AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #1 Skrevet 14. april 2015 Hva vil det si å ta opp nytt n annen mulighet er å ta opp nytt lån på boligen som pensjonister for å kunne leve bedre materielt? Det sies at en nedbetalt bolig kan gi større handlefrihet hvis du er villig til å ta opp gjeld, men hva vil dette si i praksis? Ta opp lån på noe som allerede er nedbetalt? Skjønner ikke... Anonymous poster hash: fce8a...08f
Gjest Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Poenget er at hvis du er pensjonist, og ønsker å nyte pensjonisttilværelsen, så kan du på din nedbetalte bolig låne for eksempel 1 million kroner. Så kan du bruke disse 1 millioner kronene til å leve livet (for eksempel reise, eller ha det mer romslig i hverdagen), og betale ned minst mulig på boligen. Som pensjonist har man ofte god formue, men mye av formuen er låst fast i boligen, og et lån vil da gjøre at man kan nyte av denne formuen. Det koster jo så klart i form av renter, men hvis man ikke er redd for å bruke opp barnas arv gjør jo ikke det noe.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Og da får man boliglånsrente på det? Og får cashet ut 1 million asap? Anonymous poster hash: fce8a...08f
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #4 Skrevet 14. april 2015 Det koster jo så klart i form av renter, men hvis man ikke er redd for å bruke opp barnas arv gjør jo ikke det noe. Hehe, kan se for meg at det kan skape intriger i familien når bestemor bruker opp barnas arv Anonymous poster hash: fce8a...08f
Gjest Skrevet 14. april 2015 #5 Skrevet 14. april 2015 Og da får man boliglånsrente på det? Og får cashet ut 1 million asap? Anonymous poster hash: fce8a...08f Ja. Men med boliglånsrente må man jo betale jevnlige avdrag. Det finnes seniorlån også, som, hvis jeg husker rett, gir en bestemt utbetaling i måneden (så lånet øker måned for måned), og så legges bare renta til lånet. Dette har høyere rente, men samtidig slipper man å betale ned på noe. Greit for folk med lav pensjon og lite penger i banken, men som har verdifull bolig.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Barnas arv?? Det er da "bestemor" sine penger til hun dør, eller velger å gi bort noe på forskudd. Hun har da ikke plikt til å spare noe. Voksne tjener sine egne penger. Anonymous poster hash: 3ba22...858 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #7 Skrevet 15. april 2015 Barnas arv?? Det er da "bestemor" sine penger til hun dør, eller velger å gi bort noe på forskudd. Hun har da ikke plikt til å spare noe. Voksne tjener sine egne penger.Anonymous poster hash: 3ba22...858 Skulle gjerne gitt deg 10 pluss her. Altfor mange ser på foreldrenes/besteforeldrene penger som sine og sin arv. Som blir sure om foreldrene selger hytta eller boligen for å kunne få det litt romsligere når de er pensjonister, reise litt, gjøre akkurat som de ønsker. Jeg håper at mine foreldre bruker pengene på seg selv når den tid kommer, og ikke tenker på at jeg skal ha arv. Har også sagt det til dem. Jeg ønsker meg gode minner av foreldrene mine og et par småting som har affeksjonsverdi for meg, ikke penger den dagen de dør.Anonymous poster hash: 9c23b...09e 3
Gjest Gjesp Skrevet 15. april 2015 #8 Skrevet 15. april 2015 Barnas arv?? Det er da "bestemor" sine penger til hun dør, eller velger å gi bort noe på forskudd. Hun har da ikke plikt til å spare noe. Voksne tjener sine egne penger. Anonymous poster hash: 3ba22...858 Mange ser ut til å glemme at bestemor ofte selv har arvet endel penger og nytt godt av disse. Synes faktisk det er en plikt å sørge for at det er penger igjen å arve. Når det er sagt så ser jeg ingen problem med at pensjonister låner 1 million på en nedbetalt bolig for å spe på pensjonen og gjøre det mulig å reise og kose seg på sine gamle dager. Men at man skal bruke opp alle pengene og ikke etterlate seg noe blir helt totalt feil i min verden. 1
Gjest Bud Skrevet 15. april 2015 #9 Skrevet 15. april 2015 Skremmer meg at enkelte ser på en betydelig arv som en selvfølge. Man skal aldri basere fremtiden sin på arv.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #10 Skrevet 15. april 2015 Mange ser ut til å glemme at bestemor ofte selv har arvet endel penger og nytt godt av disse. Synes faktisk det er en plikt å sørge for at det er penger igjen å arve. Når det er sagt så ser jeg ingen problem med at pensjonister låner 1 million på en nedbetalt bolig for å spe på pensjonen og gjøre det mulig å reise og kose seg på sine gamle dager. Men at man skal bruke opp alle pengene og ikke etterlate seg noe blir helt totalt feil i min verden. Jeg arvet selv ikke 5 flate øre etter mine foreldre og jeg har har overhode ingen planer om å spare slik at det blir arv på ungene. Jeg lever mitt liv for å gi dem og meg gode opplevelser og trygghet mens jeg er her. Og jeg oppdrar ungene til å greie seg selv når de er voksne. Anonymous poster hash: 90a0d...b80 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #11 Skrevet 15. april 2015 Jeg arvet selv ikke 5 flate øre etter mine foreldre og jeg har har overhode ingen planer om å spare slik at det blir arv på ungene. Jeg lever mitt liv for å gi dem og meg gode opplevelser og trygghet mens jeg er her. Og jeg oppdrar ungene til å greie seg selv når de er voksne.Anonymous poster hash: 90a0d...b80 Det er deg og din situasjon. Hos oss har samtlige besteforeldre arvet flere millioner av sine foreldre igjen (ikke fordi de er rike, men litt penger på bok og nedbetalt hus blir en del til sammen). Jeg vet at de ikke har planer om å bruke rubb og rake på seg selv, og synes at det er ganske naturlig. Jeg ønsker heller ikke at mine barn ikke skal få ei krone den dagen jeg går bort, i og med at jeg selv også kommer til å arve og nyte godt av det. Når det er sagt, er jeg enig i at man ikke skal basere fremtiden sin på arv, og at barn skal oppdras til at man må tjene pengene sine selv. Jeg ser heller ingenting galt i å ta opp et lån på en nedbetalt bolig for å leve romsligere som pensjonist, det er deres egne penger og det må være helt lov, uten at barn og barnebarn står og rynker på nesa av den grunn. Men jeg forventer nok helt ærlig at ikke boet er fullstendig tappet for verdier, nettopp fordi at familien utgjør en "arvekjede", der det ville være litt egoistisk at en generasjon plutselig rasket til seg alt for å leve herrens glade dager. Heldigvis er det en romslig margin mellom å spinke og spare alt til barna, og det å bruke opp rubbel og bit, og jeg tipper de fleste holder seg et sted i midten Anonymous poster hash: 1e756...a53
Gjest Gjesp Skrevet 15. april 2015 #12 Skrevet 15. april 2015 Jeg arvet selv ikke 5 flate øre etter mine foreldre og jeg har har overhode ingen planer om å spare slik at det blir arv på ungene. Jeg lever mitt liv for å gi dem og meg gode opplevelser og trygghet mens jeg er her. Og jeg oppdrar ungene til å greie seg selv når de er voksne.Anonymous poster hash: 90a0d...b80 Vel - jeg arvet mine foreldre som igjen arvet sine foreldre. Dermed hadde jeg sett på det som et svik mot mine barn om jeg skulle svi av alle pengene før min død. Jeg har klart meg selv og mine voksne barn klarer seg fint selv - men arv er noe som kommer godt med uansett alder. Så jeg ønsker å gi mine barn den samme økonomiske tryggheten og friheten jeg selv har fått gleden av. I sorgen over å miste sine kjære så er det faktisk en stor trøst å slippe økonomiske bekymringer. Men det er selvsagt opp til den enkelte. Jeg er oppdratt til å gjøre det på den måten jeg gjør det.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #13 Skrevet 15. april 2015 at man skal bruke opp alle pengene og ikke etterlate seg noe blir helt totalt feil i min verden. Ja. Vi må også huske på at de gamle har forsynt seg grovt av felleskassa. De har nytt veldig godt av velferdsstaten, og sikret seg gullpensjon som må betales av de unge. Det er ikke uten grunn at 68-erne er kjent som gribbegenerasjonen. Dagens unge får det nok ikke like romslig. Dagens unge må i langt større grad spare til sin egen pensjon. De må altså betale dobbelt opp. Først må de betale pensjonen til gamlingene, og så må de betale sin egen pensjon. Det er ikke rettferdig, og jeg skjønner godt at mange unge blir sinte på gribbegenerasjonen som har gjort dem til gjeldsslaver. Både i Norge og Europa for øvrig. Anonymous poster hash: fce8a...08f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #14 Skrevet 15. april 2015 Jeg arvet selv ikke 5 flate øre etter mine foreldre og jeg har har overhode ingen planer om å spare slik at det blir arv på ungene. Jeg har forsåvidt ikke det jeg heller. Jeg tilhører ikke gribbegenerasjonen, og vil bruke pengene mine på meg selv. Med unntak av gribbegenerasjonen synes jeg folk skal gjøre det samme. Bruk pengene på deg selv, og gi dem bort til veldedige formål når du dør. Anonymous poster hash: fce8a...08f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå