Gjest Foxx Skrevet 15. april 2015 #1 Skrevet 15. april 2015 Hei, Jeg er en jente på 21 år som driver med fotografering på fritiden. Har siden jeg var 17 tatt oppdrag som brudebilder, konfirmasjonsbilder, gravidbilder, nyfødtbilder, portrettbilder og bilder av barn. Jeg har bra nok utstyr og mener selv jeg tar og leverer like bra bilder som en vanlig fotograf ville gjort. Når jeg tenker ett oppdrag, for eksempel konfirmantbilder. Da bestemmer vi oss for lokale ute, jeg tar bilder i forskjellige poseringer og forskjellige steder i ca. 1 time. Jeg går så hjem og redigerer ca. 20-30 av de beste bildene og gir ved disse i en mappe som heter «redigerte» og en mappe for de andre som heter «uredigerte» på en cd. Jeg bruker timesvis på å redigere og er veldig perfeksjonist. Det er veldig viktig for meg at jeg er stolt over det jeg leverer i fra meg. Noe jeg likevel hele tiden har vært usikker på er prisen for dette. Hva ville dere selv betalt til en «amatør» uten fotografutdanning? Hva mener dere at jeg burde ta, hva er en god pris både for meg og «kundene» mine?
Gjest Skrevet 15. april 2015 #2 Skrevet 15. april 2015 Det folk er villige til å betale. Mange proffe fotografer har jo ikke utdanning de heller, så grensen mellom amatør og proff er ikke så tydelig. Sjekk ut hva andre fotografer i området tar, og legg deg eventuelt litt under dette i pris, så ser du om folk er villige til å betale dette. Den rette prisen er den prisen der du får akkurat nok oppdrag - ikke for mange, ikke for få.
Gjest Foxx Skrevet 15. april 2015 #3 Skrevet 15. april 2015 Det folk er villige til å betale. Mange proffe fotografer har jo ikke utdanning de heller, så grensen mellom amatør og proff er ikke så tydelig. Sjekk ut hva andre fotografer i området tar, og legg deg eventuelt litt under dette i pris, så ser du om folk er villige til å betale dette. Den rette prisen er den prisen der du får akkurat nok oppdrag - ikke for mange, ikke for få. Ok, takk for info Har sjekket litt rundt men det er så utrolig forskjellig hva folk tar. Detfor jeg var litt nysgjerrig :-)
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #4 Skrevet 15. april 2015 Vi skal betale 1600 for konfirmantfotografering, dette inkl cd med redigerte bilder etter fotografering. Dette foregår i studio og bildene er utfra tidligere erfaring og portofølje veldig bra bilder. Anonymous poster hash: 08d4c...f44
Timza Skrevet 15. april 2015 #5 Skrevet 15. april 2015 (endret) Hei, Jeg er en jente på 21 år som driver med fotografering på fritiden. Har siden jeg var 17 tatt oppdrag som brudebilder, konfirmasjonsbilder, gravidbilder, nyfødtbilder, portrettbilder og bilder av barn. Jeg har bra nok utstyr og mener selv jeg tar og leverer like bra bilder som en vanlig fotograf ville gjort. Når jeg tenker ett oppdrag, for eksempel konfirmantbilder. Da bestemmer vi oss for lokale ute, jeg tar bilder i forskjellige poseringer og forskjellige steder i ca. 1 time. Jeg går så hjem og redigerer ca. 20-30 av de beste bildene og gir ved disse i en mappe som heter «redigerte» og en mappe for de andre som heter «uredigerte» på en cd. Jeg bruker timesvis på å redigere og er veldig perfeksjonist. Det er veldig viktig for meg at jeg er stolt over det jeg leverer i fra meg. Noe jeg likevel hele tiden har vært usikker på er prisen for dette. Hva ville dere selv betalt til en «amatør» uten fotografutdanning? Hva mener dere at jeg burde ta, hva er en god pris både for meg og «kundene» mine? Når det gjelder kreativt arbeid så betaler man for arbeidet, ikke papirene du eventuelt måtte ha på en utdanning. Så sammenlign deg selv med andre, med og uten utdanningen, og se bare på bildene. Mener du at du er over gjennomsnittet, og kundene dine likeså, så tar du betalt for det. Du kan jo ta utgangspunkt fra google, rundt et søk på pris. Gå så inn på sidene og se om du er bedre eller dårligere enn dem og sett prisen din deretter. Det er dog litt forskjell mellom byene her i landet og prisen, så se om du finner noen som bor i ditt nærområde. https://www.google.no/search?q=fotograf+prisliste&espv=2&biw=1920&bih=1115&tbm=isch&imgil=yNDeecHmNUvjBM%253A%253Bh5yuaFHnYtMbwM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Ffotografmali.wordpress.com%25252Fprislister%25252F&source=iu&pf=m&fir=yNDeecHmNUvjBM%253A%252Ch5yuaFHnYtMbwM%252C_&usg=__bkgcbNu46JMTNpCW77SUs_QEUFo%3D&ved=0CEoQyjc&ei=CJ4uVcmvJsuzswHS3oPgCw#imgrc=MGPNDWCr1D9I-M%253A%3BqvQ-Zl6zSECDYM%3Bhttp%253A%252F%252Fagfoto.no%252Fwp-content%252Fuploads%252F2012%252F01%252Fprisliste_pris_fotograf_anders_gundersen1.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fagfoto.no%252Fprisliste-2%252F%3B1104%3B764 Endret 15. april 2015 av Timza
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #6 Skrevet 15. april 2015 Hva slags utstyr har du? Og har du noen eksempler på bilder du har tatt? Det er mange uten utdannelse som er mye flinkere enn fotografer med utdannelse. Samtidig er det mange som tror de er flinkere enn de faktisk er... Anonymous poster hash: 79400...969
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #7 Skrevet 15. april 2015 Det rette forumet i dette tilfellet vil vel være foto.no Anonymous poster hash: 047fe...877
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå