AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #1 Skrevet 14. april 2015 Hei, jeg går på AAP, det er avklart at jeg ikke er i stand til å arbeide etter tre år og mange forskjellige utprøvninger, og de er i prossessen med å lage en arbeidsevnevurdring på meg som start på uføresøknad. Jeg fikk beskjed nylig om at dette tar 2-3 måneder. I dag kom jeg til å tenke på... Vi skal på en ukes ferie til Hellas i slutten av mai. Jeg har egentlig ikke tenkt på, at jeg kanskje ikke har lov til å reise ut av landet! Dette finner jeg på Nav: Arbeidsavklaringspenger Hva gjør du når du skal ha ferie? Hvis du har feriefravær, skal du føre dette på spørsmål fire på meldekortet. Å ha feriefravær når du mottar arbeidsavklaringspenger betyr: at du tar fri / har fravær fra planlagte aktiviteter du har avtalt med NAV at du tar fri, og ikke ønsker å være tilgjengelig for NAV en periode at du reiser bort i Norge og/eller utlandet, og ikke ønsker å være tilgjengelig for NAV i en periode Du kan likevel ta ferie uten trekk i utbetaling, dersom de aktivitetene du har avtalt med NAV kan gjennomføres som planlagt. I noen tilfeller kan det oppstå pauser i aktivitetsplanen din, hvor du ikke har noen avtalt aktivitet. I slike pauser skal du være tilgjengelig for NAV, fordi det kan være aktuelt med andre tiltak som sommerjobb, praksisplass eller annen type oppfølging. Hvis du ikke ønsker å være tilgjengelig for NAV i slike perioder, anser vi det som feriefravær. Da har du ikke krav på arbeidsavklaringspenger, og må krysse av for fravær på meldekortet. Hvis NAV ikke har noen aktuelle aktiviteter for deg i perioden, er du å anse som tilgjengelig for NAV. Da skal du ikke føre fravær på meldekortet, og vil få utbetalt arbeidsavklaringspenger som normalt. Ta kontakt med NAV-kontoret ditt før ferien starter, hvis du er i tvil om hva slags aktiviteter som er aktuelle for deg. Jeg har ingen akvitierer jeg er i nå; jeg går bare og venter på at de skal lage ferdig den arbeidsevnevurderingen. Så jeg tolker det som at det skal gå bra? Hva tenker dere? Jeg skal selvfølgelig ringe Nav. Men jeg må vente til i morra og akkurat nå er jeg skikkelig stressa, så hadde vært fint om andre hadde delt deres erfaring Anonymous poster hash: d6baf...d7c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Man må søke om reiselov. Det ordnet seg alltid fint for min del. På meldekortet krysser man av som vanlig - ikke ferie. Man må bare avtale det med nav.Anonymous poster hash: 2732c...330
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Tenker det kommer til å ordne seg, søknadsskjema om å beholde AAP under utenlandsopphold ligger på NAV.no. Anonymous poster hash: 92046...fea
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #4 Skrevet 15. april 2015 TS her! Dette var jo kjempelett :D Fant riktig skjema på nettsiden og sendte inn elektronisk, og idag allerede fikk jeg SMS om at det var innvilget Takk til dere som svarte Anonymous poster hash: d6baf...d7c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå