AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #1 Skrevet 14. april 2015 Jeg er i ferd med å gå over til vegetarisk kosthold. Jeg fortsetter med egg og melk, men bruker verken egg, melk eller belgfrukter i større grad i dag, noe jeg skjønner at jeg bør endre på. Hvor mye egg/melk/bønner/linser bør jeg spise hver dag for å dekke normalt proteinbehov? Vil gjerne se andres dags/ukesmenyer! Hilsen usikker vegetarianer in spe Anonymous poster hash: 85b70...bfc
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Du trenger hverken egg eller melk, dette er like dårlig for dyrene som å bli slakta. Jeg er vegetarianer, spiser også egg og melk (som ingrediens i ting som andre har laget, bruker det aldri selv), så skal ikke komme med en moralpreken, jeg synes bare det er viktig å være bevisst på det. Det som er greia er at man absolutt ikke trenger så mye protein som helseguruer (treningsfreaker) skal ha det til. 2 gr protein per kg er ALTFOR MYE! Du får absolutt nok proteiner hvis du spiser bønner, linser, spirer. Søk på pinterest på "Vegan" og der får du masse, masse forslag! Håper du blir fornøyd med ditt eget kosthold og at du ikke gir opp Anonymous poster hash: 881e8...54c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Regn først ut eget normale proteinbehov. Dette vil avhenge av hvor mye du trener. Anbefalingene er helt fra 0,8-2.0 g pr kroppsvekt. Regn så ut hvor mye du da trenger å spise av hver matvare. En vanlig vegetarisk hverdag for meg er: Lunsj: salat med to egg, ca 150 g cottage cheese, og 150 g bønner/linser Middag: Hovedrett med bønner/linser, og evt tofu, tvp, tempeh, egg, og melkeprodukter. Som regel minst to ulike proteinkilder. I tillegg kommer grove kornprodukter. Som fullkornris, bulgur, quinoa, fullkornsbrød. Kvelds: Grovt brød med ost eller egg eller bønnepålegg, eller hytteost/kesam med frukt/bær. Jeg får i meg 100-120 g protein hver dag. Men det du også bør tenke på er kvaliteten på proteinet du får i deg. Planteprotein er ikke komplett protein, så du må kombinere protein fra ulike kilder for å få alle aminosyrene du trenger. Om du passer på å få i deg både belgfrukter, kornprodukter, egg og melk hver dag er du dekket. Anonymous poster hash: ab9b9...b29
Ewe Skrevet 14. april 2015 #4 Skrevet 14. april 2015 Regn først ut eget normale proteinbehov. Dette vil avhenge av hvor mye du trener. Anbefalingene er helt fra 0,8-2.0 g pr kroppsvekt. Regn så ut hvor mye du da trenger å spise av hver matvare. En vanlig vegetarisk hverdag for meg er:Lunsj: salat med to egg, ca 150 g cottage cheese, og 150 g bønner/linserMiddag: Hovedrett med bønner/linser, og evt tofu, tvp, tempeh, egg, og melkeprodukter. Som regel minst to ulike proteinkilder. I tillegg kommer grove kornprodukter. Som fullkornris, bulgur, quinoa, fullkornsbrød.Kvelds: Grovt brød med ost eller egg eller bønnepålegg, eller hytteost/kesam med frukt/bær. Jeg får i meg 100-120 g protein hver dag. Men det du også bør tenke på er kvaliteten på proteinet du får i deg. Planteprotein er ikke komplett protein, så du må kombinere protein fra ulike kilder for å få alle aminosyrene du trenger. Om du passer på å få i deg både belgfrukter, kornprodukter, egg og melk hver dag er du dekket. Anonymous poster hash: ab9b9...b29 Cottage cheese inneholder løpe som er framstilt av kalvemager, og er derfor ikke vegetarisk. