Gå til innhold

"Skamfulle" ting kjæledyret ditt har gjort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så morsomt å se på pusen min hver gang han gjør noe "ulovlig". Nå nettopp har han veltet søppelkassen to ganger, hvor den første gangen gikk jeg bestemt bort og knipset med fingrene. Det skyldige, lille ansiktet var ikke til å ta feil av. Men, som den lille snørrungen han er, så veltet han den IGJEN. Da gikk jeg bort, dyttet lett i han og var bestemt i stemmen. Han har sluttet nå. Men jeg må le, i alle fall når han ser så innmari skyldig ut! (kropps-språk, øyne, ansiktsuttrykk osv) :fnise:

En annen gang veltet han en stor vase som knuste, midt på natta! Da jeg stormet inn i stuen for å se hva spetakkelet var, så kunne jeg skimte den lille kriminelle et par meter unna, kikket på meg med de mest "uskyldige" øynene, og skammen var ikke til å ta feil av.

Er dette noe dere har opplevd med deres dyr? Hund, katt eller andre dyr? Syns det er ganske morsomt å lese slike historier.

Anonymous poster hash: feccb...734
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da min hund var valp, fikk hun tak i en refill dusjssåpebeholder (en liter SebaMed), som hun bet hull i og spredte rundt på badet og i gangen, før hun gikk og bæsjet på soverommet. (Dette var før hun hadde blitt husren).

Det mest skamfulle hun har gjort er vel å spise menneskebæsj...No more comments.

Anonymous poster hash: d66f8...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hund ser man er veeeeeldig skyldig om du spør "Hvem har gjort det her?" Da er det ørene bakover, senket hode og gå-saaaaaakte-aksjon :fnise:

Anonymous poster hash: 3d044...865
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min elsker å kjøre bil så når vi gikk forbi en politibil med døra åpen så hoppet han like gjerne inn og satt på fanget til politimannen og logret.

Anonymous poster hash: 1a832...025
  • Liker 17
Skrevet (endret)

Jeg vet jeg er en party pooper, men det som vi tolker som skam, skyld eller dårlig samvittighet hos hund er dempende signaler. Hunden oppfatter eier som irritert/sint/truende, og demper så godt den kan med flate ører, bortvent blikk, lav, logrende hale, sakte bevegelser osv. Det er signaler som hunden kommer med for å dempe det den tolker som aggresssjon/sinne/truende oppførsel hos eier.

Man ser det veldig tydelig i disse videoene som er populære på YouTube om "Guilty dog". Eier tårner over hunden med et kamera rettet rett mot hunden (som de ofte synes er ubehagelig) og sier kanskje med sakte, mørk stemme: "Hva har duuuuu gjort? Seeee, er det du som har gjort dette?" Hunden oppfatter alt dette som ubehagelig og demper så godt den kan for å få bort det ubehagelige. Eier tolker dette som at hunden "føler seg skyldig" og presser på.

Slike videoer synes jeg er veldig ubehagelige, og vi kunne unngått dem om hundeeiere kunne litt mer om hundens språk.

Endret av Tabris
  • Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Spist bæsj, rullet seg i bæsj, spist søppel, bæsjebleier utenfor inngangsdøra til naboen (da lo jeg inni meg)

Anonymous poster hash: 4c0ad...657

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spist bæsj, rullet seg i bæsj, spist søppel, bæsjebleier utenfor inngangsdøra til naboen (da lo jeg inni meg)Anonymous poster hash: 4c0ad...657

*bæsjet

Anonymous poster hash: 4c0ad...657

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med Tabris her. Folk har en tendens til å tillegge kjæledyrene menneskelige tanker og reaksjoner.

Når det gjelder spørsmålet TS stilte om skamfulle ting kjæledyra gjør, så velger jeg å dra frem en episode med hunden min som jeg opplevde som skamfull. Og det var da hannhunden min "voldtok" en annen hannhund, midt i blant en gjeng med fremmede mennesker. Han pulte den andre hunden i rassen, rett og slett. Gud, som jeg skammet meg! Hunden min er visst "homofil med perverse tilbøyeligheter".... :rodme:

Anonymous poster hash: 971ad...058
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg er en party pooper, men det som vi tolker som skam, skyld eller dårlig samvittighet hos hund er dempende signaler. Hunden oppfatter eier som irritert/sint/truende, og demper så godt den kan med flate ører, bortvent blikk, lav, logrende hale, sakte bevegelser osv. Det er signaler som hunden kommer med for å dempe det den tolker som aggresssjon/sinne/truende oppførsel hos eier.

Man ser det veldig tydelig i disse videoene som er populære på YouTube om "Guilty dog". Eier tårner over hunden med et kamera rettet rett mot hunden (som de ofte synes er ubehagelig) og sier kanskje med sakte, mørk stemme: "Hva har duuuuu gjort? Seeee, er det du som har gjort dette?" Hunden oppfatter alt dette som ubehagelig og demper så godt den kan for å få bort det ubehagelige. Eier tolker dette som at hunden "føler seg skyldig" og presser på.

Slike videoer synes jeg er veldig ubehagelige, og vi kunne unngått dem om hundeeiere kunne litt mer om hundens språk.

Akkurat samme med katter. Jeg ser ikke et fnugg av det folk kaller "dårlig samvittighet" på katter. Jeg ser frykt og redsel, for hvordan eierne reagerer. Min katt gir blanke når han har gjort noe galt.

