Gå til innhold

Kort/defekt lutealfase vs når egget fester seg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg er litt forvirret...

Slik jeg har forstått det har man defekt/for kort lutealfase om man har en lutealfase på kortere enn 10-12 dager. Dette er et problem fordi egget da ikke vil rekke å feste seg før man får menstruasjon.

Men i følge flere kilder vil egget feste seg 6-7 dager etter befruktning. Hvorfor er da en lutealfase på 10 dager for kort? Mange får jo positive tester allerede 10 DPO, så jeg forstår ikke hvorfor lutealfasen regnes som defekt hvis den er på 10 dager, og hvorfor man da får beskjed om at det vil være tilnærmet umulig å bli gravid uten å forlenge lutealfasen? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har med det gule legeme og produksjon av progesteron å gjøre. Og det starter umiddelbart etter eggløsning

http://hvordanbligravid.com/egglosning/lutealfasen/

Anonymous poster hash: 73ac7...37c

Men det besvarer jo ikke spørsmålet mitt.

Når det gule legemet slutter å produsere progesteron for tidlig, setter kroppen i gang menstruasjonen før embryoet har rukket å feste seg ordentlig.

Men hvis egget fester seg allerede på dag 7 kan jeg ikke forstå hvorfor lutealfase på 10-12 dager er for kort til å bli gravid?

AnonymBruker
Skrevet

Men det besvarer jo ikke spørsmålet mitt.

Men hvis egget fester seg allerede på dag 7 kan jeg ikke forstå hvorfor lutealfase på 10-12 dager er for kort til å bli gravid?

Kort lutealfase kan tyde på for dårlig progesteronproduksjon og progesteron er nødvendig for å opprettholde en graviditet.

Egget kan fint feste seg på dag 7, men er avhengig av progesteron for å forholde seg festet.

• Liker 1
Skrevet

Kort lutealfase kan tyde på for dårlig progesteronproduksjon og progesteron er nødvendig for å opprettholde en graviditet.

Egget kan fint feste seg på dag 7, men er avhengig av progesteron for å forholde seg festet.

Okei, så den vanlige forklaringen om at en lang nok lutealfase er viktig for at egget skal rekke å feste seg er altså ikke riktig? Lutealfasen må være lang nok for at egget skal holde seg festet?

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det tar noen dager før kroppen vet at egget har festet seg, i mellomtiden er man avhengig av at livmorhinnen ikke støtes ut (mensen).

Anonymous poster hash: 95559...656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...