AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #1 Skrevet 14. april 2015 Jeg skal legge inn soknad hos BI ikveld og jeg ser de krever personnummer. Er bare veldig nysgjerrig på hva dette brukes til? Jeg har ikke noen store problemer med det eller noe å frykte, men lurer veldig. Anonymous poster hash: aca8f...ef9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Jeg skal legge inn soknad hos BI ikveld og jeg ser de krever personnummer. Er bare veldig nysgjerrig på hva dette brukes til? Jeg har ikke noen store problemer med det eller noe å frykte, men lurer veldig. Anonymous poster hash: aca8f...ef9 Personnr er jo unik identifikasjon.Anonymous poster hash: 423f3...13b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Personnr er jo unik identifikasjon.Anonymous poster hash: 423f3...13b Ja det er jeg klar over. Jeg lurte på hva det er de skal sjekke ift. det. Anonymous poster hash: aca8f...ef9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #4 Skrevet 14. april 2015 Ja det er jeg klar over. Jeg lurte på hva det er de skal sjekke ift. det. Anonymous poster hash: aca8f...ef9 At du ikke har betalingsanmerkninger kanskje? De kredittsjekker deg muligens? Siden det er en privatskole med betaling:) bare gjetter men Anonymous poster hash: 4ac0c...7c1
Illuminatum Skrevet 14. april 2015 #5 Skrevet 14. april 2015 Jeg skal legge inn soknad hos BI ikveld og jeg ser de krever personnummer. Er bare veldig nysgjerrig på hva dette brukes til? Jeg har ikke noen store problemer med det eller noe å frykte, men lurer veldig. Anonymous poster hash: aca8f...ef9 Det trenger jo ikke være mer spennende at de vil være sikker på at de registrerer deg rett og det er lagt opp til,fullt personnummer i datasystemet deres 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Rapportering til Lånekassen Anonymous poster hash: 11947...549
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #7 Skrevet 14. april 2015 Rapportering til LånekassenAnonymous poster hash: 11947...549 Og identifisering av deg som person. Alle skoler ber om dette (også arbeidsgivere), for å sikre at du er den du sier du er.Anonymous poster hash: 1586f...b09 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #8 Skrevet 15. april 2015 Rapportering til Lånekassen Anonymous poster hash: 11947...549 Selv om man ikke har søkt lån / støtte I Lånekassen? Forstår at det er hendig å ha så mye info som mulig, bare rart at slikt ikke opplyses om - dersom de sjekker bakgrunnen din for noe dumt. Jeg har ellers studert i utlandet og det er ingen liknende "verifisering". Anonymous poster hash: aca8f...ef9
the Sun Skrevet 15. april 2015 #9 Skrevet 15. april 2015 De trenger også personnummer for å utstede vitnemål til rett person. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #10 Skrevet 15. april 2015 De trenger også personnummer for å utstede vitnemål til rett person. Så de trenger kanskje personnummer for å sjekke at vitnemålet ditt er korrekt og er deg? Gir mening (selv om det skal litt til å få tak i originalkopi av et vitnemål). Anonymous poster hash: aca8f...ef9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #11 Skrevet 15. april 2015 Personnummer 11 sifre er personlig og unik. For å unngå forveksling med andre med samme navn og fødselsdato, og å sikre swg at søker er den han er så er det helt vanlig å bruke full fødsels og personnummer. Det er og for å sikre seg at søker er norsk statsborger. Anonymous poster hash: 9e531...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #12 Skrevet 15. april 2015 Anonym #11 har rett. Det har ingenting med Lånekassen eller kredittsjekk å gjøre. Forøvrig må folk slutte å tro at fødsels- og personnummer er en sensitiv opplysning. Det er det ikke. Anonymous poster hash: 6b1ec...515 1
Tvist Skrevet 15. april 2015 #13 Skrevet 15. april 2015 Selv om man ikke har søkt lån / støtte I Lånekassen? Forstår at det er hendig å ha så mye info som mulig, bare rart at slikt ikke opplyses om - dersom de sjekker bakgrunnen din for noe dumt. Jeg har ellers studert i utlandet og det er ingen liknende "verifisering". Anonymous poster hash: aca8f...ef9 Personnummer er vel ganske særnorsk, det har de ikke i de fleste land tror jeg. Veldig praktisk.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #14 Skrevet 15. april 2015 Har jobbet for opptakskontoret ved en høyskole så kan svare deg litt. Hovedsaklig blir det brukt som en unik identifikasjon på deg som søker i systemet til SO. Det kan være flere som feks heter hansine hansen som er født 01. Mai 1996, for å holde personer med samme navn "unna hverandre" i saksbehandling er fødsels og personnummer genialt. Vi sjekker at personnummer stemmer med det på vitnemålet. Vi får også et varsel dersom du er utestengt fra høyere utdanning grunnet juks etc. Etter at opptaket er kjør overføres all info om deg til høyskolens system. Der ble kjønn, alder etc registrert og dataene blir sendt bla til ssb. Det benyttes også som en enkel metode for å forsikre oss om at vi snakker med rett person på telefon. Vi må også ha det for å skrive ut vitnemål. Anonymous poster hash: 5bf35...e27
Illuminatum Skrevet 15. april 2015 #15 Skrevet 15. april 2015 Personnummer er vel ganske særnorsk, det har de ikke i de fleste land tror jeg. Veldig praktisk. Særnorsk er det vel ikke, men det heter ofte noe i andre land som ikke har norsk som språk. USA - Social security number Danmark - Personnummer Finland - personbeteckning Canada - Social insurance number (SIN) Polen - PESEL-nummer Nederland - Burger Service Nummer Sverige - Personnummer Bare for å ta noen.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #16 Skrevet 15. april 2015 Personnummeret er identifikatoren din i statlige systemer. Den brukes for å sjekke karakterene dine, i forbindelse med lånekassen, krysssjekk i forhold til inntekt og stipend. Alt. Nettopp fordi at institusjoner som BI skal ha riktig person og ikke en person med samme navn. Personnummer er unikt fra person til person mens mange andre kan ha samme navn og fødselsdato som du har. Anonymous poster hash: 377a0...283
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #17 Skrevet 15. april 2015 Særnorsk er det vel ikke, men det heter ofte noe i andre land som ikke har norsk som språk. USA - Social security number Danmark - Personnummer Finland - personbeteckning Canada - Social insurance number (SIN) Polen - PESEL-nummer Nederland - Burger Service Nummer Sverige - Personnummer Bare for å ta noen. Poenget her var vel ikke at ikke andre land har sine egne system, men at det ikke alltid er påkrevd ift. studier, selv for deres egne landsmenn. Social Security handler mer om inntekt og flere jeg kjenner oppgir dette kun ift. skatt og til arbeidsgiver, men ikke til universitetet de går på. Anonymous poster hash: aca8f...ef9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå