg, endtr opp med denne:

http://www.xeedbikes.no/xc-terreng/xc-3-sport-athena-275/

på sport1.

Men jeg får smerter i skuldra av å sykle bare 10 minutter. Blir det bedre etterhvert?

Burde ikke selgeren heller ha gitt meg en mer sånn her sykkel med bedre sittestilling?

http://www.fullrulle.com/bilder2013/karma3-l.png

Jeg er så frustrert over selgeren.

Anonymous poster hash: 91a20...0d2

Videoannonse
Annonse
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Ikke sikkert de har detaljkunnskap om alle skader og slikt heller. Hvorfor ba du ikke om en sykkel som den du lenket til sist der? Hør om du kan bytte den inn?

AnonymBruker
Skrevet

Her har du gjort en feil når du stolte på selgeren, en vanlig sykkelselger har knapt nok kompetanse om produktene han selger. Alt han gjør er å dytte deg i retning av et sånn ca passende produkt som han tjener gode penger på. Du burde heller spørre feks en fysioterapaut eller lege om hvilken sykkel som vil passe til deg.

Anonymous poster hash: bf25e...ab7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert de har detaljkunnskap om alle skader og slikt heller. Hvorfor ba du ikke om en sykkel som den du lenket til sist der? Hør om du kan bytte den inn?

Virket ikke som de hadde mye kunnskap.

Fordi han mente jeg ikke kunne sykle med den noe annet sted enn i byen, og jeg bor der det er mye grusveier. Får ikke bytte sa de.

Her har du gjort en feil når du stolte på selgeren, en vanlig sykkelselger har knapt nok kompetanse om produktene han selger. Alt han gjør er å dytte deg i retning av et sånn ca passende produkt som han tjener gode penger på. Du burde heller spørre feks en fysioterapaut eller lege om hvilken sykkel som vil passe til deg. Anonymous poster hash: bf25e...ab7

Jeg sa "jeg får tenke på det og komme en annen gang." Og da sa han "du får med støtte, hjelm og skjermer gratis hvis du kjøper denne nå." og jeg hadde med min far som er gjerrig, og han sa "da tar vi denne nå!". Og fikk ikke sagt noe mer.

Spurte min fysiot, hun ba meg høre hvilke sykler som passer for nakke.

Hilsen ts.

AnonymBruker
Skrevet

Neste gang bør du gå til en sykkelbutikk i steden for en sportsforretning. De pleier å ha bedre detaljkunnskap og er ofte syklister selv.

Siden du er "stuck" med sykkelen du har kan du bytte ut styrefremspringet (stemmet) med en som er brattere/lenger/kortere slik at du får en rettere sittestilling. Du kan også bytte ut styret til et med oppsving for rettere sittestilling.

Gå til en sykkelforretning og hør etter muligheter for en rettere sittestilling og tips mot stiv nakke/skuldre.

Hvis du sier hvor i landet du bor er det kanskje noen som har erfaring med butikker.

Anonymous poster hash: 11fb1...1a9
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang bør du gå til en sykkelbutikk i steden for en sportsforretning. De pleier å ha bedre detaljkunnskap og er ofte syklister selv. Siden du er "stuck" med sykkelen du har kan du bytte ut styrefremspringet (stemmet) med en som er brattere/lenger/kortere slik at du får en rettere sittestilling. Du kan også bytte ut styret til et med oppsving for rettere sittestilling. Gå til en sykkelforretning og hør etter muligheter for en rettere sittestilling og tips mot stiv nakke/skuldre. Hvis du sier hvor i landet du bor er det kanskje noen som har erfaring med butikker. Anonymous poster hash: 11fb1...1a9

Ts her:

Burde det ja.

Ja, det kan jeg jo. Skal spørre etter justerbart stem!

Tusen takk for tipset :)

Skrevet

På en sykkel kan du justere hvor høyt setet står, men du kan også justere hvor langt fram eller bak setet skal stå. Det er en eller to skruer på undersiden av setet som du løsner, så kan du dra det fram eller tilbake. Da kan du også justere vinkelen setet skal ha i forhold til horisontalplanet, de fleste foretrekker å ha det vannrett.

Ved å trekke setet litt fram får du en mer oppreist sittestilling og mindre belastning på nakken. Jeg ser at en annen her allerede har foreslått å bytte ut styrestemmen med en som kan justeres.

Generelt anbefaler jeg å kjøpe sykler på fagbutikker som Bull Ski og Kajakk (selv om navnet ikke inneholder order sykkel kan de mye om sykler), Milslukern, Raske Sykler, Oslo Sportslager, Sørensen sykler, Birk sport osv.

Når man har spesielle behov, som du har, er det enda sterkere grunn til å handle hos spesialistene. Det har du nå lært på den harde måten. Når du har brukt en sykkel såpass mye at den har synlig slitasje/skitt (det får den av å trille 100 meter i regnvær ute) skal det nok noe til å få bytta den. Du kan prøve å selge den brukt og skrive at den er ny av året og svært lite brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...