Har jeg ikke sett flere ganger her inne på dette underforumet at vi ikke skal menneskegjøre kjæledyrene våre? Well, this is that. Henger meg på festdempingen til Tabris :)

Anonymous poster hash: c29df...552

• Liker 4
Skrevet

Akkurat samme med katter. Jeg ser ikke et fnugg av det folk kaller "dårlig samvittighet" på katter. Jeg ser frykt og redsel, for hvordan eierne reagerer. Min katt gir blanke når han har gjort noe galt.

Har jeg ikke sett flere ganger her inne på dette underforumet at vi ikke skal menneskegjøre kjæledyrene våre? Well, this is that. Henger meg på festdempingen til Tabris :)

Enig.

På en måte er det forståelig at vi tolker dyrs atferd og kroppspråk inn i en menneskelig referanseramme, for det er sånn sett den eneste referanserammen vi har. Det er derfor jeg mener det er så utrolig viktig å lese seg opp og skaffe seg kunnskap om dyrets atferd, behov og språk FØR man skaffer seg et dyr.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig med dere. Men samtidig er det ikke lett å tenke på riktig kroppsspråk om hunden plutselig kommer med et brukt bind i munnen mens du har selskap :fnise:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med dere. Men samtidig er det ikke lett å tenke på riktig kroppsspråk om hunden plutselig kommer med et brukt bind i munnen mens du har selskap :fnise:

....skitten truse i familiebursdagsselskap :blush:

Anonymous poster hash: 9dba7...c0e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

....skitten truse i familiebursdagsselskap :blush:

Anonymous poster hash: 9dba7...c0e

Kjenner meg igjen her, bortsett fra at i mine tilfeller var det rene truser. Pus hadde en tendens til å hente ned undertøyet mitt fra tørkestativet da han var mindre. Kjempemorsomt å ha besøk av venner eller familie og plutselig finne en truse eller en bh mellom sofaputene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katten min blir en usjarmerende tigger hver gang jeg har gjester. Da finner hun på å hoppe opp på kjøkkenbenken når jeg lager mat (aldri ellers) eller hoppe på fanget til en gjest når vi sitter og spiser. Eller bare setter seg på en ledig stol og strekker labben ut på en gjest for å få oppmerksomhet/mat.

Anonymous poster hash: 73b49...553

Skrevet

Hos oss foregår det mest sånn; Meg: "Nei, hva har du gjort?" Bikkja: "Ja! Se hva jeg har gjort! :biggrin: " også stikker han nesen sin oppi det og er dritfornøyd. Han gjør som regel ikke så mye ille da, men han har en tendens til å lage konfetti av reklamebrosjyrer og lignende.

• Liker 5
Skrevet

Veldig enig med deg her :)

Men min hund ble sånn vist han gjorde teit eller noe han ikke fikk lov, og man lo av han.

Noen forklaring på det? Kan de se på latter som truende?

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Fra min side så var ikke dette noe jeg hadde i baktanke overhode. Jeg har dessverre svært lite kjennskap til hund, så hvordan hunder reagerer vet jeg ikke. Det var i hvertfall ikke meningen å skape noe ubehagelig stemning for deg :(

Anonymous poster hash: 3016f...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil for øvrig tilføye at jeg har aldri vært hard i stemmen mot pusen min. Lettere irritert av og til, men svært sjeldent er jeg sint på han. Jeg reagerer egentlig med å syns det er litt morsomt, og jeg kjenner katten min såpass godt at jeg ser han ikke blir redd/føler seg truet når jeg "snakker til han". Han ble dog en smule forvirret da jeg ga han et lite dytt i baken, og stod som et stort spørsmålstegn midt på stuegulvet :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig med deg her :)

Men min hund ble sånn vist han gjorde teit eller noe han ikke fikk lov, og man lo av han.

Noen forklaring på det? Kan de se på latter som truende?

Sånt er jo vanskelig å svare på over nettet når man ikke har sett situasjonen og hunden. Truende er jo et veldig sterkt ord, men demping er noe hunder gjør for å vise at de er vennligsinnet og for å roe ned enten seg selv eller andre. Det trenger ikke være noe mer enn at han syntes deres latter var litt stressende for ham selv, og at han derfor ville roe ned stemningen litt. Men dette blir uansett bare gjetning. :)

TS her. Fra min side så var ikke dette noe jeg hadde i baktanke overhode. Jeg har dessverre svært lite kjennskap til hund, så hvordan hunder reagerer vet jeg ikke. Det var i hvertfall ikke meningen å skape noe ubehagelig stemning for deg :(

Jeg synes bare det er viktig å være klar over, for det er altfor mange hunder som har blitt plaget med disse "guilty dog"-videoene og tilsvarende, fordi folk tolker dem feil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes bare det er viktig å være klar over, for det er altfor mange hunder som har blitt plaget med disse "guilty dog"-videoene og tilsvarende, fordi folk tolker dem feil.

Joda, jeg ser selvfølgelig den. Men hensikten ved denne tråden er som nevnt ikke for å dra fram slike tilfeller. Da er det heller situasjoner hvor hunden/katten e.l har gjort noe "ulovlig", som ser skamfulle ut uten at man kjefter på den. Som om de vet at det de har gjort, er galt :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...