Gjest Gjest (Helen) Skrevet 4. september 2004 #21 Del Skrevet 4. september 2004 hei. Satt å leste div innlegg da jeg kom over ditt spøsrmål om rottweiler. Må si at jeg synes det er utrolig fint av deg å spørre deg frem om alt du lurer på. Jeg har tre rottweilere selv. To tisper og en hanne. Min første rottweilertispe døde første juledag. Dette var en herlig hund, som kurerte mange redde mennesker. Hun var 100% lydig, elsket barn, og taklet alle situasjoner med stor ro. Før henne hadde jeg diverse hunder av andre raser.(hannhunder) Og jeg må si at for min del ble mitt hundehold mye enklere da jeg kjøpte rottweilertispe. Ble rådet til dette av en venninne som er hundetrener. Men jeg var for ivrig, og kjøpte derfor den første og beste hunden, før jeg tenkte meg om. Hadde masse problemer. Men når jeg kjøpte rottweilertispa, ble det plutselig "enkelt" å ha hund. Derfor kunne jeg ønske at jeg hadde tatt rådene fra min venninne og kjøpt rottweiler aller først, før de andre hundene som var for vanskelige for meg. Så jeg tør påstå at rottweilertispe kan være en like utmerket første gangs hund som hvilken som helst annen hund av stor rase. Når det gjelder det med hvor det lønner seg å kjøpe valp vil jeg råde deg til å IKKE kjøpe fra de som virker størst og mest seriøse. Mange av dem driver valpefabrikk, og til tross for at man betaler 10-12000 for en valp av disse er det ingen grunn til at den hunden skal bli friskere, sunnere eller snillere enn en til 8000. Tvert imot vil jeg si, for de største oppdretterne har så mange hunder at de ikke har tid til å sosailisere og individualtrene hver enkelt hund, men kun setter valper på dem. Jeg snakker av erfaring. Jeg kjøpte den ene av tispene jeg har nå til 8000. Med stamtavle, vaksine/helseattest og hun var avmarket. Faren er utstilt, og er godkjent avlshund. Denne tispa er en ordentlig koselig hund, og jeg angrer ikke et sekund. I tillegg driver oppdretteren i så liten skala at hun har tid til å følge opp hver valp hun har solgt. Den andre tispa mi kostet også 8000 kr. Akkurat det samme der, men fra annen oppdretter. Det er ikke de mest kjente oppdretterne, men det angrer jeg ikke på, for maken til god oppfølging og støtte skal man lete lenge etter. Hannen min kommer også fra en av disse. Han betalte jeg 6000 for med stamtavle, vaksine og chip. Og i juli ble han nr 2 på utstilling. Pris trenger derfor ikke ha noe med hvor god hunden er. For å si litt om gemytt: alle mine rottiser er kjempehyggelige hunder, som er vant med barn, de går sammen med mine to katter( en kattunge) og elsker å ligge ute ås e på kuene utenfor huset. Min mor som var livredd hunder, ble kurert etter møte med min første rottweilertispe, og nå elsker hun dem. Hun kaller dem barnebarna sine. Hehe. Jeg har startet bytrening med mine hunder fra det øyeblikk jeg har fått de i hus, som 8 uker. Det er veldig viktig at de tidligst mulig får være med i alle stiuasjoner, slik at de får roen i seg fra dag en. Som de andre her skriver, så er dette en rase som er meget nervesterk, og derfor takler de fleste situasjoner bedre enn mange andre hunderaser. Jeg tror desverre at de rottisene som blir aggressive er hunder som blir bindt utenfor hus, som vakthunder, eller har manglende miljøtrening og sosialisering fra tidlig alder. Har selv sett dette m venner som ikke har tatt alvoret i rasen, og unnlatt å sosialisere. Dette har reultert i pøblete unghunder som er med på å ødelegge ryktet til alle de andre rottweilerne i landet. Bytrening er viktig med jevne mellomrom. Selv bor jeg landlig, med ti min til sentrum, så jeg bytrener ca en gang hver 14 dag, og har i tillegg med meg en eller to hunder hvis jeg skla på møter eller andre ting i byen hvor jeg får ha de med inn. De elsker det, og slårs eg til ro med en gang. De er nesten alltid med til butikken, og ellers der hvor folk ferdes. Jeg trener lydighet med mine hunder, og skal bli hundeinstruktør. Tror det er viktig med aktivisering hver dag på denne rasen, men de kan klare seg med lite en dag eller to. Selv kaster jeg godbiter utover plenen, slik at de får brukt nese eller hode, trener lydighetsøvelser, eller rett og slett miljøtrener de med nye stiuasjoner7 ting ofte. Dette elsker de, og fører med seg lykkelige hunder, og venner som synes det er koselig med besøk, da hundene mine har lært hvordan de skal oppføre seg hos andre mennesker. Mine hunder leker utmerket med alle hunder, små store, mørke, lyse, korthåret, langhåret, tisper, hanner, you name it. Aldri hatt en eneste krangel eller slåsskamp, men det er fordi jeg har latt de leke med mange forskjellige hunder fra første dag. Mine rottisers beste venn er en liten blandingshund, som er mindre enn en beagle. Hehe. De kommuniserer på en utrolig måte. Jeg har også vist dem at jeg er "lederen" hele tiden, ved å være konsekvent og tydelig, så de har ingen behov for å gape seg opp eller innta krigsposisjon. De stoler på at mor ordner opp. Har aldri brukt hard dressur på mine hunder, de har alltid vært enkle å oppdra. Jeg forventer av dem akkurat den samme lydighet som jeg ville gjort av alle andre hunder. Vel, dette ble langt. Håper du får utbytte av det jeg har skrevet. Kykke til med valpekjøp. Det er lurt å bruke god tid, som du sa, og mitt råd er å kjøpe en tispe, hvis du ikke er kjent med rasen. De er enklere, og får ikke den utpregede puberteten som hannene gjør. Ta helelr ikke den største i kullet. Flott at du vil bruke god tid. Da kommer du til å få en rottweiler som vil gi deg masse glede. Håper du forteller om du finner noen interessante da. Ha en fin kveld. Hilsen Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #22 Del Skrevet 6. september 2004 Ser du betalte 6000 for den ene, men hva skal det ha seg at noen forlanger 10.000. Det også med stamtavle, merking, vaksine. Synes prisen er drøy. Det er et gap da mellom 6-10.000. Har du ikke hunden i band i det hele tatt? Tenker på barn osv..man har ansvar for hunden, men barn tenker ikke alltid på hva de gjør. Selv om det er lek, så kan det skje uhell. Da kan man sitte ille i det! Bytrening, tror jeg er viktig ja.Tror du en time om morgen og en time om kveld er nok for aktivisering/ta seg ut? Røyter dine mye? Jeg er ikke opptatt av å få den flotteste hunden uten feil osv. Det er alt etter hvem du spør av de som har under til salgs. Er så ukjent så jeg vet ikke hva jeg skal se etter på hunden osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest (Helen) Skrevet 8. september 2004 #23 Del Skrevet 8. september 2004 Hei igjen. Jeg tror prisforskjellene kommer av at de som er mest kjent som oppdrettere har hunder som feks er utstilt flere ganger, og dermed har premier. Når så disse får avkom, selges de som avkom etter premierte hunder, så de tar mer for dem. Og om kennelnavnet/oppdretteren er veldig kjent, tar de høyere priser fordi de vet at folk vil betale mer for en såkalt "kjent" valp. Jeg har hundene mine i bånd når jeg ferdes feks i byen eller andre steder hvor det er masse mennesker. For man skal aldri stole fullt ut på en hund. Men samtidlig er min mening at man får ikke en lydig, sosial hund av å hele tiden drasse den rundt i et bånd. Det lager heller usikkerhet, og øker aggresjonsterskelen i hunden, da de blir holdt tilbakei båndet hele tiden. Det hører med til historien å fortelle at det å lære en hund lydihet løs, er noe som må trenes på over tid. Feks på områder uten folk, på kveldstid osv, hvor man kan prøve seg frem uten masse styr rundt hunden. Jeg holder alltid øye med hundene i forhold til banr, for man kan, som du sier aldri være helt trygg, men som jeg sa istad, så lager man masse uro i hunden sin om man hele tiden skal kontrollere og vise sin egen usikkerhet. Det smitter over på hunden. Man skal vise en trygghet, som sier; dette går bra... Men barn er også ikkke alltid til å stole på,. så jeg ser alltid an barn også, om de er hundevante, eller om det er barn som ikke vet hvordan de forhodler seg til hund. Og jeg snakker med foreldre jeg kjenner, om hvordan de skal lære sine barn å være ovenfor hunder. Mine hunder røyter endel i to perioder hvert år. Det går raskt over, men i overgang til sommer/ vinter, røyter de litt. Det blir endel hår, men jeg synes det går greit, fordi det er såpass kort periode det er snakk om. Pelsstellet er forøvrig veldig lett. Selv bruker jeg en gummihanske, og børster over dem med noen ganger i uken. Dette fjerner døde hår, og stimulerer blodsirkulasjonen. En time om morgen og en time om kvelden er bra, såfremt du ikke bare går tur den tiden, men også stimulerer hjernen deres, ved feks øvelser, gjemme en ball og la den finne den, og kort sagt leker med hunden din. Dette styrker hundens bånd til deg. Selvfølgelig trengs det sikkert noen raske tisseturer i løpet av dagen, men det varierer så veldig. Mine kan gjerne sove leeeeeeeeeeeenge, og hvor mye de vil ut varierer. Valper må selvfølgelig ut ofte. Bytrening er viktig ja, for å gi hunden indre ro i situasjoner hvor det skjer masse rundt. Også viktig at hunden har gjerne faste lekekamerater, som den får utfolde seg med, men ikke la den hils i tide og utide. Mange hunder har sykdommer, så de kan smitte din hund uten at du vet det. Sørg for å vaksinere valpen din som du skal, og gi den markkurer minst to ganger i året. Som valp bør de få en gang i måneden til de er ca 6 måneder. Spør gjerne om mer du lurer på. Veldig hyggelig å kunne hjelpe til. Følg alltid magefølelsen din når du skal kjøpe valp, og bruk god tid. E-postadresse fjernet. Ha en fin dag Det er desverre ikke tillatt å legge ut e-postadresse i forumet. Hvis du registrerer deg som bruker kan du legge inn adressen, slik at andre kan kontakte deg. Lea (moderator) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2004 #24 Del Skrevet 23. september 2004 Ja, nå har valpen kommet. Vi har sett på mye hunder. Det ble en rotteailervalp. En hannhund. Nå er den 10 kilo. En rolig fyr, men har o sine turnopvisninger igjennom dagene. noe utrygg er den jo enda. kommer seg for hver dag. Så fremover håper jeg at jeg kan bruke dere her inne som har rottwailer. Vil vel være mye jeg kommer til å lure på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purpur Skrevet 23. september 2004 #25 Del Skrevet 23. september 2004 Rottweilere er snille og trygge hunder hvis de får riktig oppdragelse. De er forholdsvis krevne og egner seg ikke for førstegangs hundeeiere. Rw er en brukshund kan være et bra valg hvis du for eksempel ønsker å drive med lydighetstrening eller brukshundtrening. Du må være aktiv og like å gå mye turer og trene i all slags vær. Rw egner seg ikke som kun "kosehund" siden den da lett vil bli rastløse og de problemene det vil føre med seg. Den må ha noe å "jobbe" med for å trives. Grunnen til at noen selger hvalper "billig", dvs under den vanlige valpeprisen som ligger på 10-12.000, er gjerne fordi de valpene ikke er NKK-registrert. Begge foreldrene må være NKK-reg for at valpene kan bli det. En ikke-registrert valp kan aldri noen sinne stilles ut på en utstilling. Avkom etter høyt premierte foreldre og HD/AA frie foreldre er mest etterspurt og er dermed dyre. Avkom etter hunder som ikke er stilt ut på utstilling og ikke HD/AD røntget selges billigere fordi en vet ikke da "kvaliteten" på valpene. Valper som selges billig tyder på useriøse oppdrettere. Ikke kjøp den billigste valpen du kommer over, det kan koste deg dyrt senere. Kjøp valp fra noen som kan vise til stamtavle på foreldrene og besteforeldre og som viser hvilken HD/AA grad de har. Kjøper du valp etter HD og AA frie foreldre er det veldig stor sjanse for at valpen din ikke får det, men en kan aldri være helt sikker. Hunen kan ikke røntges før den er ett år (større raser noe eldre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 23. september 2004 #26 Del Skrevet 23. september 2004 Ja, nå har valpen kommet. Vi har sett på mye hunder. Det ble en rotteailervalp. En hannhund. Nå er den 10 kilo. En rolig fyr, men har o sine turnopvisninger igjennom dagene. noe utrygg er den jo enda. kommer seg for hver dag. Så fremover håper jeg at jeg kan bruke dere her inne som har rottwailer. Vil vel være mye jeg kommer til å lure på.... Gratulerer! Og bare spør i vei, du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2004 #27 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hva slags trening kan man begynne med da den er tre mnd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. oktober 2004 #28 Del Skrevet 3. oktober 2004 Man kan begynne med enkle ting som "sitt", "Gi lapp" og andre småting. Du kan også melde deg på et valpekurs. Kjempegøy og nyttig for hund og eier. Hvis du mener fysisk trening, så bør du være forsiktig. Ikke gå for langt og for lenge, men ta korte turer ganske ofte i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #29 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hva slags mentaltrening kan man begynne med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #30 Del Skrevet 10. januar 2005 Hvordan er din rotwailer når den er sur og fornermet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå