Suzy Skrevet 23. august 2004 #1 Skrevet 23. august 2004 Flere nn meg som ble sittende og glo på den? Jeg ble kjempefasinert og syns den var stilig - det eneste jeg ikke skjønte var hvorfor i all verden filmen heter Brazil..... Noen som vet?
ivanka Skrevet 23. august 2004 #2 Skrevet 23. august 2004 vet ikke, men sangen som går igjen i filmen heter 'brazil'. men hva som er høne eller egg vet ikke jeg. hvis du likte brazil, er andre filmer av terry gilliam 12 monkeys og the fisher king. pluss at han selvfølgelig var en monthy python i sin tid.
Gjest gjest1 Skrevet 23. august 2004 #3 Skrevet 23. august 2004 Dette er hva jeg fant: Certainly, Brazil is an enigmatic title for a movie that seems to have nothing to do with the country of Brazil. The first-draft screenplay was entitled The Ministry of Torture, or Brazil, or How I Learned to Live with the System - So Far, and Gilliam also considered calling his screenplay 1984 1/2. Many of the drafts appear to have simply been titled "The Ministry." In the book The Battle of Brazil, Gilliam explains where the inspiration stemmed from, while he was in Port Talbot, Wales: "Port Talbot is a steel town, where everything is covered with gray iron ore dust. Even the beach is completely littered with dust, its just black. The sun was setting, and it was quite beautiful. The contrast was extraordinary, I had this image of a guy sitting there on this dingy beach with a portable radio, tuning in these strange Latin escapist songs like 'Brazil'. The music transported him somehow and made his world less gray."
Suzy Skrevet 24. august 2004 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2004 vet ikke, men sangen som går igjen i filmen heter 'brazil'. men hva som er høne eller egg vet ikke jeg. hvis du likte brazil, er andre filmer av terry gilliam 12 monkeys og the fisher king. pluss at han selvfølgelig var en monthy python i sin tid. Tusen takk fant det sjøl også Har sett begge de to - og kjenner selvfølgelig til Gilliam som Python'er
Gjest pace Skrevet 24. august 2004 #5 Skrevet 24. august 2004 Da blir Brazil metaforen til det livrike, varierte livet eller no sånt da.
Suzy Skrevet 25. august 2004 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2004 Da blir Brazil metaforen til det livrike' date=' varierte livet eller no sånt da.[/quote'] Ja - Brazil er vel den underliggende drømmen slik jeg oppfatter det. Drømmen om det "levende" livet, som du sier. Stilig film! Har tenkt mye på den i det siste.
Milo Minderbinder Skrevet 31. august 2004 #7 Skrevet 31. august 2004 Jeg har sett på den i årevis... og jeg er litt interessert i å vite om dere synes den ender lykkelig, eller om den ender "rent for jævlig tragisk" Jeg vil argumentere for at den ender lykkelig. Men jeg ser det da fra hovedpersonens side.......han blir jo torturert til vanvidd...men i vanviddet sitt... så får han jo sin elskede tilbake.... Milo
Suzy Skrevet 1. september 2004 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2004 Jeg er enig med deg Milo - jeg syns den ender lykkelig Fordi hovepersonen blir gjenforent med sin elskede og samfunnet ikke får noe mer ut av ham. Samtidig ha det ikke skjedd noen endringer og systemet fortsetter som før, så det er en lykke som bare fungerer på det indre plan.
ivanka Skrevet 2. september 2004 #9 Skrevet 2. september 2004 nei jeg synes ikke slutten er videre lykkelig.
Gjest pace Skrevet 2. september 2004 #10 Skrevet 2. september 2004 Ikke jeg heller. Jeg syntes den er tragisk. Han gikk nok sinnsyk etter operasjonen, og den kostet han nok masse smerte også, og det gjør nok sinnsykhet også. Hele filmens karikatur syntes jeg også vitner om dette. Det handler litt om et sammfunn som er gått sjeivt og det ikke er rom for enkelt individet, men også masse om mekanikk-helvete der det ikke er mulig å elske, med en dæsj monthy python humor. Hva som havner i et sykt sinn til slutt blir en mager trøst. Da vitner heller dette syke sinnet om hvor vanskelig det hele er. Hvis du har lest 1984 eller Brand New World så tror jeg man skjønner det bedre.
ivanka Skrevet 2. september 2004 #11 Skrevet 2. september 2004 veldig mye med brazil som minner spes om 1984 synes jeg. forsåvidt brave new world også. veldig dyster film spør du meg.
Gjest pace Skrevet 2. september 2004 #12 Skrevet 2. september 2004 veldig mye med brazil som minner spes om 1984 synes jeg. Jeg tipper Terry Gilliam har tatt plottet fra 1984, og istedet tatt en mekanisk vri. Istedet å la plottet handle om faren for at enkelt individet forsvinner og at alt er overvåket, så vrir han temaet mere over på det mekaniske. Faren for at vi havner i en mekanisk verden, hvordan vi egentlig ikke er skapt for det, og hvor skadelig det hadde vært for oss. Kikka litt på imdb: Terry Gilliam: "People in Hollywood are not showmen, they're maintenance men, pondering to what they think their audiences want." hehe JK Rowling, creator of the Harry Potter book series, originally wanted Gilliam to direct Harry Potter & The Sorcerer's Stone (2001), but Warner Brother studios wanted a more family friendly film and eventually settled for Chris Columbus. Det hadde vært noe! Alikavel, jeg likte godt den siste harry potter filmen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå