AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #1 Skrevet 14. april 2015 Hva gjør man med den andre, da? Har to kaniner som har bodd sammen i 2 år. Den ene er 4 år og den andre er 6 år gammel. Jeg vet at 6-åringen ikke nødvendigvis vil leve så mye lenger, selvom enkelte kaniner blir gamle. Men synes den begynner å bli litt "skrall", uten at jeg tror den er syk. Bare gammel. Greia er at vi ikke ønsker å få nye, og nye, og nye kaniner. Sett at den ene dør, så kjøper vi en ny venn til den gjenværende. Som dør året etter, så kjøper vi en ny venn. Skjønner? En evig runddans. Jeg liker kaniner supergodt, men ønsker ikke å ha kaniner konstant, ønsker et opphold en gang i livet til jeg er bedre etablert. Så, hva da? Selger en middelaldrende kanin uten å vite at den 100% sikkert får det godt resten av livet? Sørger for å stelle for den ensomme kaninen til den selv dør? Kaniner skal jo helst ikke bo helt alene. Men tanken på å selge videre den ene kaninen gjør vondt, for jeg hører så mye om folk som stapper kaninene i bittesmå bur (mine har en innhegning på 12 kvm)Anonymous poster hash: ff5e4...406
Gjest Pheel Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Har selv hatt dyr som ikke skal være alene og når vi bestemte oss for å avslutte det, så ble den siste jo alene en stund (dyr som derimot ikke ble så veldig gamle). Men når man har de alene, krever de mye mer av eier, det burde man følge opp, og gi de mye tid utenfor bur eller ha inngjerding til kanin (kaniner krever og veldig mye plass/mosjon for ikke å få skjelettplager), samt kos og oppmerksomhet. Se det an rett og slett, og har ikke kaninen det bra tiltross for tiltak, burde man da omplassere til noen som har en/flere og et fint kaninhold, eventuelt avlive om kaninen er skrøpelig og det er lite sannsynlig at han/hun vil tilpasse seg til andre kaniner og leve særlig lenger.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Vi har et lignende problem nå med 8 og 9 år gamle kaniner, hvorav den ene ble adoptert etter at partneren til den andre plutselig falt fra for to år siden. Den gang så vi også på "enkekaniner", så det er jo andre i samme situasjon. På en måte skulle vi gjerne hatt en eller to kaniner til nå, for har man tre, har man alltid to. Samtidig merker vi også at kaninperioden vår nok er over etter 20 år, og vi vurderer å forsøke å omplassere sistemann når det måtte skje. Sjekk ut gruppen til Den store kaninboka på Facebook. Der finnes det også en egen omplasseringsgruppe. Anonymous poster hash: 5ae4c...f08
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #4 Skrevet 14. april 2015 Har selv hatt dyr som ikke skal være alene og når vi bestemte oss for å avslutte det, så ble den siste jo alene en stund (dyr som derimot ikke ble så veldig gamle). Men når man har de alene, krever de mye mer av eier, det burde man følge opp, og gi de mye tid utenfor bur eller ha inngjerding til kanin (kaniner krever og veldig mye plass/mosjon for ikke å få skjelettplager), samt kos og oppmerksomhet. Se det an rett og slett, og har ikke kaninen det bra tiltross for tiltak, burde man da omplassere til noen som har en/flere og et fint kaninhold, eventuelt avlive om kaninen er skrøpelig og det er lite sannsynlig at han/hun vil tilpasse seg til andre kaniner og leve særlig lenger. Den yngste (ikke sikkert at den lever lengst, men) er ikke særlig kosete. Den synes oppmerksomhet er OK så lenge det handler om mat det jeg synes utfordringen er, er det å vite sikkert at dyret kommer til et godt hjem. Anonymous poster hash: ff5e4...406
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #5 Skrevet 14. april 2015 Vi har et lignende problem nå med 8 og 9 år gamle kaniner, hvorav den ene ble adoptert etter at partneren til den andre plutselig falt fra for to år siden. Den gang så vi også på "enkekaniner", så det er jo andre i samme situasjon. På en måte skulle vi gjerne hatt en eller to kaniner til nå, for har man tre, har man alltid to. Samtidig merker vi også at kaninperioden vår nok er over etter 20 år, og vi vurderer å forsøke å omplassere sistemann når det måtte skje. Sjekk ut gruppen til Den store kaninboka på Facebook. Der finnes det også en egen omplasseringsgruppe. Anonymous poster hash: 5ae4c...f08 Jeg er medlem der, men føler ikke det er noen større garanti for et godt hjem. Jeg har møtt så mange useriøse dyreeiere gjennom tidene,sikkert der jeg har fordommene fra.Anonymous poster hash: ff5e4...406
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Har selv hatt dyr som ikke skal være alene og når vi bestemte oss for å avslutte det, så ble den siste jo alene en stund (dyr som derimot ikke ble så veldig gamle). Men når man har de alene, krever de mye mer av eier, det burde man følge opp, og gi de mye tid utenfor bur eller ha inngjerding til kanin (kaniner krever og veldig mye plass/mosjon for ikke å få skjelettplager), samt kos og oppmerksomhet. Se det an rett og slett, og har ikke kaninen det bra tiltross for tiltak, burde man da omplassere til noen som har en/flere og et fint kaninhold, eventuelt avlive om kaninen er skrøpelig og det er lite sannsynlig at han/hun vil tilpasse seg til andre kaniner og leve særlig lenger. Må bare svare på noe annet også! De går fritt rundt i innhegningen 24/7. Anonymous poster hash: ff5e4...406
Gjest Pheel Skrevet 14. april 2015 #7 Skrevet 14. april 2015 Se det an som sagt, fint mulig kaninen får det bra alene, og behøver ikke enda tenke noe særlig på andre alternativer før det eventuelt blir nødvendig fordi kaninen virker misfornøyd/sturer.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #8 Skrevet 14. april 2015 Jeg er medlem der, men føler ikke det er noen større garanti for et godt hjem. Jeg har møtt så mange useriøse dyreeiere gjennom tidene,sikkert der jeg har fordommene fra.Anonymous poster hash: ff5e4...406 Man må jo spørre eventuelle nye eiere og bli kjent med dem først. Seriøse folk har forståelse for at man vil dyret sitt det beste og graver og spør. Det kan jo også være en idé å avtale å besøke kaninen i sitt nye hjem etter en stund. Anonymous poster hash: 5ae4c...f08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå