Rainbow Skrevet 14. april 2015 #1 Skrevet 14. april 2015 (endret) La meg først si at jeg spør om dette rett og slett fordi jeg ikke kan NOE om katter. Har aldri hatt katt eller kjent noen i nær omgangskrets med katt. Jeg har imidlertid hund, og naboen har katt. Det rare er at selv om min hund er stor og litt voldsom, så har han tilsynelatende blitt gode venner med nabokatten. Jeg holder ham litt igjen i båndet, og så skynder han seg bort til katten. Det er en innekatt, men de som eier ham har ofte døra si åpen sånn at han går rundt i gangen. Katten pleier å komme bort og gni seg inntil hunden min, gå mellom beina hans og kose. Han legger seg også på ryggen og lar hunden min snuse på ham. Men etter at de har holdt på sånn en stund (hunden min legger seg gjerne ned for å dempe og vise at han er snill, og katten snuser på ham mens han ligger), så kan katten slå litt med forlabben. Jeg lurer da på om han prøver å be hunden min holde avstand eller om det er lek? Han har ikke klørne ute, virker det som, for hunden min syns det er like stas selv om han skvetter litt. Men hvis det er truende må vi jo roe litt ned på hvor mye de får henge sammen. Jeg holder jo hunden i bånd så han ikke får jaget katten rundt eller noe, og katten kommer frivillig bort. Men jeg er likevel redd for at katten plutselig skal fike til ham med klør og gjøre skade - og gjøre ham redd for katter. Vil selvsagt også unngå at han skader katten. Han hadde en katt som lekekompis sammen med søsknene sine hos oppdretter, så han tror alltid at katter vil leke og blir veldig overraska når katter han vil løpe bort for å hilse på stikker av. Men jeg vil at han skal fortsette å ha et godt forhold til nabokatta og at ingen av dem skal oppfatte den andre som truende. Så: Er det kattespråk for "hold deg unna, klør neste" eller "lek med meg"? Endret 14. april 2015 av Rainbow81
dillyduzit Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Nå vet jeg ikke med andre katter, men min katt gir dette som en advarsel til hunden når hun ikke vil mer. Klær er neste, og ja, det har skjedd. Hunden har fått seg et par rapper over kjeften. Nå skal det sies at denne hunden kan være litt voldsom og kan "nappe" etter katten når hun sitter å spiser. Katten gjorde ikke det med den forrige hunden som hun vokste opp med.
Tabris Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Det er veldig vanskelig å svare på basert på det du skriver, fordi man må se hele situasjonen og kattens fulle kroppspråk for å anta hva dette er. Selve det å slå en labb kan som du sier være både lek og en advarsel. 2
Rainbow Skrevet 14. april 2015 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2015 Hmm, kanksje jeg må prøve å filme det en gang. Katten sitter i alle fall, og så snuser hunden min på ham, og katten slår to tre ganger i lufta med labben, som om han bokser på en måte, i retning av hundenesa. Men kort tid etterpå går han gjerne bort for å gni seg mot hunden. Det er veldig koselig at de er venner, digre bamsen og lille katten som snuser på hverandre. Men vil jo ikke at noen skal føle seg truet.
Tabris Skrevet 14. april 2015 #5 Skrevet 14. april 2015 Slik boksing er jo uten klør, og da høres det i hvert fall ikke ut som om det er noen voldsom advarsel. Siden katten går bort til hunden igjen, så kan det rett og slett være bare en liten "Nå var du litt for nær" uten at det er noe redsel bak siden katten oppsøker hunden igjen. At de rett og slett holder på å finne ut hverandres grenser. Men er som sagt litt vanskelig å si. 1
Noorgie Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Dette er helt vanlig og jeg tror ikke du skal legge noe mere i det enn at din hund og nabokatten går fint sammen. Har hatt både hund og katt samtidig. Hun kan også sitte litt høyere og "punche" ned på andre dyr som går forbi, det er kattens lek. Det er kjempefint at hunden din får sosialisert seg med andre dyr.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #7 Skrevet 14. april 2015 Ktter er alltidntruendeAnonymous poster hash: 89cd0...5f9
Kontormus Skrevet 14. april 2015 #8 Skrevet 14. april 2015 Høres ut som om dette er lek, men som andre sier så må en nesten lese kroppspråket til katten for å si noe sikkert.
Minya Skrevet 14. april 2015 #9 Skrevet 14. april 2015 Hvis katten gjør det når hunden har vært litt "innpåsliten" en stund, så pleier det å bety "Stikk 'a, ellers blir det klør neste gang". En advarsel, med andre ord. Andre ganger kan katter gjøre slikt med feks nye ting eller leker, gjerne ting de aldri har sett før, (masse gode videoer av nettopp det på youtube) og da er det mer "Hmmm, jeg lurer på hva dette er for noe.. SKUMMELT!" og så hopper de unna helt vettaskremt etter at de har måkt til tingen med poten
Auri Skrevet 14. april 2015 #10 Skrevet 14. april 2015 Det varier også fra katt til katt. Særlig hun ene min er veldig kjapp til å bokse etter mynden til vennene våre når de er på besøk, men det er ALDRI klør ute. Det er lek og testing av grenser. Så med mindre katten ellers har redd eller aggrsiv adferd (ørene lagt bakover, lav kroppsholdning, halen lavt eller strittende/ristende, fresing, rullende øyne, prøve å krype unna) er nok ikke dette noe å bekymre seg for. Det kan være lek, det kan være en "trekk deg litt tilbake akkurat nå da, trenger en pustepause", det kan være en rangtesting
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #11 Skrevet 14. april 2015 Det kan bety "nå holder det for nå", ja, men det kan også veldig godt bare være lek. Det kan i hvert fall ikke bety "dra til helvete", da hadde det vært klør ute, så i verste fall er det et signal om at de er venner, men at katten synes det er nok for akkurat denne gang. Hvis det faktisk hadde vært plagsomt for katten hadde jeg lovet deg at den hadde sagt tydelig fra, katter er ikke akkurat sjenerte når det gjelder å gi beskjed om hva de synes. Så den har det fint og har neppe planer om å gå løs på hunden. Og så lenge også hunden din bare har det moro med vennen sin og ikke oppfatter denne labben som noen trussel er det bare å ta det med ro. Anonymous poster hash: c093b...950
Gjest Lille-pus Skrevet 14. april 2015 #12 Skrevet 14. april 2015 Intensiteten i 'bokseslaget' er ofte en indikator her, - så vil kattens hele kroppsspråk være viktig, men helt generelt er det som regel slik at man ser på hele kattens holdning og på kraften i bokseslaget om dette er en invitasjon til lek, eller om det er en indikasjon om at den andre enten bør pelle seg unna en stund. For sistnevnte ligger det som regel mer kraft i slaget. Klør kommer først dersom meldingen overhodet ikke forstås. På det du sier, og uten at jeg har sett samspillet, så høres det for meg mest ut som en invitasjon til 'lek med meg', - og da lek på katters vis. Det er slik det foregår her hjemme hos oss i alle fall
Rainbow Skrevet 14. april 2015 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2015 Tusen takk for så mange fine svar! Nå har jeg lært masse om katter! Kan godt være han sier ifra om at det er moro, men at vofse godt kan roe seg ned et par hakk, og det skjønner jeg godt om han sier! De har jo litt ulikt språk, med en som legger seg ned for å dempe og deretter sprette opp og snuse den andre i rompa, og en som kommer snikende, gnir seg inntil kompisen, legger seg på ryggen, setter seg opp igjen og bokser litt med labben! De er veldig søte, da! Takk for alle innspill, tror nok jeg fortsetter å ta ham med meg når katten har gjort sånn litt, sånn at det ikke blir noe voldsomt utav det, men at jeg samtidig kan slappe av på at de har funnet tonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå