Gå til innhold

Problemer med magen - irritabel tarm?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt problemer med magen en stund.

Da jeg var yngre var det mest luftplager, men nå er det blitt verre.

Det som plager meg mest er at avføringen varierer sånn. Noen som går det tregt og andre ganger er det løsere og veldig illeluktende. Det er en stund siden den har vært fast og det jeg vil si er normal. I tillegg har jeg luftplager og er oppblåst.

Jeg har angst og lurer jo litt på om det er noen sammenheng med det og mageproblemer.

Spiser sunt og variert føler. Tenkte en stund at jeg drakk for lite, men det utgjorde ikke noen stor forskjell.

Er litt usikker på hva jeg reagerer på, for det er slik alltid. Jeg blir verre hvis jeg drikker melk og spiser mye brød og gjærbakst.

Vil jo ikke ha irritabel tarm, men jeg synes at det passer litt med mine plager. Hvis det ikke er angsten som gjør det, og jeg har hatt angst hele livet.

Er bare lei av å ha en fordøyelse som ikke "virker".

Anonymous poster hash: 7456e...b89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg helt sykt igjen. Det hemmer hverdagen utrolig mye... Nettopp kjøpt lowfodmap kokebok. Noe for deg? Sjekk ut juliane lyngstad. Og: hvete kan være årsaken. Er i testperiode selv og ble veldig veldig luftplaget og urolig i magen etter en hvetebakst jeg sposte i går...

Anonymous poster hash: 41490...036

AnonymBruker
Skrevet

Først:

Angst og magetrøbbel henger (tungt) sammen. Vi alle har hatt tilfeller av "sceneskrekk" der vi har sprunget retning toalettet med en meget dodgy mage pga nervøsitet. Det mentale påvirker det fysiske. Og angst trigger reaksjoner i kroppen som påvirker magen din.

Men:

Det betyr ikke at du ikke kan reagere på andre ting. Eller at du feks pga angst kan ha en såpass dårlig fungerende fordøyelse (til tider, dette trenger ikke være konstant) at du ikke fordøyer enkelte ting. Melkeprotein er tungfordøyelige saker. Kanskje bør det stort sett unngås?

Men å reagere betyr ikke at du har en allergi. Det betyr bare at tarmen ikke fullt ut bryter ned all mat. Og denne maten som ikke brytes fullt ned må du enten unngå helt eller delvis (litt går ofte bra) eller behandle slik at den er delvis nedbrutt før du spiser den. Koking er en slik "delvis nedbrytning". Det samme er fermentering, steking og marinering. Så det kan hende du tåler fermentert melk men ikke vanlig melk. (fermentert melk er feks surmelk og joghurt).

Og: selv om du får en diagnose som "irritabel tarm" så gir den deg ingenting. Etter diagnosen er det du selv som nitidig må føre matdagbok og en for en matvare (og det er endel av dem..) bestemme deg for:

1. tåler jeg den?

2. Tåler jeg den kokt, men ikke rå? Stekt men ikke kokt?

3. Tåler jeg den ukentlig men ikke daglig?

4. Tåler jeg den i små porsjoner men ikke i store?

5. Tåler jeg deler av den, men ikke hele?

etc.

Det er mye jobb. Men det er fullt mulig å skaffe seg en såpass god oversikt at du vet hva du kan spise, når, og i hvor store mengder. Og da være i stand til å faktisk spise all mat, men i moderasjon. Og det helt uten mageproblemer. Men, for å være ærlig: det tar noen år å komme dit. Jeg har gått veien selv, og den er lang. Men verdt det.

Anonymous poster hash: 79065...a17
Skrevet

Jeg trodde det var irritabel mage i mange år. Først var det irriterende, på slutten kontrollerte det hele livet mitt. Jeg har aldri lidd av noen slags for for angst eller psykiske problemer.

Jeg sluttet nesten helt å spise utenom på kvelden. Måtte planlegge når jeg kunne spise siden jeg viste jeg ble dårlig.

Hadde forferdelig diare hvis jeg spiste. Sprang over 20 ganger på do.Lå mange ganger badet i svette i fosterstilling med magesmerter. Føltes ut som jeg revnet invendig.

Fikk hjelp på Balderklinikken.

Manglet da d vitamin,lavt jod, ingen folat og veldig lavt b12.

Sto i fare for å få struma!

Kroppen min klarte ikke ta opp det den trengte fra maten.

Alle andre hadde gitt meg beskjed om irritabel tarm.

Jeg hadde alltid en crp på 20 eller mer og ingen folat på noen av blodprøvene de siste årene. Ingen tok det serøist før balder.

Sykeste var at jeg veide 95kg!! Så ut som jeg var gravid i 8 mnde.

Måtte spise suppe i 6 uker. Lett fordøyelig mat bare for at kroppen skulle få fred. Sykehus diett :( Trodde aldri jeg skulle spise suppe igjen etter det :S

Etter tester og eliminasjon viste det seg at jeg ikke tåler egg, melk, gluten.

Jeg har sluttet med alt av ferdigmat og lager alt fra grunnen av selv. Fikk hjelp av ernæringsspesialist i over 1 år. Holder jeg meg vekk fra det jeg ikke tåler er jeg frisk.

Crp min er under 10 der den skal være. Jeg er forsiktig med noen av tingene på fodmap dietten. Som kan lage litt luft og ubehag. Som løk, kål og xylitol. Jeg har mistet 25 kg etter jeg fjernet det jeg ikke tålte. Var veldig plager med nattsvette. Måtte opp å skifte pysj opp til 3 ganger. Det er borte.

Jeg har fått livet tilbake:)

Nå har jeg overskudd til å trene:) Tørr gå tur i skogen uten å være redd for å ikke nå frem til et do i tide.

Jeg måtte alltid lage teite unnskyldninger for å ikke spise middag hos folk eller med jobben siden jeg ikke ville springe ned doen. Det er det slutt på. Hvis jeg vet jeg må spise noe jeg ikke tåler jukser jeg med å ta noe som stopper magen på forhånd. Får forsatt smertene så brukes kun i nødstilfeller :)

Så hvis du blir avspist med diagnosen irritabel tarm så ikke gi deg før du får hjelp.

Ikke la det ta over livet ditt.

Jeg kastet bor 6 år!

Det er veldig vanskelig å finne utav alene.

Sjekk med blodprøver så du ikke får mangler på vitaminer og lignende hvis du har mye diare.

Skrevet

Jeg trodde det var irritabel mage i mange år. Først var det irriterende, på slutten kontrollerte det hele livet mitt. Jeg har aldri lidd av noen slags for for angst eller psykiske problemer.

Jeg sluttet nesten helt å spise utenom på kvelden. Måtte planlegge når jeg kunne spise siden jeg viste jeg ble dårlig.

Hadde forferdelig diare hvis jeg spiste. Sprang over 20 ganger på do.Lå mange ganger badet i svette i fosterstilling med magesmerter. Føltes ut som jeg revnet invendig.

Jeg hadde alltid en crp på 20 eller mer og ingen folat på noen av blodprøvene de siste årene. Ingen tok det serøist før balder.

Måtte spise suppe i 6 uker. Lett fordøyelig mat bare for at kroppen skulle få fred. Sykehus diett :( Trodde aldri jeg skulle spise suppe igjen etter det :S

Jeg har sluttet med alt av ferdigmat og lager alt fra grunnen av selv. Fikk hjelp av ernæringsspesialist i over 1 år. Holder jeg meg vekk fra det jeg ikke tåler er jeg frisk.

Crp min er under 10 der den skal være. Jeg er forsiktig med noen av tingene på fodmap dietten. Som kan lage litt luft og ubehag. Som løk, kål og xylitol. Jeg har mistet 25 kg etter jeg fjernet det jeg ikke tålte. Var veldig plager med nattsvette. Måtte opp å skifte pysj opp til 3 ganger. Det er borte.

Nå har jeg overskudd til å trene:) Tørr gå tur i skogen uten å være redd for å ikke nå frem til et do i tide.

Jeg måtte alltid lage teite unnskyldninger for å ikke spise middag hos folk eller med jobben siden jeg ikke ville springe ned doen. Det er det slutt på. Hvis jeg vet jeg må spise noe jeg ikke tåler jukser jeg med å ta noe som stopper magen på forhånd. Får forsatt smertene så brukes kun i nødstilfeller :)

Så hvis du blir avspist med diagnosen irritabel tarm så ikke gi deg før du får hjelp.

Jeg kastet bor 6 år!

Sjekk med blodprøver så du ikke får mangler på vitaminer og lignende hvis du har mye diare.

Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver og blir litt :sjokkert:

Forskjellen er at jeg ikke må løpe på do noe særlig; det er heller motsatt. Jeg er så mye forstoppet!

Mener jeg spiser bra og sunt, men reagerer på neste alt.. har ikke direkte smerter, men MYE luft og sinnsykt oppblåst! Du nevner blodprøver; men jeg har tatt disse hos fastlegen og får høre at alt er fint. Jeg manglet B vitamin tidligere; men tar tilskudd daglig. Hva gjorde dem på Balderklinikken som ingen andre gjorde for deg da?

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg helt sykt igjen. Det hemmer hverdagen utrolig mye... Nettopp kjøpt lowfodmap kokebok. Noe for deg? Sjekk ut juliane lyngstad. Og: hvete kan være årsaken. Er i testperiode selv og ble veldig veldig luftplaget og urolig i magen etter en hvetebakst jeg sposte i går...

Anonymous poster hash: 41490...036

Takk skal sjekke det ut :)

Ja,jeg merker at magen er ekstra vrang hvis jeg spiser mye hvetebakst. Får mye luft da.

Først:

Angst og magetrøbbel henger (tungt) sammen. Vi alle har hatt tilfeller av "sceneskrekk" der vi har sprunget retning toalettet med en meget dodgy mage pga nervøsitet. Det mentale påvirker det fysiske. Og angst trigger reaksjoner i kroppen som påvirker magen din.

Men:

Det betyr ikke at du ikke kan reagere på andre ting. Eller at du feks pga angst kan ha en såpass dårlig fungerende fordøyelse (til tider, dette trenger ikke være konstant) at du ikke fordøyer enkelte ting. Melkeprotein er tungfordøyelige saker. Kanskje bør det stort sett unngås?

Men å reagere betyr ikke at du har en allergi. Det betyr bare at tarmen ikke fullt ut bryter ned all mat. Og denne maten som ikke brytes fullt ned må du enten unngå helt eller delvis (litt går ofte bra) eller behandle slik at den er delvis nedbrutt før du spiser den. Koking er en slik "delvis nedbrytning". Det samme er fermentering, steking og marinering. Så det kan hende du tåler fermentert melk men ikke vanlig melk. (fermentert melk er feks surmelk og joghurt).

Og: selv om du får en diagnose som "irritabel tarm" så gir den deg ingenting. Etter diagnosen er det du selv som nitidig må føre matdagbok og en for en matvare (og det er endel av dem..) bestemme deg for:

1. tåler jeg den?

2. Tåler jeg den kokt, men ikke rå? Stekt men ikke kokt?

3. Tåler jeg den ukentlig men ikke daglig?

4. Tåler jeg den i små porsjoner men ikke i store?

5. Tåler jeg deler av den, men ikke hele?

etc.

Det er mye jobb. Men det er fullt mulig å skaffe seg en såpass god oversikt at du vet hva du kan spise, når, og i hvor store mengder. Og da være i stand til å faktisk spise all mat, men i moderasjon. Og det helt uten mageproblemer. Men, for å være ærlig: det tar noen år å komme dit. Jeg har gått veien selv, og den er lang. Men verdt det.

Anonymous poster hash: 79065...a17

Takk.

Ja,melk kan jeg ikke drikke uten at den er behandlet og merker litt det samme med krem. Prøvde å drikke melk for litt siden, men kjente med en gang at det skulle jeg ikke ha gjort. Men det går bra med yoghurt, rømme, cottage cheese og ost stort sett.

Ja,det er vel ingen behandling for irritabel tarm utenom å la vær og spise det man reagerer på.

Hm, kanskje jeg burde ta en tur til legen da, men jeg kan jo alltids håpe på at problemet er forbigående. Men jeg har hatt ganske mye angst det siste året.

Jeg kastet bor 6 år!

Uff,hørtes helt forferdelig ut. Det er ikke så ekstremt her.

Men kjente meg litt igjen i det med vekten. Kan jo være andre ting, men jeg spiser ikke så mye(har telt kaloriene) og veier ganske mye allikevel.

Ja,jeg får vel ta en tur til legen og sjekke da. Håper hun ikke bare sier noe sånt som: "det er bare angsten" uten å sjekke diverse først.

Anonymous poster hash: 7456e...b89

Skrevet

Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver og blir litt :sjokkert:

Forskjellen er at jeg ikke må løpe på do noe særlig; det er heller motsatt. Jeg er så mye forstoppet!

Mener jeg spiser bra og sunt, men reagerer på neste alt.. har ikke direkte smerter, men MYE luft og sinnsykt oppblåst! Du nevner blodprøver; men jeg har tatt disse hos fastlegen og får høre at alt er fint. Jeg manglet B vitamin tidligere; men tar tilskudd daglig. Hva gjorde dem på Balderklinikken som ingen andre gjorde for deg da?

Det tok blodprøver av stoffskifte og alt av vitaminer og lignende. Allergi, cølliaki Kanskje større risiko hvis man har konstant diare at man ikke rekker å ta opp det som trengs.

Måtte også samle døgnurin og ta prøve av den(jodutskillese):S Avføringsprøver:S Og enda mer. De gikk igjennom hele meg med lupe.

Det flotte var at de samarbeidet. Lege og ernæringsspesialist ble liksom et team som jobbet sammen for meg. Og de tok meg seriøst. De ga seg ikke før målet var nådd :) Men dyrt var det.

Finnes sikkert andre flinke der ute. Jeg var iaf møkk lei av å få råd som spis mer fiber så blir det bra eller har du vurdert psykolog. (its all in your imagination!)

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting slemt mot Balderklinikken, men at man har lite folat, jod, d-vitamin og b-vitamin kan man vel like gjerne sjekke hos fastlegen sin, det er jo mye billigere.

Anonymous poster hash: f3eba...fe5
Skrevet

Ingenting slemt mot Balderklinikken, men at man har lite folat, jod, d-vitamin og b-vitamin kan man vel like gjerne sjekke hos fastlegen sin, det er jo mye billigere.

Anonymous poster hash: f3eba...fe5

Deler av de prøvene tok jeg til fastlegen også. Min fastlege mente folatmangel var normal for meg og unnlot å ta en sjekk av b12. Og har beklaget i ettertid. De prøvene betaler man forresten kun egenandel på så same shit hvor du tar de :) Probleme med en sekkdiagnose som irritabel tarm er at du ikke blir tatt seriøst mange plasser.

Beste jeg har hørt av en såkalt mage tarm lege er å tenke jeg ikke må på do når det skjer. Så vill det gå over. Kun psyke.

Tror jeg slengte tilbake at hvis han tar en boks avføringstabletter og beviser at han kan styre magen med tankene så skal jeg prøve :) hehehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...