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #5 Skrevet 14. april 2015 Cottage cheese inneholder løpe som er framstilt av kalvemager, og er derfor ikke vegetarisk. Joda, men det er da ulikt hvor nøye man vil være på det. Jeg kjenner mange vegetarianere som spiser vanlig ost med løpe. Anonymous poster hash: ab9b9...b29 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Joda, men det er da ulikt hvor nøye man vil være på det. Jeg kjenner mange vegetarianere som spiser vanlig ost med løpe. Anonymous poster hash: ab9b9...b29 Da er de IKKE vegetarianere. Anonymous poster hash: 881e8...54c 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #7 Skrevet 14. april 2015 Quinoa er en fin kilde til protein Smaker litt som ris, bare litt nøtteaktig. Anonymous poster hash: 881e8...54c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #8 Skrevet 14. april 2015 Da er de IKKE vegetarianere. Anonymous poster hash: 881e8...54c Jo Det finnes grader av ting. Å spise litt smågodt med gelatin eller ost med løpe er "innafor" også ifølge vegetarforbundet (http://veg-veg.no/vegetar/dinesp%C3%B8rsm%C3%A5l/fisk_gelatin_l%C3%B8pe_hvor_g%C3%A5r_grensene). Jeg har flere hinduistiske venner, som er vegetarianere av religiløse årsaker, og de spiser vanlig ost.. Selv om den inneholder noe fremstilt av hellig kalvemage. Jeg kjenner også vegeterianere som spiser pinnekjøtt én gang i året.. Anonymous poster hash: ab9b9...b29 2
Pawn Hearts Skrevet 14. april 2015 #9 Skrevet 14. april 2015 Du trenger hverken egg eller melk, dette er like dårlig for dyrene som å bli slakta. Anonymous poster hash: 881e8...54c Her vil nok mange norske melkekyr være sterkt uenige med deg. 5
Gjest Runforit Skrevet 14. april 2015 #10 Skrevet 14. april 2015 (endret) Det er forskjell på vegetarianer og veganer:http://veg-veg.no/vegan/helseguide/del8_vegan_vs_vegetar Endret 14. april 2015 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #11 Skrevet 14. april 2015 Jeg har vært vegetarianer i 8 år, og startet nylig som veganer, jeg har aldri hatt mangel på protein. Proteinmangel forekommer svært sjelden i vesten, og da blant folk som ikke spiser nok kalorier. Meld deg inn i veggispreik og veganprat på facebook. Der vil du få masse råd! Anonymous poster hash: fa80d...f32
Pringle Skrevet 14. april 2015 #12 Skrevet 14. april 2015 Quinoa er en fin kilde til protein Smaker litt som ris, bare litt nøtteaktig. Anonymous poster hash: 881e8...54c Jeg syntes det smakte litt som sand
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #13 Skrevet 14. april 2015 Jo Det finnes grader av ting. Å spise litt smågodt med gelatin eller ost med løpe er "innafor" også ifølge vegetarforbundet (http://veg-veg.no/vegetar/dinesp%C3%B8rsm%C3%A5l/fisk_gelatin_l%C3%B8pe_hvor_g%C3%A5r_grensene). Jeg har flere hinduistiske venner, som er vegetarianere av religiløse årsaker, og de spiser vanlig ost.. Selv om den inneholder noe fremstilt av hellig kalvemage. Jeg kjenner også vegeterianere som spiser pinnekjøtt én gang i året.. Anonymous poster hash: ab9b9...b29 Nei, det er ikke forskjellige grader... De kan se de spiser for det meste plantebasert, men de kan IKKE si de er vegetarianere. Vegetarianere som spiser pinnekjøtt en gang i året? Lol, nei, nei, nei. Da må de slutte å kalle seg vegetarianere. Så enkelt er det Anonymous poster hash: 881e8...54c 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #14 Skrevet 14. april 2015 Jeg syntes det smakte litt som sand Alle kan ikke like alt Anonymous poster hash: 881e8...54c
Maleficenta Skrevet 14. april 2015 #15 Skrevet 14. april 2015 Du trenger hverken egg eller melk, dette er like dårlig for dyrene som å bli slakta. Jeg er vegetarianer, spiser også egg og melk (som ingrediens i ting som andre har laget, bruker det aldri selv), så skal ikke komme med en moralpreken, jeg synes bare det er viktig å være bevisst på det. Det som er greia er at man absolutt ikke trenger så mye protein som helseguruer (treningsfreaker) skal ha det til. 2 gr protein per kg er ALTFOR MYE! Du får absolutt nok proteiner hvis du spiser bønner, linser, spirer. Søk på pinterest på "Vegan" og der får du masse, masse forslag! Håper du blir fornøyd med ditt eget kosthold og at du ikke gir opp Anonymous poster hash: 881e8...54c kanskje du burde stige litt ned fra den høye hesten din, med tanke på at det ikke hjelper dyra det spor at du spiser egg og melk i mat som andre har laget. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #16 Skrevet 14. april 2015 Jo Det finnes grader av ting. Å spise litt smågodt med gelatin eller ost med løpe er "innafor" også ifølge vegetarforbundet (http://veg-veg.no/vegetar/dinesp%C3%B8rsm%C3%A5l/fisk_gelatin_l%C3%B8pe_hvor_g%C3%A5r_grensene). Jeg har flere hinduistiske venner, som er vegetarianere av religiløse årsaker, og de spiser vanlig ost.. Selv om den inneholder noe fremstilt av hellig kalvemage. Jeg kjenner også vegeterianere som spiser pinnekjøtt én gang i året.. Anonymous poster hash: ab9b9...b29 Det så vel ut som det ikke var innafor i følge linken du postet? Det er ikke vanskelig å få nok proteiner som vegetarianer. Dette skriver Helsedirektoratet på sine sider: Protein er musklenes byggesteiner og deltar i en rekke prosesser i kroppen. Protein kan også brukes som energikilde, og det skjer hvis kroppen ikke får nok energi fra de andre energikildene karbohydrat og fett. I proteiner finnes 20 ulike aminosyrer. Noen av dem kan kroppen lage selv, mens andre må tilføres med den maten vi spiser. Disse kalles essensielle aminosyrer. En variert vegetarkost som gir nok energi, vil fint dekke proteinbehovet. Også idrettsutøvere og de som trener styrke kan fint få dekket et høyere proteinbehov med vegetarisk kost. Gode kilder til protein i vegetarkost er bønner, linser, erter, soyaprodukter, korn og fullkornsprodukter, nøtter og frø. Andre vegetabilske matvarer inneholder også protein, men i mindre mengder. Alle essensielle aminosyrer finnes i vegetabilske matvarer. I en variert vegetarkost vil ulike matvarer bidra med ulike aminosyrer slik at proteinkvaliteten blir god. Anonymous poster hash: bef3a...94a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #17 Skrevet 14. april 2015 Er utrolig lett å få i seg nok proteiner i hverdagen! Man blir anbefalt å få i seg 0,8 gram protein ganger kroppsvekten din daglig for å oppnå en sunn og balansert helse. Med et ikke-vegetarisk kosthold oppnår man faktisk mengden proteiner kroppen behøver daglig utrolig fort(ikke mange som er klar over dette). Proteiner kan man finne i ulike typer bønner, linser, kikerter, quinoa, erter, soyaprodukter, quorn(vegetarisk farse), brokkoli, frø(spesielt hempfrø), og enda flere kilder. Man behøver ikke å regne seg frem til antall gram proteiner som man har konsumert daglig, bare husk på å få spise en proteinkilde et par ganger daglig. Hvis du begynner å føle deg mer sliten enn normalt forsøker du å endre på kostholdet med å f.eks. legge til enda flere proteinkilder. Lykke til! Anonymous poster hash: ae98c...a08
Gjest Sunhands Skrevet 14. april 2015 #18 Skrevet 14. april 2015 Eksempel på hva jeg spiser: Frokost: Havregryn med linfrø, chiafrø, hampfrø, mandelmelk og bær Lunsj: Smoothie av usøtet soyamelk, frukt, grønnsaker, macadamia-/pecannøtter, bokhvete, frø etc Middag: Kikertgryter, wok med tofu, meksikansk gryte med svartbønner, indisk linsegryte, quinoagryte, taco med bønner, salat med bønner/kikerter/fullkornspasta/byggryn, vegetarlasagne, thaisuppe med kokosmelk, grønnsaker, tofu etc Kvelds: frukt, grønt, en yoghurt, brødskive med linsepostei eller lignende
Rumle Skrevet 14. april 2015 #19 Skrevet 14. april 2015 Hva med B12? https://chriskresser.com/b12-deficiency-a-silent-epidemic-with-serious-consequences Jeg har vurdert å bli vegetarianer selv - men, dette er en av tingene som bekymrer meg. Hva tenker dere som er vegetarianere om dette? 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #20 Skrevet 14. april 2015 Hva med B12? https://chriskresser.com/b12-deficiency-a-silent-epidemic-with-serious-consequences Jeg har vurdert å bli vegetarianer selv - men, dette er en av tingene som bekymrer meg. Hva tenker dere som er vegetarianere om dette? Ja, har også fundert på dette med B12? :-) Til dere som diskuterer om vegetarianere kan spise løype eller ei, vær så snill å lage en egen tråd om det, TS Anonymous poster hash: 85b70...bfc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå