AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #1 Skrevet 14. april 2015 Kjøpte en data januar 2011, har vært på to reparasjoner tidligere, pga cd-rommet, sist ble den byttet helt ut. Jeg kjøpte den for 6-7000kr, og sa at den skulle brukes litt til gaming, slik som the sims osv samtidig som skolearbeid. Den er nå 4 år, og klarer ikke være på mer enn 10 minutter, selv kun i windows og skrur seg av pga overoppheting. Har jeg noen rettigheter her? Kjøpt på Expert om det har noe å si?Anonymous poster hash: a880b...f70
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Kjøpte en data januar 2011, har vært på to reparasjoner tidligere, pga cd-rommet, sist ble den byttet helt ut. Jeg kjøpte den for 6-7000kr, og sa at den skulle brukes litt til gaming, slik som the sims osv samtidig som skolearbeid. Den er nå 4 år, og klarer ikke være på mer enn 10 minutter, selv kun i windows og skrur seg av pga overoppheting. Har jeg noen rettigheter her? Kjøpt på Expert om det har noe å si?Anonymous poster hash: a880b...f70 Ts her. Glemte å si det er en bærbar HP.Anonymous poster hash: d3551...7a7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Det kan jo være så enkelt som at de hullene under er tette av støv og lo. Da hjelper det med en vanlig støvsuger.Anonymous poster hash: 6f662...860
Devilheart Skrevet 14. april 2015 #4 Skrevet 14. april 2015 Nei, tror ikke du har noen reell sak da dette går på normal slitasje etter vanlig forbruk, særlig etter visst antall år. Som andre elektriske artikler, krever en laptop også vedlikehold iblant og er flere ting som bør passes på. Først og fremst som AB over nevner, støv og skitt som har samlet seg i luftingen bidrar til økt temperatur. Så har vi at på masseproduserte bærbare pleier de å bruke standard kjølepasta (en slags gele som holder temperaturen nede) som har en levetid på ca 4-5 år. Den bør også byttes når maskinen blir lett opphetet. Vet ikke hvor lenge HP gir garanti, men om du du her hendig med data, kan du godt rense luftveiene og viftene selv. Bytte av kjølepasta krever mer tekniske ferdigheter. Anbefaler at du starter med å ta den med til der du kjøpte den og forklarer situasjonen og ser hva de kan hjelpe deg med. Ellers må du nok sende den inn via produsenten for en omfattende reperasjon.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #5 Skrevet 14. april 2015 Det kan jo være så enkelt som at de hullene under er tette av støv og lo. Da hjelper det med en vanlig støvsuger.Anonymous poster hash: 6f662...860 Har vært flink å åpne og støvsuge den. Samt den står alltid oppå en "pute" med innebygd vifte som starter når jeg putter den i USB-porten.Anonymous poster hash: d3551...7a7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Nei, tror ikke du har noen reell sak da dette går på normal slitasje etter vanlig forbruk, særlig etter visst antall år. Som andre elektriske artikler, krever en laptop også vedlikehold iblant og er flere ting som bør passes på. Først og fremst som AB over nevner, støv og skitt som har samlet seg i luftingen bidrar til økt temperatur. Så har vi at på masseproduserte bærbare pleier de å bruke standard kjølepasta (en slags gele som holder temperaturen nede) som har en levetid på ca 4-5 år. Den bør også byttes når maskinen blir lett opphetet. Vet ikke hvor lenge HP gir garanti, men om du du her hendig med data, kan du godt rense luftveiene og viftene selv. Bytte av kjølepasta krever mer tekniske ferdigheter. Anbefaler at du starter med å ta den med til der du kjøpte den og forklarer situasjonen og ser hva de kan hjelpe deg med. Ellers må du nok sende den inn via produsenten for en omfattende reperasjon. Men er det ikke reklamasjonsrett på 5 år? Har åpnet den tidligere, og fått hjelp av en som jobber med data å bytte kjølepastaen, dette for ca 1.5 år siden. Rensa vifta for bare noen uker siden (i påske). Anonymous poster hash: d3551...7a7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #7 Skrevet 14. april 2015 Har du sjekket at vifta faktisk går?Anonymous poster hash: 46236...f7e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #8 Skrevet 14. april 2015 Du får kjøpt en vifte å ha under pcen..Anonymous poster hash: 54e4d...b16
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #9 Skrevet 14. april 2015 Du får kjøpt en vifte å ha under pcen..Anonymous poster hash: 54e4d...b16 Det har jeg Anonymous poster hash: d3551...7a7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #10 Skrevet 14. april 2015 Har du sjekket at vifta faktisk går?Anonymous poster hash: 46236...f7e Det høres sånn ut, men annet enn å si det, så kan jeg ikke si med sikkerhet at den gjør det. hvordan sjekker jeg det?Anonymous poster hash: d3551...7a7
Devilheart Skrevet 14. april 2015 #11 Skrevet 14. april 2015 Men er det ikke reklamasjonsrett på 5 år? Har åpnet den tidligere, og fått hjelp av en som jobber med data å bytte kjølepastaen, dette for ca 1.5 år siden. Rensa vifta for bare noen uker siden (i påske).Anonymous poster hash: d3551...7a7 Jo, men spørs om denne saken dekkes av den. Da så. Da er det en merkelig greie ja. Har du lastet ned temperaturmåler og sjekket hvor temperaturen er høyest? Kan være et spor å finne om det er CPUen som blir for varm eller skjermkortet.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #12 Skrevet 14. april 2015 Det har jeg Anonymous poster hash: d3551...7a7 Åja...Anonymous poster hash: 54e4d...b16
Rights Skrevet 14. april 2015 #13 Skrevet 14. april 2015 Åpne den, og blås den med en kompressor istedenfor å støvsuge den. Skjedde det samme med min bærbare nå nylig. Og det støvsugeren ikke klarte, fikk kompressoren til. Nemlig å blåse ut en diger hybelkanin som lagde kvalm med kjølingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå