Gå til innhold

Er det for tidlig å plante i potter ute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så lyst til å begynne litt i hagen og plante litt i potter (stauder og slikt), men lurer på om det kanskje er litt for tidlig ennå? Er ikke nattefrost for tidenher jeg bor på vestlandet, selv om det kan jo svinge litt utover måneden.

Bør jeg vente til ut i mai før jeg planter i potter og bed?

Takk for hjelp :) Er ikke spesielt erfaren med hagearbeid.. Oppvokst i blokk, endelig kjøpt hus med hage!

Anonymous poster hash: f03b5...32d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan starte med enkelte sorter nå. Stemorsblomster greier en frostnatt, sies det. Så jeg har hatt flere krukker med stemor ute en stund nå, kanskje i tre uker allerede.

Ellers har jeg startet med frø både inne og ute. Noen frø skal ha det litt kjølig når de skal spire, feks salat og gulrot. Har også plantet en del stauder.

Ta deg en tur på et hagesenter og spør hvilke planter du kan sette ut. Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Om det er fare for frost så er det de vanlige løkplantene og stemor/fioler som stort dette er det trygge. Vestlandet er mye forskjellig. Vind er en annen faktor som ikke er spesielt gunstig om det samtidig er lave temperaturer.

Bor selv i Oslo og her synker temp fortsatt ofte under null på natten, Jeg har en svært planterom i kjelleren (i mangelen av et drivhus). Mye av det som står der bæres ut på dagen for å herdes og generelt tilpasses utelivet fra omtrent denne tiden.

Skrevet (endret)

Eg har satt ut perleblomster og stemor, klarar seg heilt utmerket :) Har tenkt å sette ut vårlyng óg, men dei var utseld. Perlelaukane som eg planta i fjor har begynt å spire. Bur i Troms.

Hos mor mi som bur i midthordaland har tulipanane begynt å spire, så om du har nokre av desse blomane kan du sikkert setje dei ut.

Oliventre kan du óg setje ut, dei tåler nokre minusgrader om det blir ekstra kaldt om natta, ihvertfall nokre timar :)

Om du er redd dei ikkje skal klare seg, kan du ha dei i potter og setje dei inn om natta på ein kald plass. Om du har ein råkjellar, så er det ypperleg!

+Narciss-påskeliljer

Endret av Kjibba
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Når kan man begynne å plante urter ute?

Skrevet

Når kan man begynne å plante urter ute?

Du bør vente til det held seg på 15 grader om natta. Rundt der ihvertfall :)

Om du har tenkt å så, kan du begynne med det no, nødvendig info. står på pakken :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plantet ut timian og rosmarin (ferdige planter) i krukke allerede for to-tre uker siden. Basilikumen overlevde vinteren ute, og nå ser jeg at det så vidt kommer opp grønne blader fra den.

Jeg bor ved kysten i Østfold, og klimaet er ganske mildt her.

Anonymous poster hash: 938eb...a7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...