Gå til innhold

Enkel trening og kosthold.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

God kveld! :danse:

Jeg er en kar på 180 og veier 80kg, og er en gutt som egentlig liker å være aktiv, men de siste årene har vekta steget, spesielt puddingen rundt magen...

Som sagt, jeg elsker å være aktiv, men jeg HATER treningssentre, jeg har prøvd flere ganger men dropper ut stadig og støtt.

Noen som har tips til hvordan man kan komme seg i form, samtidig spise riktig?

Mat er også et stort problem for meg, jeg elsker mat, og det går en del i junk! :sjokkert:

Hilsen en som er redd han skal se ut som Obelix :ler:

Anonymous poster hash: 23ace...b4e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På mat er det en ting som gjelder - selvkontroll. Du vet hva som er bra for deg (Fisk/fugl/kjøtt/grønnsaker/frukt/grove kornprodukter), og hva du bør holde deg unna (ferdigmat/godteri/chips/sukkerholdig drikke osv). Pass på at du fyller store deler av tallerkenen din med grønt, fordi dette metter bra på lite energi.

På treningssiden kan du drive med egenvektstrening - eller kanskje du har mulighet til å skaffe deg noen manualer ol selv? Joggeturer ute vil også gi gode resultater.

Det viktigste er dog å øke hverdagsaktiviteten - gå av bussen en holdeplass tidligere, ta trappene i stedet for heisen, om du sitter lenge på jobb/skole - reis deg opp og gå litt rundt når du har muligheten til det. :)

AnonymBruker
Skrevet

På mat er det en ting som gjelder - selvkontroll.

Det var det da... Aktivitet i seg selv er ikke det største problemet, har hund jeg ofte går turer med, går på jobb 8 timer om dagen, jogger i ny og ne. Men maten...... Det er det største problemet, og jeg tror det kommer mer om at jeg er uviten om hvor enkelt det kan gjøres. (Ingenting er mer kjedelig enn å spise salat i pausa på jobb)

Skrevet

Men salat trenger ikke være kjedelig! Lag tacosalat - med karbonadedeig, sukkerfri salsa, mye forskjellige grønnsaker og avocado. Lag tacokrydder selv, slik at du får det uten sukker - lett å google oppskrift.

Bruk gjerne en/to kvelder i uken til å forberede lunsjbokser til dagene som kommer - stek kjøtt, kok potet/søtpotet/egg og ha det i matbokser med grønnsaker.

Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Det var det da... Aktivitet i seg selv er ikke det største problemet, har hund jeg ofte går turer med, går på jobb 8 timer om dagen, jogger i ny og ne. Men maten...... Det er det største problemet, og jeg tror det kommer mer om at jeg er uviten om hvor enkelt det kan gjøres. (Ingenting er mer kjedelig enn å spise salat i pausa på jobb)

Du trenger ikke spise bare salat for å spise sunt. Finnes utrolig mye god, sunn og smakfull mat og snacks man kan lage, men du må være villig til litt enkel kokkelering, da:

• Matmuffins
  • Sunne vafler
  • Wraps i alle varianter - velg fullkornstortilla og fyll med valgfritt kjøtt eller fisk og masse forskjellige grønnsaker. Røkelaks og eggerøre i potetlefse er også godt og sunt, men lag eggerøren med vann, ikke fløte eller melk, hvis du vil spare kcal.
  • Omelett med skinke, løk, paprika og litt ost (ca. 1 ss revet ost)
  • Minipizza med fullkornstortilla eller grovt pitabrød som bunn, tomatsaus (gjerne ferdig fra glass, men velg en uten sukker), valgfrie grønnsaker og f.eks. skinke og lite grann ost)
  • Hamburger - velg en hamburger av rent storfekjøtt, dropp hamburgerbrødet til fordel for en grovbrødskive, lag din egen dressing av kesam og krydder, og bruk rikelig med salat, tomat, agurk, løk osv.
  • I stedet for potetgull som snacks, kan du kutte opp grønnsaker i staver og lage en dipp av kesam eller gresk yoghurt. Dette funker også som mellommåltid.
  • Et sunt alternativ til nachos og guacamole er å lage sin egen ekte guacamole og pitachips. Pitachips lager du av fullkorns pitabrød som du deler i to på tvers, deretter i passe store trekanter, plasserer på bakepapir på en stekeplate, pensler med litt olje, krydrer med ønsket krydder og baker på midterste rille i stekeovnen på 200 grader i 10-12 minutter. Avkjøl på rist.

Når du lager middag, lag en ekstra porsjon. Halvparten av denne ekstra porsjonen blir neste dags lunsj, sammen med en porsjon salat. Den andre halvparten fryser du ned til senere bruk.

Håper dette kan være til hjelp og inspirasjon :)

Endret av Nanne70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...